- 5950
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 118 و 119 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 118 و 119
جمله «لاُمنینّهم» به معناى القاى آرزوهاى پوچ و بی جا است.
شکافتن گوش حیوان، از برنامه هاى خرافى جاهلیّت بود که پس از آن، سوار شدن و ذبح و هر استفاده اى را از آن حیوان حرام مى پنداشتند.
تأکیدهاى بسیار شیطان بر گمراه ساختن مردم، که در این دو آیه آمده، هشدارى بر صاحبان ایمان است.
عبارت «من عبادک نصیباً مفروضاً» را دو گونه مى توان معنا کرد:
الف: بعضى از بندگان را گمراه مى کند.
ب: از هر بندهاى لحظاتى را شیطانى مى کند.
در روایتى مى خوانیم: جمله «فلیغیّرنّ خلقاللّه» تغییر دین خدا را نیز شامل مى شود.
پیام ها
1- شرک ورزیدن در دام شیطان قرار گرفتن است. «ان یدعون من دونه الاّ اناثا... لاتّخذن من عبادک»
2- ریشه همه شقاوت هاى شیطان، ملعون شدن اوست. «لعنه الله»
3- شیطان، دشمن دیرین انسان است، به هوش باشیم در دام او نیفتیم. «لاتّخذن»
4- شیطان براى گمراهى انسان، آخرین تلاش خود را مى کند.
5 - شیطان، همه را نمى تواند گمراه کند. «لاتخذن من عبادک»
6- شیطان، خالقیّت خدا را قبول دارد. «عبادک»
7- خطر وسوسه ها، جدّى و دائمى است، دشمن خود را بشناسیم. (حرف لام که بر سر تمام افعال آمده است نشانه جدّى بودن خطر است). «لاتخذنّ...»
8 - شیطان، هر کس را به نحوى گمراه مىکند. بدعت در دین، تغییر در آفرینش. «لامنّینّهم، فلیبتّکنّ، فلیغیّرنّ»
9- آرزوهاى طولانى از القائات شیطان است. «لأمنّینّهم»
10- شیطان، ابتدا در فکر و روح انسان اثر مىگذارد، سپس او را تسلیم خود مى گرداند. (جمله گمراه کردن و آرزوى طولانى ابتدا مطرح شده، سپس فرمان دادن) «لاضلنّهم و لامنینّهم و لامرنّهم»
11- انسان فطرتاً در مسیر حقّ است. کلمه «اضلال» در جایى بکار مى رود که قبلاً مسیر حقّ باشد. «لاضلنّهم»
12- شیطان مردم را به حرام کردن حلال هاى الهى دعوت مى کند. «فلیبتّکنّ اذان الانعام»
13- آرزوها زمینه اطاعت پذیرى از شیطان است. «لاُمنینّهم و لامرنّهم»
14- خرافات، از القائات شیطانى است. «فلیبتّکنّ اذان الانعام»
15- اسلام، اجازه بى مصرف ماندن یک حیوان را نمىدهد تا چه رسد به بى مصرف ماندن انسان ها. «فلیبتّکنّ اذان الانعام»
16- تغییر مخلوقات (نظیر زن را به مرد و مرد را به زن تبدیل کردن) کار حرام و شیطانى است. «فلیُغیّرنّ خلق اللَّه»
17- اطاعت از شیطان در حقیقت پذیرش ولایت اوست. «یتّخذ الشیطان ولیّاً»
18- تنها خداوند شایسته ولایت بر انسان است. «و من یتّخذ الشیطان ولیاً من دون اللَّه فقد خسر خسراناً مبیناً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
جمله «لاُمنینّهم» به معناى القاى آرزوهاى پوچ و بی جا است.
شکافتن گوش حیوان، از برنامه هاى خرافى جاهلیّت بود که پس از آن، سوار شدن و ذبح و هر استفاده اى را از آن حیوان حرام مى پنداشتند.
تأکیدهاى بسیار شیطان بر گمراه ساختن مردم، که در این دو آیه آمده، هشدارى بر صاحبان ایمان است.
عبارت «من عبادک نصیباً مفروضاً» را دو گونه مى توان معنا کرد:
الف: بعضى از بندگان را گمراه مى کند.
ب: از هر بندهاى لحظاتى را شیطانى مى کند.
در روایتى مى خوانیم: جمله «فلیغیّرنّ خلقاللّه» تغییر دین خدا را نیز شامل مى شود.
پیام ها
1- شرک ورزیدن در دام شیطان قرار گرفتن است. «ان یدعون من دونه الاّ اناثا... لاتّخذن من عبادک»
2- ریشه همه شقاوت هاى شیطان، ملعون شدن اوست. «لعنه الله»
3- شیطان، دشمن دیرین انسان است، به هوش باشیم در دام او نیفتیم. «لاتّخذن»
4- شیطان براى گمراهى انسان، آخرین تلاش خود را مى کند.
5 - شیطان، همه را نمى تواند گمراه کند. «لاتخذن من عبادک»
6- شیطان، خالقیّت خدا را قبول دارد. «عبادک»
7- خطر وسوسه ها، جدّى و دائمى است، دشمن خود را بشناسیم. (حرف لام که بر سر تمام افعال آمده است نشانه جدّى بودن خطر است). «لاتخذنّ...»
8 - شیطان، هر کس را به نحوى گمراه مىکند. بدعت در دین، تغییر در آفرینش. «لامنّینّهم، فلیبتّکنّ، فلیغیّرنّ»
9- آرزوهاى طولانى از القائات شیطان است. «لأمنّینّهم»
10- شیطان، ابتدا در فکر و روح انسان اثر مىگذارد، سپس او را تسلیم خود مى گرداند. (جمله گمراه کردن و آرزوى طولانى ابتدا مطرح شده، سپس فرمان دادن) «لاضلنّهم و لامنینّهم و لامرنّهم»
11- انسان فطرتاً در مسیر حقّ است. کلمه «اضلال» در جایى بکار مى رود که قبلاً مسیر حقّ باشد. «لاضلنّهم»
12- شیطان مردم را به حرام کردن حلال هاى الهى دعوت مى کند. «فلیبتّکنّ اذان الانعام»
13- آرزوها زمینه اطاعت پذیرى از شیطان است. «لاُمنینّهم و لامرنّهم»
14- خرافات، از القائات شیطانى است. «فلیبتّکنّ اذان الانعام»
15- اسلام، اجازه بى مصرف ماندن یک حیوان را نمىدهد تا چه رسد به بى مصرف ماندن انسان ها. «فلیبتّکنّ اذان الانعام»
16- تغییر مخلوقات (نظیر زن را به مرد و مرد را به زن تبدیل کردن) کار حرام و شیطانى است. «فلیُغیّرنّ خلق اللَّه»
17- اطاعت از شیطان در حقیقت پذیرش ولایت اوست. «یتّخذ الشیطان ولیّاً»
18- تنها خداوند شایسته ولایت بر انسان است. «و من یتّخذ الشیطان ولیاً من دون اللَّه فقد خسر خسراناً مبیناً»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است