- 6273
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 154 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 154
1- خداوند به خاطر تخلّفات و اختلافات در جنگ احد، شما را تنبیه کرد، ولى رها نکرد. «ثم انزل علیکم...امنة»
2- خداوند در اوج حوادث تلخ، به دل هاى مؤمنان آرامش مى بخشد. «بعدالغمّأمنة»
3- خواب، مایه آرامش و هدیه اى الهى است. «انزل علیکم... نعاسا»
4- روحیات، اعتقادات، باورها و تحلیل هاى همه رزمندگان یکسان نیست. «طائفة... و طائفة...»
5 - در بند خود بودن، مایه بد گمانى به وعده هاى الهى است. «اهمتهم انفسهم یظنّون باللّه غیر الحق ظنّ الجاهلیة»
6- حتّى در شرایط بحرانى و شکست ها نیز به خدا و وعده هاى او سوءظن نبرید. «وطائفة... یظنّون باللّه غیر الحق»
7- سوءظنّ به وعده هاى خدا، از عقاید جاهلیّت است و حقیقت ندارد. «یظنّون باللّه غیر الحقّ ظنّ الجاهلیّة»
8 - خود محورى و رفاه طلبى، انسان را از مدار رضاى خداوند خارج مىکند. «قد اهمّتهم انفسهم یظنّون باللّه غیر الحق»
9- پندار اینکه مسلمانان حتّى در صورتِ سستى و اختلاف و نافرمانى نباید شکست بخورند، پندارى جاهلانه است. «ظنّ الجاهلیة»
10- افراد ضعیف الایمان، شکست خود را به عدم نصرت الهى نسبت مى د هند. «یقولون لو کان لنا من الامر شى ما قتلنا ههنا»
11- طرح سؤالاتى که موجب تضعیف روحیه رزمندگان مى شود، ممنوع است. «هل لنا من الامر من شىء»
12- در برابر ایجاد وسوسه ها و تردیدها، قاطعیّت لازم است. «قل ان الامر کلّه للّه»
13- مسلمانان رفاه طلب و خود محور، دائماً در درون نگرانند. «یخفون فى انفسهم ما لایبدون لک»
14- آنهایى که به خود فکر مىکنند، توقّعِ قبول نظراتشان را در تصمیمگیرى ها دارند. «اهمّتهم انفسهم...یقولون لو کان لنا من الامر...»
15- از مقدّرات حتمى، امکان فرار نیست. «لو کنتم فى بیوتکم لبرز الّذین...»
16- اعتقاد به مقدّرات حتمى پروردگار، به انسان آرامش مى دهد. «لبرز الّذین کتب علیهم القتل الى مضاجعهم»
17- حوادث تلخ و شکست در جبهه ها، یکى از راه هاى شناسایى روحیه ها و درجات ایمان در افراد است. «لیبتلى اللّه ما فى صدورکم»
18- حوادث تلخ و شیرین، صحن هاى براى تجلّى روح و فکر شماست، وگرنه خداوند همه روحیه ها و افکار را از قبل مىداند. «و اللّه علیم بذات الصدور»
منبع: پایگاه درس ایی از قرآن
1- خداوند به خاطر تخلّفات و اختلافات در جنگ احد، شما را تنبیه کرد، ولى رها نکرد. «ثم انزل علیکم...امنة»
2- خداوند در اوج حوادث تلخ، به دل هاى مؤمنان آرامش مى بخشد. «بعدالغمّأمنة»
3- خواب، مایه آرامش و هدیه اى الهى است. «انزل علیکم... نعاسا»
4- روحیات، اعتقادات، باورها و تحلیل هاى همه رزمندگان یکسان نیست. «طائفة... و طائفة...»
5 - در بند خود بودن، مایه بد گمانى به وعده هاى الهى است. «اهمتهم انفسهم یظنّون باللّه غیر الحق ظنّ الجاهلیة»
6- حتّى در شرایط بحرانى و شکست ها نیز به خدا و وعده هاى او سوءظن نبرید. «وطائفة... یظنّون باللّه غیر الحق»
7- سوءظنّ به وعده هاى خدا، از عقاید جاهلیّت است و حقیقت ندارد. «یظنّون باللّه غیر الحقّ ظنّ الجاهلیّة»
8 - خود محورى و رفاه طلبى، انسان را از مدار رضاى خداوند خارج مىکند. «قد اهمّتهم انفسهم یظنّون باللّه غیر الحق»
9- پندار اینکه مسلمانان حتّى در صورتِ سستى و اختلاف و نافرمانى نباید شکست بخورند، پندارى جاهلانه است. «ظنّ الجاهلیة»
10- افراد ضعیف الایمان، شکست خود را به عدم نصرت الهى نسبت مى د هند. «یقولون لو کان لنا من الامر شى ما قتلنا ههنا»
11- طرح سؤالاتى که موجب تضعیف روحیه رزمندگان مى شود، ممنوع است. «هل لنا من الامر من شىء»
12- در برابر ایجاد وسوسه ها و تردیدها، قاطعیّت لازم است. «قل ان الامر کلّه للّه»
13- مسلمانان رفاه طلب و خود محور، دائماً در درون نگرانند. «یخفون فى انفسهم ما لایبدون لک»
14- آنهایى که به خود فکر مىکنند، توقّعِ قبول نظراتشان را در تصمیمگیرى ها دارند. «اهمّتهم انفسهم...یقولون لو کان لنا من الامر...»
15- از مقدّرات حتمى، امکان فرار نیست. «لو کنتم فى بیوتکم لبرز الّذین...»
16- اعتقاد به مقدّرات حتمى پروردگار، به انسان آرامش مى دهد. «لبرز الّذین کتب علیهم القتل الى مضاجعهم»
17- حوادث تلخ و شکست در جبهه ها، یکى از راه هاى شناسایى روحیه ها و درجات ایمان در افراد است. «لیبتلى اللّه ما فى صدورکم»
18- حوادث تلخ و شیرین، صحن هاى براى تجلّى روح و فکر شماست، وگرنه خداوند همه روحیه ها و افکار را از قبل مىداند. «و اللّه علیم بذات الصدور»
منبع: پایگاه درس ایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است