- 3099
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 183 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 183
برخى براى فرار از قبول اسلام، بهانه تراشى نموده و مى گفتند: خداوند از ما تعهّد گرفته تنها به پیامبرى ایمان بیاوریم که حیوانى را قربانى کند و صاعقه آسمانى آن قربانى را در برابر چشم مردم بسوزاند، تا به پیامبرى او یقین کنیم. این آیه نازل شد تا پیامبر به آن بهانه تراشان لجوج بگوید: اگر شما راست مى گویید، چرا به پیامبران قبل از من که علاوه بر انواع معجزات، آنچه را شما درخواست مى کنید به شما عرضه کردند، ایمان نیاوردید؟
امام صادق (ع) پس از تلاوت این آیه فرمود: میان یهودیانِ بهانه جوى زمان پیامبر اسلام و یهودیانى که انبیا را مىکشتند، پانصد سال فاصله بوده است، امّا به خاطر رضایت آنان بر قتل نیاکان، خداوند نسبت قتل را به آنان نیز داده است.
در تورات، کتاب اوّل پادشاهان، باب 18 جمله 3 و 4، ماجراى به شهادت رساندن انبیاى بنى اسرائیل آمده است. همچنین در سِفر لاویان، باب 9 جمله دوّم، موضوع قربانى قوچ آمده است.
پیام ها
1- فرار از پذیرش حقّ را با عناوین مذهبى توجیه نکنید. «انّاللّه عهدالینا اَلاّ نؤمن»
2- یهود، موسى را آخرین پیامبر نمىدانستند، بلکه مى گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است که پیامبر بعدى، چنین وچنان باشد. «عهد الینا... یأتینا بقربان»
3- انسانى که روحیه استکبارى پیدا کرد، هم به خدا تهمت مى زند؛ «انّ اللّه عهد الینا» و هم تسلیم هیچ پیامبرى نمىشود؛ «ألاّ نؤمن لرسول» و هم توقّع دارد که معجزه ها، مطابق تمایلات و خواستهاى او باشد. «حتى یأتینا بقربان»
4- قربانى حیوان، تاریخى بس طولانى دارد. «...بقربان»
5 - سوابق هر گروه و ملّتى، بهترین گواه بر صدق یا کذب ادّعاى آنهاست. «جاءکم... بالبیّنات و بالّذى قلتم»
6- بهانه تراشى مخالفان، در طول تاریخ شبیه هم است. «و بالّذى قلتم»
7- استدلال و احتجاج پیامبر با یهود، به تعلیم خداوند بود. «قل قد جائکم»
8 - گاهى براى اثبات یا حقّانیت یک امر یا مصلحت مهمت ر باید اموالى فدا شود. آرى، اگر مالى آتش گرفت ولى چشمى بیدار و یا دلى روشن شد، اسراف نخواهد بود. «قد جائکم رسلى... بالّذى قلتم...»
9- رضایت بر گناهِ نیاکان، سبب شریک شدن در جرم آنان است. «فلم قتلتموهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
برخى براى فرار از قبول اسلام، بهانه تراشى نموده و مى گفتند: خداوند از ما تعهّد گرفته تنها به پیامبرى ایمان بیاوریم که حیوانى را قربانى کند و صاعقه آسمانى آن قربانى را در برابر چشم مردم بسوزاند، تا به پیامبرى او یقین کنیم. این آیه نازل شد تا پیامبر به آن بهانه تراشان لجوج بگوید: اگر شما راست مى گویید، چرا به پیامبران قبل از من که علاوه بر انواع معجزات، آنچه را شما درخواست مى کنید به شما عرضه کردند، ایمان نیاوردید؟
امام صادق (ع) پس از تلاوت این آیه فرمود: میان یهودیانِ بهانه جوى زمان پیامبر اسلام و یهودیانى که انبیا را مىکشتند، پانصد سال فاصله بوده است، امّا به خاطر رضایت آنان بر قتل نیاکان، خداوند نسبت قتل را به آنان نیز داده است.
در تورات، کتاب اوّل پادشاهان، باب 18 جمله 3 و 4، ماجراى به شهادت رساندن انبیاى بنى اسرائیل آمده است. همچنین در سِفر لاویان، باب 9 جمله دوّم، موضوع قربانى قوچ آمده است.
پیام ها
1- فرار از پذیرش حقّ را با عناوین مذهبى توجیه نکنید. «انّاللّه عهدالینا اَلاّ نؤمن»
2- یهود، موسى را آخرین پیامبر نمىدانستند، بلکه مى گفتند: عهد خدا با ما آن بوده است که پیامبر بعدى، چنین وچنان باشد. «عهد الینا... یأتینا بقربان»
3- انسانى که روحیه استکبارى پیدا کرد، هم به خدا تهمت مى زند؛ «انّ اللّه عهد الینا» و هم تسلیم هیچ پیامبرى نمىشود؛ «ألاّ نؤمن لرسول» و هم توقّع دارد که معجزه ها، مطابق تمایلات و خواستهاى او باشد. «حتى یأتینا بقربان»
4- قربانى حیوان، تاریخى بس طولانى دارد. «...بقربان»
5 - سوابق هر گروه و ملّتى، بهترین گواه بر صدق یا کذب ادّعاى آنهاست. «جاءکم... بالبیّنات و بالّذى قلتم»
6- بهانه تراشى مخالفان، در طول تاریخ شبیه هم است. «و بالّذى قلتم»
7- استدلال و احتجاج پیامبر با یهود، به تعلیم خداوند بود. «قل قد جائکم»
8 - گاهى براى اثبات یا حقّانیت یک امر یا مصلحت مهمت ر باید اموالى فدا شود. آرى، اگر مالى آتش گرفت ولى چشمى بیدار و یا دلى روشن شد، اسراف نخواهد بود. «قد جائکم رسلى... بالّذى قلتم...»
9- رضایت بر گناهِ نیاکان، سبب شریک شدن در جرم آنان است. «فلم قتلتموهم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است