- 2285
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه67-70 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 67 -70
وَإِذاً لَّأَتَیْنَهُم مِّن لَّدُنَّآ أَجْراً عَظِیماً
وَلَهَدَیْنَهُمْ صِرَ طَاً مُّسْتَقِیماً
ترجمه
و در این صورت یقیناً ما از جانب خود پاداشى بزرگ به آنان مى دادیم.
و قطعاً آنان را به راهى راست هدایت مى کردیم.
وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدیقِینَ وَالشُّهَدَآءِ وَالصَّلِحِینَ وَ حَسُنَ أُوْلَِکَ رَفِیقاً
ذَ لِکَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ عَلِیماً
ترجمه
و هر کس که از خدا و پیامبر اطاعت کند، پس آنان (در قیامت) با کسانى همدم خواهند بود که خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان و اینان چه همدم هاى خوبى هستند.
این همه تفضّل از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن بس است.
رسیدن به خیر، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهیابى به راه مستقیم، در سایه عمل به مواعظ و پشتکار انسان است. «فعلوا... خیراً - تثبیتاً - اجراً - مستقیماً»
گام نهادن در راه خیر، سبب رسیدن به خیر بالاتر و بیشتر مى شود. «فعلوا - اشدّ تثبیتاً - اجراً عظیماً - صراطاً مستقیماً»
در سوره حمد در کنار صراط مستقیم، گروه «انعمت علیهم» آمده بود، و این بار دوّم است که در کنار آیهى صراط مستقیم، گروه «انعماللّه علیهم» مطرح است. گویا غیر از انبیا و شهدا و صدّیقان و صالحان، دیگران بیراهه مىروند و راه مسقیم، منحصراً راه یکى از این چهار گروه است.
در روایات، بهترین نمونه صدّیقان، امامان معصوم علیهم السلام، و صدیقه، فاطمه زهرا (س) معرّفى شده است. مراد از «شهدا» هم، یا کشتگان میدان جهادند، یا گواهان اعمال در قیامت.
همنشینى با انبیا در دنیا براى همه پیروان واقعى امکان ندارد، بنابراین مراد آیه همنشینى در آخرت است.
پیام ها
1- قرار گرفتن در راه انبیا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمى آید. «و من یطع اللّه و الرسول، فاولئک ...»
2- رفیق خوب، انبیا، شهدا، صدّیقان و صالحانند. رفقاى دنیایى را هم باید با همین خصلت ها گزینش کرد. «حَسُن اولئک رفیقاً»
3- اطاعت از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحید، منافاتى ندارد. «من یطع اللّه و الرسول»
4- پاداش اطاعت از پیامبر، همجوارى با همه انبیاست. چون همه یک نورند و یک هدف دارند و اطاعت از یکى، همراه شدن با همه است. «من یطع اللَّه و الرسول... مع... النّبیین»
5 - آگاه بودن خدا، بهترین عامل تشویق براى انجام وظیفه است. «باللّهعلیماً»
6- مقام نبوّت از مقام صدّیقین و شهدا و صالحین بالاتر است (چون نام انبیا قبل از آنها برده شده است) «من النّبیین و الصدّیقین...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِذاً لَّأَتَیْنَهُم مِّن لَّدُنَّآ أَجْراً عَظِیماً
وَلَهَدَیْنَهُمْ صِرَ طَاً مُّسْتَقِیماً
ترجمه
و در این صورت یقیناً ما از جانب خود پاداشى بزرگ به آنان مى دادیم.
و قطعاً آنان را به راهى راست هدایت مى کردیم.
وَمَنْ یُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَِکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِمْ مِّنَ النَّبِیِّینَ وَالصِّدیقِینَ وَالشُّهَدَآءِ وَالصَّلِحِینَ وَ حَسُنَ أُوْلَِکَ رَفِیقاً
ذَ لِکَ الْفَضْلُ مِنَ اللَّهِ وَکَفَى بِاللَّهِ عَلِیماً
ترجمه
و هر کس که از خدا و پیامبر اطاعت کند، پس آنان (در قیامت) با کسانى همدم خواهند بود که خداوند بر آنان نعمت داده است، مانند پیامبران، صدّیقان، شهیدان و صالحان و اینان چه همدم هاى خوبى هستند.
این همه تفضّل از سوى خداست و خداوند براى آگاه بودن بس است.
رسیدن به خیر، ثبات قدم، اجر بزرگ و رهیابى به راه مستقیم، در سایه عمل به مواعظ و پشتکار انسان است. «فعلوا... خیراً - تثبیتاً - اجراً - مستقیماً»
گام نهادن در راه خیر، سبب رسیدن به خیر بالاتر و بیشتر مى شود. «فعلوا - اشدّ تثبیتاً - اجراً عظیماً - صراطاً مستقیماً»
در سوره حمد در کنار صراط مستقیم، گروه «انعمت علیهم» آمده بود، و این بار دوّم است که در کنار آیهى صراط مستقیم، گروه «انعماللّه علیهم» مطرح است. گویا غیر از انبیا و شهدا و صدّیقان و صالحان، دیگران بیراهه مىروند و راه مسقیم، منحصراً راه یکى از این چهار گروه است.
در روایات، بهترین نمونه صدّیقان، امامان معصوم علیهم السلام، و صدیقه، فاطمه زهرا (س) معرّفى شده است. مراد از «شهدا» هم، یا کشتگان میدان جهادند، یا گواهان اعمال در قیامت.
همنشینى با انبیا در دنیا براى همه پیروان واقعى امکان ندارد، بنابراین مراد آیه همنشینى در آخرت است.
پیام ها
1- قرار گرفتن در راه انبیا و شهدا و داشتن رفقاى خوب، جز با اطاعت از فرمان خدا و رسول به دست نمى آید. «و من یطع اللّه و الرسول، فاولئک ...»
2- رفیق خوب، انبیا، شهدا، صدّیقان و صالحانند. رفقاى دنیایى را هم باید با همین خصلت ها گزینش کرد. «حَسُن اولئک رفیقاً»
3- اطاعت از رسول، پرتوى از اطاعت خدا و در طول آن است، پس با توحید، منافاتى ندارد. «من یطع اللّه و الرسول»
4- پاداش اطاعت از پیامبر، همجوارى با همه انبیاست. چون همه یک نورند و یک هدف دارند و اطاعت از یکى، همراه شدن با همه است. «من یطع اللَّه و الرسول... مع... النّبیین»
5 - آگاه بودن خدا، بهترین عامل تشویق براى انجام وظیفه است. «باللّهعلیماً»
6- مقام نبوّت از مقام صدّیقین و شهدا و صالحین بالاتر است (چون نام انبیا قبل از آنها برده شده است) «من النّبیین و الصدّیقین...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است