- 4854
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 14 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 14
وَمِنَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّا نَصَرَى أَخَذْنَا مِیثَقَهُمْ فَنَسُواْ حَظّاً مِّمَّا ذُکِّرُواْ بِهِ فَأَغْرَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَمَةِ وَ سَوْفَ یُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ
ترجمه
و از کسانى که گفتند ما مسیحى هستیم پیمان گرفتیم، پس آنان (نیز همچون بنى اسرائیل) بخشى از آنچه را تذکّر داده شده بودند فراموش کردند، پس دشمنى و کینه را تا روز قیامت در میانشان قرار دادیم و خداوند به زودى آنان را به آنچه انجام مىدهند آگاه خواهد ساخت.
«نصارى»، جمع «نصرانى» است، شاید هم چون شعار یاران حضرت عیسى «نحن انصار اللّه» بود، مسیحیان را نصارا گفته اند.
«بَغضاء»، دشمنى در قلب، و «عداوت»، بروز ظاهرى آن است.
فراموشى بخشى از تذکّرات، این است که مسیحیان از مرز توحید گذشته به تثلیث رسیدند و به جاى پذیرش حضرت محمّد (ص) نشانه هاى او را کتمان کردند.
«أغرینا» در اصل به معناى چسباندن چیزى است، یعنى مایه اتّصال آنها عداوت است.
پیام ها
1- ادّعا بسیار است، امّا عمل اندک. «قالوا انّا نصارى... فنسوا حظّاً مما ذکّروا...»
2- هرکس ادّعایى دارد باید مسئولیّتى را بپذیرد. «قالوا انّا نصارى اخذنا میثاقهم»
3- نتیجه فراموشى تذکّرات الهى و بشارات عَهدَین، تفرقه و عداوت است. «فنسوا... اغرینا بینهم العداوة»
4- از پیامدهاى تلخ پیمان شکنى دیگران عبرت بگیریم. (از نصارا پیمان گرفتیم، چون فراموش کردند گرفتار بدبختى شدند). «اخذنا میثاقهم... فنسوا... فاغرینا»
5 - یهود و نصارا تا قیامت باقى اند و منقرض نمى شوند. «الى یوم القیامة»
6- تفرقه و دشمنى، از عذاب هاى الهى است. «نسوا... فأغرینا»
7- همه کارها زیر نظر خداوند است و پاداش و کیفر خواهد داشت. «ینبئهم اللّه بما کانوا یصنعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمِنَ الَّذِینَ قَالُواْ إِنَّا نَصَرَى أَخَذْنَا مِیثَقَهُمْ فَنَسُواْ حَظّاً مِّمَّا ذُکِّرُواْ بِهِ فَأَغْرَیْنَا بَیْنَهُمُ الْعَدَاوَةَ وَالْبَغْضَآءَ إِلَى یَوْمِ الْقِیَمَةِ وَ سَوْفَ یُنَبِّئُهُمُ اللَّهُ بِمَا کَانُواْ یَصْنَعُونَ
ترجمه
و از کسانى که گفتند ما مسیحى هستیم پیمان گرفتیم، پس آنان (نیز همچون بنى اسرائیل) بخشى از آنچه را تذکّر داده شده بودند فراموش کردند، پس دشمنى و کینه را تا روز قیامت در میانشان قرار دادیم و خداوند به زودى آنان را به آنچه انجام مىدهند آگاه خواهد ساخت.
«نصارى»، جمع «نصرانى» است، شاید هم چون شعار یاران حضرت عیسى «نحن انصار اللّه» بود، مسیحیان را نصارا گفته اند.
«بَغضاء»، دشمنى در قلب، و «عداوت»، بروز ظاهرى آن است.
فراموشى بخشى از تذکّرات، این است که مسیحیان از مرز توحید گذشته به تثلیث رسیدند و به جاى پذیرش حضرت محمّد (ص) نشانه هاى او را کتمان کردند.
«أغرینا» در اصل به معناى چسباندن چیزى است، یعنى مایه اتّصال آنها عداوت است.
پیام ها
1- ادّعا بسیار است، امّا عمل اندک. «قالوا انّا نصارى... فنسوا حظّاً مما ذکّروا...»
2- هرکس ادّعایى دارد باید مسئولیّتى را بپذیرد. «قالوا انّا نصارى اخذنا میثاقهم»
3- نتیجه فراموشى تذکّرات الهى و بشارات عَهدَین، تفرقه و عداوت است. «فنسوا... اغرینا بینهم العداوة»
4- از پیامدهاى تلخ پیمان شکنى دیگران عبرت بگیریم. (از نصارا پیمان گرفتیم، چون فراموش کردند گرفتار بدبختى شدند). «اخذنا میثاقهم... فنسوا... فاغرینا»
5 - یهود و نصارا تا قیامت باقى اند و منقرض نمى شوند. «الى یوم القیامة»
6- تفرقه و دشمنى، از عذاب هاى الهى است. «نسوا... فأغرینا»
7- همه کارها زیر نظر خداوند است و پاداش و کیفر خواهد داشت. «ینبئهم اللّه بما کانوا یصنعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است