- 4116
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 157 و 158 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 157 و 158
خداوند با بیان دو نکته، به شایعات دلسرد کننده منافقان که در آیه قبل مطرح شد پاسخ مى دهد:
الف: مرگ وحیات به دست اوست. جبهه نرفتن، طول عمر را کم نمى کند.
ب: کسى که در راه خدا گام بردارد، بمیرد یا شهید شود، برنده است. زیرا او عمر داده، ولى مغفرت و رحمت گرفته است، پس چیزى را نباخته است.
کسانى که در راه سفر به جبهه، یا در راه تحصیل علم، یا سفر براى حج و زیارت، تبلیغ و ارشاد و سایر اهداف مقدّس از دنیا بروند، مشمول رحمت و مغفرت الهى خواهند بود.
در این آیه عبارت «فى سبیل اللّه» نیامده است، تا بگوید: محشور شدن همه کسانى که بمیرند یا کشته شوند در هر راهى که باشند، به سوى خداست. اکنون که مرگ براى همه حتمى است و حشرِ همه در محضر خداوند نیز حتمى است، پس چرا بهترین نوع رفتن را با رضایت پذیرا نباشیم؟ اگر مرگ و شهادت، هر دو بازگشت به سوى خداست، پس دیگر نگرانى از شهادت چرا؟
امام حسین (ع) مى فرمایند: فان تکن الابدان للموت انشئت فقتل امرء فى اللّه بالسّیف افضل اگر بدنها براى مرگ آماده شده اند، پس شهادتِ مرد در راه خدا با شمشیر بهترین مرگ است.
پیام ها
1- در جهان بینى الهى، مرگ و شهادت در راه خدا، از همه دنیا و جمع کردنى هاى آن بهتر است. «ولئن قتلتم فى سبیل اللّه او متّم...»
2- مهم در راه خدا بودن است، خواه به شهادت بیانجامد یا مرگ. «قتلتم فى سبیل اللّه او متّم...»
3- اوّل باید بخشیده شد، سپس رحمت الهى را دریافت نمود. کلمه «لمغفرة» قبل از کلمه «رحمة» آمده است.
4- مغفرت و رحمت نتیجه اى ابدى دارد، ولى مال و ثروت آثارش موقّت است. «لمغفرة من اللّه و رحمة خیر مما یجمعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
خداوند با بیان دو نکته، به شایعات دلسرد کننده منافقان که در آیه قبل مطرح شد پاسخ مى دهد:
الف: مرگ وحیات به دست اوست. جبهه نرفتن، طول عمر را کم نمى کند.
ب: کسى که در راه خدا گام بردارد، بمیرد یا شهید شود، برنده است. زیرا او عمر داده، ولى مغفرت و رحمت گرفته است، پس چیزى را نباخته است.
کسانى که در راه سفر به جبهه، یا در راه تحصیل علم، یا سفر براى حج و زیارت، تبلیغ و ارشاد و سایر اهداف مقدّس از دنیا بروند، مشمول رحمت و مغفرت الهى خواهند بود.
در این آیه عبارت «فى سبیل اللّه» نیامده است، تا بگوید: محشور شدن همه کسانى که بمیرند یا کشته شوند در هر راهى که باشند، به سوى خداست. اکنون که مرگ براى همه حتمى است و حشرِ همه در محضر خداوند نیز حتمى است، پس چرا بهترین نوع رفتن را با رضایت پذیرا نباشیم؟ اگر مرگ و شهادت، هر دو بازگشت به سوى خداست، پس دیگر نگرانى از شهادت چرا؟
امام حسین (ع) مى فرمایند: فان تکن الابدان للموت انشئت فقتل امرء فى اللّه بالسّیف افضل اگر بدنها براى مرگ آماده شده اند، پس شهادتِ مرد در راه خدا با شمشیر بهترین مرگ است.
پیام ها
1- در جهان بینى الهى، مرگ و شهادت در راه خدا، از همه دنیا و جمع کردنى هاى آن بهتر است. «ولئن قتلتم فى سبیل اللّه او متّم...»
2- مهم در راه خدا بودن است، خواه به شهادت بیانجامد یا مرگ. «قتلتم فى سبیل اللّه او متّم...»
3- اوّل باید بخشیده شد، سپس رحمت الهى را دریافت نمود. کلمه «لمغفرة» قبل از کلمه «رحمة» آمده است.
4- مغفرت و رحمت نتیجه اى ابدى دارد، ولى مال و ثروت آثارش موقّت است. «لمغفرة من اللّه و رحمة خیر مما یجمعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است