- 4724
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 95 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 95
کسانى که به جبهه جهاد نمىروند، چند گروهند: منافقان بىایمان، مسلمانان ترسو، رفاه طلبان، شکّاکان، بى همّتان که مى گویند: با مال و بیان و قلم و دعا، رزمندگان را دعا و حمایت مى کنیم، و جهاد، براى ما واجب عینى نیست. این آیه، به این گروه آخر مربوط مى شود و از آنان انتقاد مى کند. زیرا گروه هاى دیگر در موارد متعدّد به شدّت مورد انتقاد قرار گرفته اند و هیچگونه مقام و درجه اى ندارند تا مجاهدان یک درجه بالاتر از آنان باشند.
در روایات آمده است، کسانى که به خاطر بیمارى نمى توانند بجنگند ولى دلشان همراه رزمندگان است، با آنان در ثواب جهاد برابرند.
آیه مربوط به واجب کفایى است و اگر جهاد واجب عینى بود، از قاعدان به عنوان متخلّف یاد مى شد.
پیام ها
1- شیوه تبلیغ و تشویق، باید مرحلهاى باشد. (ابتدا فرمود: «لایستوى»، سپس فرمود: «درجة» و در آخر: «اجراً عظیما»
2- با هر کس باید به نحوى سخن گفت: قرآن با مؤمنان جبهه نرفته و منافقان و ترسوها و رفاه طلبان برخورد متفاوت دارد. تنها با کلمه «قاعدین» از مؤمنان جبهه نرفته یاد کرده است.
3- آنان که مشکلات جسمى دارند از جهاد معافند. «غیر اولى الضرر»
4- جهاد مالى در کنار جهاد با جان مطرح است، چون بدون پشتوانهى مالى، جبهه ضعیف مى شود. «باموالهم و انفسهم»
5 - کمک هاى داوطلبانه مردم، از جمله منابع تأمین بودجه هاى دفاعى است. «باموالهو و انفسهم»
6- هر کجا خطر ناباورى مردم محتمل است، اصرار و تکرار لازم است. (در این آیه و آیه بعد جمله «فضلاللَّه» و «درجة» تکرار شده است.)
7- خدمات و تلاش هر کس محترم است و به خاطر شرکت کسانى در جبهه، نباید ارزشهاى دیگران نادیده گرفته شود. برترى مجاهدان آرى، امّا طرد دیگران هرگز. «کلاً وعدالله الحسنى»
8 - هر کس در هر موقعیّت و مقام و خدمتى که باشد، باید بداند مقام رزمندگان مخلص از او بالاتر است. «فضّل اللّه المجاهدین»
9- اگر خداوند به رزمندگان فضیلت داده است، پس جامعه هم باید براى مجاهدان و شهدا در اجتماع، گزینشها و برخوردها حساب خاصى باز کند. (البتّه به شرطى که براى رزمنده نیز توقّعات نابجا پیدا نشود و گرفتار سوء عاقبت نگردد). «فضّل اللّه المجاهدین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کسانى که به جبهه جهاد نمىروند، چند گروهند: منافقان بىایمان، مسلمانان ترسو، رفاه طلبان، شکّاکان، بى همّتان که مى گویند: با مال و بیان و قلم و دعا، رزمندگان را دعا و حمایت مى کنیم، و جهاد، براى ما واجب عینى نیست. این آیه، به این گروه آخر مربوط مى شود و از آنان انتقاد مى کند. زیرا گروه هاى دیگر در موارد متعدّد به شدّت مورد انتقاد قرار گرفته اند و هیچگونه مقام و درجه اى ندارند تا مجاهدان یک درجه بالاتر از آنان باشند.
در روایات آمده است، کسانى که به خاطر بیمارى نمى توانند بجنگند ولى دلشان همراه رزمندگان است، با آنان در ثواب جهاد برابرند.
آیه مربوط به واجب کفایى است و اگر جهاد واجب عینى بود، از قاعدان به عنوان متخلّف یاد مى شد.
پیام ها
1- شیوه تبلیغ و تشویق، باید مرحلهاى باشد. (ابتدا فرمود: «لایستوى»، سپس فرمود: «درجة» و در آخر: «اجراً عظیما»
2- با هر کس باید به نحوى سخن گفت: قرآن با مؤمنان جبهه نرفته و منافقان و ترسوها و رفاه طلبان برخورد متفاوت دارد. تنها با کلمه «قاعدین» از مؤمنان جبهه نرفته یاد کرده است.
3- آنان که مشکلات جسمى دارند از جهاد معافند. «غیر اولى الضرر»
4- جهاد مالى در کنار جهاد با جان مطرح است، چون بدون پشتوانهى مالى، جبهه ضعیف مى شود. «باموالهم و انفسهم»
5 - کمک هاى داوطلبانه مردم، از جمله منابع تأمین بودجه هاى دفاعى است. «باموالهو و انفسهم»
6- هر کجا خطر ناباورى مردم محتمل است، اصرار و تکرار لازم است. (در این آیه و آیه بعد جمله «فضلاللَّه» و «درجة» تکرار شده است.)
7- خدمات و تلاش هر کس محترم است و به خاطر شرکت کسانى در جبهه، نباید ارزشهاى دیگران نادیده گرفته شود. برترى مجاهدان آرى، امّا طرد دیگران هرگز. «کلاً وعدالله الحسنى»
8 - هر کس در هر موقعیّت و مقام و خدمتى که باشد، باید بداند مقام رزمندگان مخلص از او بالاتر است. «فضّل اللّه المجاهدین»
9- اگر خداوند به رزمندگان فضیلت داده است، پس جامعه هم باید براى مجاهدان و شهدا در اجتماع، گزینشها و برخوردها حساب خاصى باز کند. (البتّه به شرطى که براى رزمنده نیز توقّعات نابجا پیدا نشود و گرفتار سوء عاقبت نگردد). «فضّل اللّه المجاهدین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است