- 5651
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 152 سوره آل عمران
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره آل عمران - آیه 152
مسلمانان در سال دوّم هجرى، در جنگ بدر پیروز شدند و خداوند وعده داده بود که در جنگ هاى آینده نیز پیروز مى شوند. در سال بعد که جنگ اُحد واقع شد، پیامبر پنجاه نفر مسلح را براى حفاظت از درّهها و کوه ها نصب کرد. چون جنگ شروع شد، در آغاز مسلمانان حمله کرده و نفس دشمن را گرفته و آنها را شکست دادند، اما متأسّفانه در بین آن پنجاه نفر که مسئول حفاظت از کوه بودند، اختلاف شد، عدّه اى گفتند: پیروزى ما قطعى است، پس به سراغ جمع غنائم برویم و عدّهى کمى همچنان سنگرها را حفظ کردند. دشمنِ شکست خورده، از همان منطقهاى که بدون محافظ مانده بود حمله کرد و این بار مسلمانها ضربه سنگینى خوردند و شهداى بسیارى دادند، تا آنجا که جان پیامبر در معرض خطر قرار گرفت و بسیارى از مسلمانان پا به فرار گذاشتند.
پس از پایان جنگ، مسلمانان از پیامبر انتقاد مىکردند که مگر خدا به ما وعده پیروزى نداده بود، پس چرا شکست خوردیم؟ این آیه پاسخ مىدهد که وعدهى خدا راست بود، ولى سستى و نزاع و نافرمانى عاملِ شکست شما شد.
پیام ها
1- معناى تحقق وعده هاى خدا، نادیده گرفتن سنّت هاى الهى نیست. نصرت خداوند تا زمانى است که شما به وظیفه عمل کنید. «لقد صدقکم اللّه وعده...اذا فشلتم و تنازعتم»
2- از جمله عوامل شکست، سستى، نزاع و عدم اطاعت از فرماندهى است. «فشلتم و تنازعتم... وعصیتم»
3- افراد براى هدف هاى متفاوت جنگ مى کنند. بعضى براى دنیا مى جنگند و بعضى براى آخرت. «منکم من یریدالدنیا و منکم من یرید الاخرة»
4- پایدارى در نبرد، حفظ وحدت و اطاعت، نشانه آخرت خواهى رزمندگان است. «منکم من یرید الآخرة»
5 - جزاى کسى که بجاى شکر نعمت پیروزى، به اختلاف و نافرمانى و سستى دامن زند، شکست است. «صرفکم عنهم»
6- عامل شکست هاى بیرونى، درونى است. شما در درون سست و نافرمان شدید، لذا در بیرون شکست خوردید. «فشلتم... صرفکم عنهم»
7- شکستها، وسیله آزمایش الهى هستند. «لیبتلیکم»
8 - هنگام تخلّف و شکست نیز از لطف خدا مأیوس نشوید. «عفا عنکم»
9- ایمان، بستر و زمینه دریافت فضل خاص خداوند است. «عفا عنکم و اللّه ذو فضل على المؤمنین»
10- مؤمن را به خاطر یک خلاف نباید از صفوف اهل ایمان خارج دانست، بلکه باید از یک سو هشدار داد و از سوى دیگر با تشویق دلگرمش کرد. «عفا عنکم و اللّه ذو فضل على المؤمنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
مسلمانان در سال دوّم هجرى، در جنگ بدر پیروز شدند و خداوند وعده داده بود که در جنگ هاى آینده نیز پیروز مى شوند. در سال بعد که جنگ اُحد واقع شد، پیامبر پنجاه نفر مسلح را براى حفاظت از درّهها و کوه ها نصب کرد. چون جنگ شروع شد، در آغاز مسلمانان حمله کرده و نفس دشمن را گرفته و آنها را شکست دادند، اما متأسّفانه در بین آن پنجاه نفر که مسئول حفاظت از کوه بودند، اختلاف شد، عدّه اى گفتند: پیروزى ما قطعى است، پس به سراغ جمع غنائم برویم و عدّهى کمى همچنان سنگرها را حفظ کردند. دشمنِ شکست خورده، از همان منطقهاى که بدون محافظ مانده بود حمله کرد و این بار مسلمانها ضربه سنگینى خوردند و شهداى بسیارى دادند، تا آنجا که جان پیامبر در معرض خطر قرار گرفت و بسیارى از مسلمانان پا به فرار گذاشتند.
پس از پایان جنگ، مسلمانان از پیامبر انتقاد مىکردند که مگر خدا به ما وعده پیروزى نداده بود، پس چرا شکست خوردیم؟ این آیه پاسخ مىدهد که وعدهى خدا راست بود، ولى سستى و نزاع و نافرمانى عاملِ شکست شما شد.
پیام ها
1- معناى تحقق وعده هاى خدا، نادیده گرفتن سنّت هاى الهى نیست. نصرت خداوند تا زمانى است که شما به وظیفه عمل کنید. «لقد صدقکم اللّه وعده...اذا فشلتم و تنازعتم»
2- از جمله عوامل شکست، سستى، نزاع و عدم اطاعت از فرماندهى است. «فشلتم و تنازعتم... وعصیتم»
3- افراد براى هدف هاى متفاوت جنگ مى کنند. بعضى براى دنیا مى جنگند و بعضى براى آخرت. «منکم من یریدالدنیا و منکم من یرید الاخرة»
4- پایدارى در نبرد، حفظ وحدت و اطاعت، نشانه آخرت خواهى رزمندگان است. «منکم من یرید الآخرة»
5 - جزاى کسى که بجاى شکر نعمت پیروزى، به اختلاف و نافرمانى و سستى دامن زند، شکست است. «صرفکم عنهم»
6- عامل شکست هاى بیرونى، درونى است. شما در درون سست و نافرمان شدید، لذا در بیرون شکست خوردید. «فشلتم... صرفکم عنهم»
7- شکستها، وسیله آزمایش الهى هستند. «لیبتلیکم»
8 - هنگام تخلّف و شکست نیز از لطف خدا مأیوس نشوید. «عفا عنکم»
9- ایمان، بستر و زمینه دریافت فضل خاص خداوند است. «عفا عنکم و اللّه ذو فضل على المؤمنین»
10- مؤمن را به خاطر یک خلاف نباید از صفوف اهل ایمان خارج دانست، بلکه باید از یک سو هشدار داد و از سوى دیگر با تشویق دلگرمش کرد. «عفا عنکم و اللّه ذو فضل على المؤمنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است