- 3399
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 186 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 186
نکته ها
وقتى مسلمانان از مکّه به مدینه مهاجرت کردند، مشرکان دست تجاوز به اموال آنان گشودند، چنانکه به هرکس نیز دست مى یافتند، او را مورد آزار قرار مى دادند. از طرف دیگر، در مدینه هم یهودیان به آنها زخم زبان مىزدند و حتّى برخى با کمال بى شرمى براى زنان و دختران مسلمان، غزل سرایى کرده و یا آنها را هَجو مى نمودند. سردمدارى این جریان با شخصى به نام کعببن اشرف بود که رسول خدا دستور قتل وى را صادر نمود. این آیه ضمن تسلّى خاطر دادن به مسلمانان، از آنان مى خواهد در برابر آزار دشمنان صبر و تقوى پیشه کنند که مایهى استوارى آنان در ایمان مى گردد.
امام رضا (ع) پرداخت زکات را یکى از مصادیق آزمایش در اموال دانستند که در این آیه مطرح گردیده است.
پیام ها
1- آزمایش، یک سنّت جدّى الهى است، خود را آماده کنیم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانهى جدّى بودن مسئله است.)
2- یاد مرگ و زودگذرى دنیا، مسائل را براى انسان آسان مىکند. «کل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فى اموالکم»
3- بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالکم و انفسکم»
4- علاوه بر پذیرش خطر جان و مال، باید خود را براى شنیدن انواع نیش ها و تحقیرها آماده کرد. «ولتسمعنّ...»
5 - شنیدن تحقیر و هجو، و آزار دیدن از دشمن، یکى از وسایل آزمایش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذىً کثیراً»
6- براى رسیدن به اهداف مقدّس، گاهى باید همه گونه سختى را تحمّل کرد. ضربه به مال، جان، حیثیّت و آبرو. «اموالکم و انفسکم ولتسمعنّ... اذىً کثیراً»
7- انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. «لتسمعنّ...»
8 - مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شیوه دارند. «لتسمعنّ من الّذین اوتوا الکتاب... و من الّذین اشرکوا»
9- دشمن به کم قانع نیست. «اذىً کثیراً»
10- صبر و تقوى در کنار هم رمز موفقیّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نیز پیدا مىشود. «تصبروا و تتّقوا»
11- صبر و تقوى، ملازم یکدیگرند. لمه «ذلک» مفرد است، در حالى که به صبر و تقوى که دو چیزند، اشاره دارد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
نکته ها
وقتى مسلمانان از مکّه به مدینه مهاجرت کردند، مشرکان دست تجاوز به اموال آنان گشودند، چنانکه به هرکس نیز دست مى یافتند، او را مورد آزار قرار مى دادند. از طرف دیگر، در مدینه هم یهودیان به آنها زخم زبان مىزدند و حتّى برخى با کمال بى شرمى براى زنان و دختران مسلمان، غزل سرایى کرده و یا آنها را هَجو مى نمودند. سردمدارى این جریان با شخصى به نام کعببن اشرف بود که رسول خدا دستور قتل وى را صادر نمود. این آیه ضمن تسلّى خاطر دادن به مسلمانان، از آنان مى خواهد در برابر آزار دشمنان صبر و تقوى پیشه کنند که مایهى استوارى آنان در ایمان مى گردد.
امام رضا (ع) پرداخت زکات را یکى از مصادیق آزمایش در اموال دانستند که در این آیه مطرح گردیده است.
پیام ها
1- آزمایش، یک سنّت جدّى الهى است، خود را آماده کنیم. (حرف لام در اوّل و حرف نون مشدّد در آخرِ «لتبلونّ» نشانهى جدّى بودن مسئله است.)
2- یاد مرگ و زودگذرى دنیا، مسائل را براى انسان آسان مىکند. «کل نفس ذائقة الموت... لتبلونّ فى اموالکم»
3- بیشترین ابزار آزمایش، مال و جان است. «اموالکم و انفسکم»
4- علاوه بر پذیرش خطر جان و مال، باید خود را براى شنیدن انواع نیش ها و تحقیرها آماده کرد. «ولتسمعنّ...»
5 - شنیدن تحقیر و هجو، و آزار دیدن از دشمن، یکى از وسایل آزمایش است. «لتبلونّ... ولتسمعنّ... اذىً کثیراً»
6- براى رسیدن به اهداف مقدّس، گاهى باید همه گونه سختى را تحمّل کرد. ضربه به مال، جان، حیثیّت و آبرو. «اموالکم و انفسکم ولتسمعنّ... اذىً کثیراً»
7- انتظار زخم زبان از مخالفان، سبب آمادگى مسلمانان است. «لتسمعنّ...»
8 - مخالفان اسلام در ضربه زدن به مسلمان ها، وحدت در هدف و گاهى وحدت در شیوه دارند. «لتسمعنّ من الّذین اوتوا الکتاب... و من الّذین اشرکوا»
9- دشمن به کم قانع نیست. «اذىً کثیراً»
10- صبر و تقوى در کنار هم رمز موفقیّت است. استقامت بدون تقوا، در افراد لجوج نیز پیدا مىشود. «تصبروا و تتّقوا»
11- صبر و تقوى، ملازم یکدیگرند. لمه «ذلک» مفرد است، در حالى که به صبر و تقوى که دو چیزند، اشاره دارد.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است