- 3670
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 267 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 267
آیات قبل، شرایط انفاق کننده را مطرح کرد و این آیه شرایط چیزهایى را بیان مى کند که به محرومان انفاق مى شود.
امام باقر (ع) ذیل این آیه فرمودند: بعضى از مسلمانان درآمدهاى حرامى مانند ربا داشتند که صرف فقرا مى کردند، این آیه آنان را نهى نمود.
پیام ها
1- هدف از انفاق، رهایى از بخل است، نه رهایى از اشیاى بىارزش و نامطلوب. «انفقوا من طیّبات ما کسبتم»
2- در انفاق، تفاوتى میان پول نقد یا کالا نیست. «ما کسبتم... ما اخرجنا»
3- بخششِ بادآورده ها مهم نیست، بلکه بخشش از دسترنج، داراى ارزش است. «ما کسبتم»
4- در انفاق باید کرامت محرومان محفوظ بماند. «ولا تیمّموا الخبیث»
5 - نه تنها از چیزهاى ناپاک و پست انفاق نکنید، بلکه به فکر آن نیز نیفتید. «ولاتیمّموا»
6- وجدان انسان، بهترین معیار براى شناخت پسندیده و ناپسند است. هر آنچه را مى پسندى که به تو انفاق کنند، شایسته است که انفاق کنى و اگر آن را دوست نمى دارى، شایسته انفاق نیست. «لستم باخذیه الا ان تغمضوا»
7- هر فرد ثروتمندى احتمال فقیر شدن خود را بدهد، شاید روزى دستِ دهنده شما، دستِ گیرنده شد. «آخذیه»
8 - گرفتن مال نامرغوب، نشانه رضایت فقرا نیست، بلکه نشانه استیصال آنان است. «تغمضوا» یعنى شما هم با اغماض و سختى ممکن است چیزى را بگیرید، ولى این نشانه ى رضایت شما نیست.
9- اثر انفاق به خود شما بر مى گردد، وگرنه خداوند غنى و بىنیاز است. «ان اللّه غنى حمید»
10- غناى الهى همراه با کمالات و محبوبیّت است. «غنى حمید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
آیات قبل، شرایط انفاق کننده را مطرح کرد و این آیه شرایط چیزهایى را بیان مى کند که به محرومان انفاق مى شود.
امام باقر (ع) ذیل این آیه فرمودند: بعضى از مسلمانان درآمدهاى حرامى مانند ربا داشتند که صرف فقرا مى کردند، این آیه آنان را نهى نمود.
پیام ها
1- هدف از انفاق، رهایى از بخل است، نه رهایى از اشیاى بىارزش و نامطلوب. «انفقوا من طیّبات ما کسبتم»
2- در انفاق، تفاوتى میان پول نقد یا کالا نیست. «ما کسبتم... ما اخرجنا»
3- بخششِ بادآورده ها مهم نیست، بلکه بخشش از دسترنج، داراى ارزش است. «ما کسبتم»
4- در انفاق باید کرامت محرومان محفوظ بماند. «ولا تیمّموا الخبیث»
5 - نه تنها از چیزهاى ناپاک و پست انفاق نکنید، بلکه به فکر آن نیز نیفتید. «ولاتیمّموا»
6- وجدان انسان، بهترین معیار براى شناخت پسندیده و ناپسند است. هر آنچه را مى پسندى که به تو انفاق کنند، شایسته است که انفاق کنى و اگر آن را دوست نمى دارى، شایسته انفاق نیست. «لستم باخذیه الا ان تغمضوا»
7- هر فرد ثروتمندى احتمال فقیر شدن خود را بدهد، شاید روزى دستِ دهنده شما، دستِ گیرنده شد. «آخذیه»
8 - گرفتن مال نامرغوب، نشانه رضایت فقرا نیست، بلکه نشانه استیصال آنان است. «تغمضوا» یعنى شما هم با اغماض و سختى ممکن است چیزى را بگیرید، ولى این نشانه ى رضایت شما نیست.
9- اثر انفاق به خود شما بر مى گردد، وگرنه خداوند غنى و بىنیاز است. «ان اللّه غنى حمید»
10- غناى الهى همراه با کمالات و محبوبیّت است. «غنى حمید»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان