- 4672
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 41 سوره نساء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نساء - آیه 41
فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَؤُلَآءِ شَهِیداً
ترجمه
پس چگونه خواهد بود آنگاه که از هر امّتى گواهى (از خودشان) بیآوریم و تو را نیز بر آنان گواه آوریم؟!
مضمون این آیه که گواه بودن رسول خدا بر اعمال امّت را بیان مى کند، در موارد دیگرى هم آمده است.
وقتى ابن مسعود، این آیه را در ضمن تلاوتش بر پیامبر مى خواند، اشک آن حضرت جارى مى شد.
گرچه خداوند نیازى به آوردن شاهد ندارد، ولى انسان به گونه اى است که هرچه بیشتر حضور شاهدان را حس کند، براى تربیت و تقوایش مؤثّرتر است. کسى که در تلویزیون براى میلیون ها نفر صحبت مى کند، چون همه او را مى بینند، وقتى عطسه اى یا اشتباهى مى کند، بیشتر خجالت مى کشد.
به نقل آیات قرآن، شهود در قیامت بسیارند؛ از جمله خداوند، پیامبران، امامان معصوم، فرشتگان، زمین، زمان، اعضاى بدن و قیامت، روز اقامه شاهدان است. «یوم یقوم الاشهاد»
سنّت الهى بر آن است که پیامبر هر امّتى شاهد آنان باشد. پس از رحلت پیامبراکرم نیز باید کسى که در صفات، همچون پیامبر است، شاهد بر مردم باشد. امام صادق (ع) فرمود: در هر قرنى (زمانى) امامى از ما اهل بیت، شاهد بر مردم است و رسول خدا شاهد بر ماست.
حضرت على (ع) بعد از تلاوت این آیه فرمود: «هو - محمّد - شهید على الشهداء و الشهداء هم الرّسل».
تفسیر کبیر فخررازى و تفسیر مراغى به نقل از صحیح بخارى و ترمذى و نسائى.
انّ اللّه على کلّ شىء شهید».
جئنا من کلّ امّة بشهید».
وکذلک جعلناکم امّة وسطا لتکونوا شهداء على النّاس».
وجاءت کلّ نفس معها سائق و شهید».
یومئذ تحدّث اخبارها». زلزال، 4.
در حدیث است: هر «روز» جدید، به انسان خطاب مى کند: «اَنا یوم جدید و اَنا علیک لشهید، اشهد به یومالقیامة».
پیام ها
1- پیامبران، اسوه مردم در دنیا و شاهد بر مردم در آخرتند. «من کلّ اُمّة بشهید»
2- لازمه گواه بودن، علم داشتن است، پس انبیا از کارهاى ما آگاهند. «بشهیدٍ»
3- پیامبر اسلام اشرف انبیاست، چون انبیا بر اعمال اُمّت خود گواهند، ولى پیامبر اسلام بر اعمال انبیا گواه است. «جئناک بک على هؤلاء شهیدا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَکَیْفَ إِذَا جِئْنَا مِنْ کُلِّ أُمَّةٍ بِشَهِیدٍ وَجِئْنَا بِکَ عَلَى هَؤُلَآءِ شَهِیداً
ترجمه
پس چگونه خواهد بود آنگاه که از هر امّتى گواهى (از خودشان) بیآوریم و تو را نیز بر آنان گواه آوریم؟!
مضمون این آیه که گواه بودن رسول خدا بر اعمال امّت را بیان مى کند، در موارد دیگرى هم آمده است.
وقتى ابن مسعود، این آیه را در ضمن تلاوتش بر پیامبر مى خواند، اشک آن حضرت جارى مى شد.
گرچه خداوند نیازى به آوردن شاهد ندارد، ولى انسان به گونه اى است که هرچه بیشتر حضور شاهدان را حس کند، براى تربیت و تقوایش مؤثّرتر است. کسى که در تلویزیون براى میلیون ها نفر صحبت مى کند، چون همه او را مى بینند، وقتى عطسه اى یا اشتباهى مى کند، بیشتر خجالت مى کشد.
به نقل آیات قرآن، شهود در قیامت بسیارند؛ از جمله خداوند، پیامبران، امامان معصوم، فرشتگان، زمین، زمان، اعضاى بدن و قیامت، روز اقامه شاهدان است. «یوم یقوم الاشهاد»
سنّت الهى بر آن است که پیامبر هر امّتى شاهد آنان باشد. پس از رحلت پیامبراکرم نیز باید کسى که در صفات، همچون پیامبر است، شاهد بر مردم باشد. امام صادق (ع) فرمود: در هر قرنى (زمانى) امامى از ما اهل بیت، شاهد بر مردم است و رسول خدا شاهد بر ماست.
حضرت على (ع) بعد از تلاوت این آیه فرمود: «هو - محمّد - شهید على الشهداء و الشهداء هم الرّسل».
تفسیر کبیر فخررازى و تفسیر مراغى به نقل از صحیح بخارى و ترمذى و نسائى.
انّ اللّه على کلّ شىء شهید».
جئنا من کلّ امّة بشهید».
وکذلک جعلناکم امّة وسطا لتکونوا شهداء على النّاس».
وجاءت کلّ نفس معها سائق و شهید».
یومئذ تحدّث اخبارها». زلزال، 4.
در حدیث است: هر «روز» جدید، به انسان خطاب مى کند: «اَنا یوم جدید و اَنا علیک لشهید، اشهد به یومالقیامة».
پیام ها
1- پیامبران، اسوه مردم در دنیا و شاهد بر مردم در آخرتند. «من کلّ اُمّة بشهید»
2- لازمه گواه بودن، علم داشتن است، پس انبیا از کارهاى ما آگاهند. «بشهیدٍ»
3- پیامبر اسلام اشرف انبیاست، چون انبیا بر اعمال اُمّت خود گواهند، ولى پیامبر اسلام بر اعمال انبیا گواه است. «جئناک بک على هؤلاء شهیدا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است