- 2541
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 162 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 162
از اینکه بارها در قرآن جمله «و ما انزل من قبلک» آمده و یک بار هم عبارت «من بعدک» نیامده است، خاتمیّت دین اسلام را مى توان فهمید.
در حدیث آمده است: آنکه زکات نمى پردازد، نمازش قبول نیست. پیامبر نیز نمازگزارانى را که اهل پرداخت زکات نبودند، از مسجد بیرون مى کرد. و به فرموده قرآن، نمازگزار واقعى بخیل نیست. «اذا مسّه الخیر منوعاً، الاّ المُصلّین»
پیام ها
1- در انتقاد باید انصاف داشت. در این آیه مؤمنانِ یهود از ظالمان و حرامخواران استثنا شده اند. «لکن الراسخون... منهم»
2- دانشى ارزشمند است که ریشه و رسوخ در جان داشته باشد. «الراسخون فى العلم»
3- هدف و باورهاى مشترک مهم است، نه نژاد و قبیله و زبان. «الراسخون فى العلم منهم و المؤمنون»
4- ایمان به همهى اصول در همه ادیان الهى لازم است. «ما انزل الیک و ما انزل من قبلک»
5 - با آنکه نماز و زکات، در همه ادیان بوده اند، ولى به خاطر اهمّیت جداگانه ذکر شده اند. «ما انزل الیک و ما انزل من قبلک و المقیمین الصلاة و...»
6- نماز از زکات جدا نیست و اهل نماز باید اهل انفاق هاى مالى هم باشند. «المقیمین الصلوة و المؤتون الزکوة»
7- نماز جایگاه مخصوص دارد. (همه جملات آیه با واو و نون آمده «راسخون، مؤمنون، مؤتون»، ولى درباره نماز به جاى «مقیمون» کلمه «مقیمین» بکار رفته که در زبان عربى، نشانه برجستگى آن است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
از اینکه بارها در قرآن جمله «و ما انزل من قبلک» آمده و یک بار هم عبارت «من بعدک» نیامده است، خاتمیّت دین اسلام را مى توان فهمید.
در حدیث آمده است: آنکه زکات نمى پردازد، نمازش قبول نیست. پیامبر نیز نمازگزارانى را که اهل پرداخت زکات نبودند، از مسجد بیرون مى کرد. و به فرموده قرآن، نمازگزار واقعى بخیل نیست. «اذا مسّه الخیر منوعاً، الاّ المُصلّین»
پیام ها
1- در انتقاد باید انصاف داشت. در این آیه مؤمنانِ یهود از ظالمان و حرامخواران استثنا شده اند. «لکن الراسخون... منهم»
2- دانشى ارزشمند است که ریشه و رسوخ در جان داشته باشد. «الراسخون فى العلم»
3- هدف و باورهاى مشترک مهم است، نه نژاد و قبیله و زبان. «الراسخون فى العلم منهم و المؤمنون»
4- ایمان به همهى اصول در همه ادیان الهى لازم است. «ما انزل الیک و ما انزل من قبلک»
5 - با آنکه نماز و زکات، در همه ادیان بوده اند، ولى به خاطر اهمّیت جداگانه ذکر شده اند. «ما انزل الیک و ما انزل من قبلک و المقیمین الصلاة و...»
6- نماز از زکات جدا نیست و اهل نماز باید اهل انفاق هاى مالى هم باشند. «المقیمین الصلوة و المؤتون الزکوة»
7- نماز جایگاه مخصوص دارد. (همه جملات آیه با واو و نون آمده «راسخون، مؤمنون، مؤتون»، ولى درباره نماز به جاى «مقیمون» کلمه «مقیمین» بکار رفته که در زبان عربى، نشانه برجستگى آن است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان