- 3548
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 120 و 121سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 121و 120
یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیطَنُ إِلَّا غُرُوراً
أُوْلَِکَ مَأْوَیهُمْ جَهَنَّمُ وَلَا یَجِدُونَ عَنْهَا مَحِیصاً
ترجمه
(شیطان) به آنان وعده مى دهد و ایشان را در آرزو مى افکند و شیطان جز فریب، وعده اى به آنان نمى دهد.
آنانند که جایگاه شان دوزخ است و از آن راه گریزى نیابند.
«مَحیص» از «حِیص» به معناى عدول و صرف نظر کردن است.
وقتى آیه 135 آل عمران در مورد بخشایش گناهان از سوى خداوند نازل شد ابلیس با فریادى یارانش را جمع کرد و گفت: با توبه انسان، همه زحمات ما ناکام مى شود. هر یک سخنى گفتند. یکى از شیاطین گفت: هر گاه کسى تصمیم به توبه گرفت، او را گرفتار آرزوها و وعده ها مى کنم تا توبه را به تأخیر اندازد. ابلیس راضى شد.
هم خدا و هم شیطان وعده داده اند، ولى وعده الهى راست «و لنی خلف الله وعده» و وعده هاى شیطان جز دروغ و فریب چیز دیگرى نیست. «و ما یعدهم الشیطان الا غروراً»
نشانه وعده هاى شیطان، دعوت به تنگ نظرى و فساد است. در آیه دیگر مى خوانیم: «الشیطان یعدکم الفقر و یأمرکم بالفحشاء»
پیام ها
1- دلبستگى به آرزوها، افتادن در دام فریب شیطان است. «یعدهم و یمنّیهم»
2- آنان که به دیگران - حتّى به کودکان - وعده دروغ مى دهند، کارى شیطانى مى کنند. «و ما یعدهم...»
3- دوزخ، براى گروهى جایگاه ابدى و خلود است. «مأواهم جهنّم و...»
4- تهدید به کیفر، یکى از شیوه هاى جلوگیرى از فساد است. «مأواهم جهنّم»
5 - از همه ناگوارى هاى دنیا مى توان گریخت، ولى از عذاب آخرت هرگز! «لا یجدون عنها محیصاً»
6- در آخرت، برگشت امکان ندارد، پس تا از دنیا نرفته ایم از بدى ها برگردیم. «لایجدون...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یَعِدُهُمْ وَیُمَنِّیهِمْ وَمَا یَعِدُهُمُ الشَّیطَنُ إِلَّا غُرُوراً
أُوْلَِکَ مَأْوَیهُمْ جَهَنَّمُ وَلَا یَجِدُونَ عَنْهَا مَحِیصاً
ترجمه
(شیطان) به آنان وعده مى دهد و ایشان را در آرزو مى افکند و شیطان جز فریب، وعده اى به آنان نمى دهد.
آنانند که جایگاه شان دوزخ است و از آن راه گریزى نیابند.
«مَحیص» از «حِیص» به معناى عدول و صرف نظر کردن است.
وقتى آیه 135 آل عمران در مورد بخشایش گناهان از سوى خداوند نازل شد ابلیس با فریادى یارانش را جمع کرد و گفت: با توبه انسان، همه زحمات ما ناکام مى شود. هر یک سخنى گفتند. یکى از شیاطین گفت: هر گاه کسى تصمیم به توبه گرفت، او را گرفتار آرزوها و وعده ها مى کنم تا توبه را به تأخیر اندازد. ابلیس راضى شد.
هم خدا و هم شیطان وعده داده اند، ولى وعده الهى راست «و لنی خلف الله وعده» و وعده هاى شیطان جز دروغ و فریب چیز دیگرى نیست. «و ما یعدهم الشیطان الا غروراً»
نشانه وعده هاى شیطان، دعوت به تنگ نظرى و فساد است. در آیه دیگر مى خوانیم: «الشیطان یعدکم الفقر و یأمرکم بالفحشاء»
پیام ها
1- دلبستگى به آرزوها، افتادن در دام فریب شیطان است. «یعدهم و یمنّیهم»
2- آنان که به دیگران - حتّى به کودکان - وعده دروغ مى دهند، کارى شیطانى مى کنند. «و ما یعدهم...»
3- دوزخ، براى گروهى جایگاه ابدى و خلود است. «مأواهم جهنّم و...»
4- تهدید به کیفر، یکى از شیوه هاى جلوگیرى از فساد است. «مأواهم جهنّم»
5 - از همه ناگوارى هاى دنیا مى توان گریخت، ولى از عذاب آخرت هرگز! «لا یجدون عنها محیصاً»
6- در آخرت، برگشت امکان ندارد، پس تا از دنیا نرفته ایم از بدى ها برگردیم. «لایجدون...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است