- 5372
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 13 سوره مائده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره مائده - آیه 13
فَبَِما نَقْضِهِم مِّیثقَهُمْ لَعَنَّهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُواْ حَظَّاً مِّمَّا ذُکِّرُواْ بِهِ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلَّا قَلِیلاً مِّنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
ترجمه
پس (بنى اسرائیل را) به خاطر شکستن پیمانشان لعنت کردیم (و از رحمت خویش دور ساختیم) و دل هایشان را سخت گردانیدیم. آنان کلمات (الهى) را از جایگاه هاى خود تحریف مى کنند، و بخشى از آنچه را به آنان تذکّر داده شده بود فراموش کردند، و تو همواره بر خیانتى از آنان آگاه مى شوى (هر روز توطئه و خیانتى تازه دارند) مگر اندکى از ایشان (که سنگدل و تحریف گر و خائن نیستند). پس، از آنان درگذر و از لغزش هایشان چشم بپوش. همانا خداوند نیکوکاران را دوست مىدارد.
در اوّلین آیه این سوره، وفاى به پیمان ها، و در آیه قبل، پیمان خداوند با بنى اسرائیل آمده است. این آیه آثار خلف وعده و پیمان شکنى را مطرح مى کند.
نسیان گاهى به معناى فراموشى غیر اختیارى است که انتقادى بر آن نیست، ولى گاهى به معناى بى اعتنایى و بى توجّهى است که قابل انتقاد است مانند موردى که در این آیه آمده است. «نسوا حظّاً»
پیام ها
1- از پیمان شکنى بنى اسرائیل و عواقب آن عبرت بگیریم. «فبما نقضهم... لعنّاهم»
2- پیمان شکنى، عامل محرومیّت از لطف الهى و زمینه پیدایش سنگدلى است. «لعنّاهم... جعلنا قلوبهم قاسیة» در آیه 77 سوره توبه نیز پیمان شکنى، سبب پیدایش نفاق است. «فاعقبهم نفاقاً فى قلوبهم»
3- گروهى از بنى اسرائیل، همواره اهل خیانت بودند. «لاتزال تطّلع على خائنة منهم»
4- پیامبر دائماً بر اعمال و رفتار یهود ناظر بودند. «لاتزال تطّلع»
5 - در برخورد با دشمن، انصاف را فراموش نکنیم. («الاّ قلیلاً» یعنى همه بنىاسرائیل توطئه گر نبودند.)
6- عفو و صفح، از مصادیق احسان است. «فاعف عنهم و اصفح... المحسنین»
7- عفو و گذشت از کافر نیز احسان و نیکى است. «فاعف عنهم... انّ اللّه یحبّ المحسنین»
8 - نیکوکار، محبوب خداست. «انّ اللّه یحبّ المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَبَِما نَقْضِهِم مِّیثقَهُمْ لَعَنَّهُمْ وَجَعَلْنَا قُلُوبَهُمْ قَسِیَةً یُحَرِّفُونَ الْکَلِمَ عَن مَّوَاضِعِهِ وَنَسُواْ حَظَّاً مِّمَّا ذُکِّرُواْ بِهِ وَلَا تَزَالُ تَطَّلِعُ عَلَى خَآئِنَةٍ مِّنْهُمْ إِلَّا قَلِیلاً مِّنْهُمْ فَاعْفُ عَنْهُمْ وَاصْفَحْ إِنَّ اللَّهَ یُحِبُّ الْمُحْسِنِینَ
ترجمه
پس (بنى اسرائیل را) به خاطر شکستن پیمانشان لعنت کردیم (و از رحمت خویش دور ساختیم) و دل هایشان را سخت گردانیدیم. آنان کلمات (الهى) را از جایگاه هاى خود تحریف مى کنند، و بخشى از آنچه را به آنان تذکّر داده شده بود فراموش کردند، و تو همواره بر خیانتى از آنان آگاه مى شوى (هر روز توطئه و خیانتى تازه دارند) مگر اندکى از ایشان (که سنگدل و تحریف گر و خائن نیستند). پس، از آنان درگذر و از لغزش هایشان چشم بپوش. همانا خداوند نیکوکاران را دوست مىدارد.
در اوّلین آیه این سوره، وفاى به پیمان ها، و در آیه قبل، پیمان خداوند با بنى اسرائیل آمده است. این آیه آثار خلف وعده و پیمان شکنى را مطرح مى کند.
نسیان گاهى به معناى فراموشى غیر اختیارى است که انتقادى بر آن نیست، ولى گاهى به معناى بى اعتنایى و بى توجّهى است که قابل انتقاد است مانند موردى که در این آیه آمده است. «نسوا حظّاً»
پیام ها
1- از پیمان شکنى بنى اسرائیل و عواقب آن عبرت بگیریم. «فبما نقضهم... لعنّاهم»
2- پیمان شکنى، عامل محرومیّت از لطف الهى و زمینه پیدایش سنگدلى است. «لعنّاهم... جعلنا قلوبهم قاسیة» در آیه 77 سوره توبه نیز پیمان شکنى، سبب پیدایش نفاق است. «فاعقبهم نفاقاً فى قلوبهم»
3- گروهى از بنى اسرائیل، همواره اهل خیانت بودند. «لاتزال تطّلع على خائنة منهم»
4- پیامبر دائماً بر اعمال و رفتار یهود ناظر بودند. «لاتزال تطّلع»
5 - در برخورد با دشمن، انصاف را فراموش نکنیم. («الاّ قلیلاً» یعنى همه بنىاسرائیل توطئه گر نبودند.)
6- عفو و صفح، از مصادیق احسان است. «فاعف عنهم و اصفح... المحسنین»
7- عفو و گذشت از کافر نیز احسان و نیکى است. «فاعف عنهم... انّ اللّه یحبّ المحسنین»
8 - نیکوکار، محبوب خداست. «انّ اللّه یحبّ المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است