- 3444
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 261سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 261
کلمه «کُره» به مشقّتى گفته مى شود که انسان از درون خود احساس کند، مانند ترس از جنگ. و «کَره» به مشقتى گویند که از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حکم اجبارى در آیه «اتینا طَوعاً او کَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمان ها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اکراه، گفتند: ما با رغبت مى آییم.
آیه قبل مربوط به مال دادن بود و این آیه مربوط به جان دادن است.
اکراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ى رفاه طلبى است و یا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران و یا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى دانید و فقط به زیان هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى کنید، در حالى که خداوند از اسرار و آثار امروز و فرداى کارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
جنگ با همه ى سختى هایى که دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:
الف: توان رزمى بالا مى رود.
ب: دشمن جسور نمى شود.
ج: روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه بوجود مى آید.
د: قدرت و عزت اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مى شود.
ه: امدادهاى غیبى سرازیر مى گردد.
و: روحیّه ى استمداد از خدا پیدا مى شود.
ز: اجر و پاداش الهى بدست مىآید.
ح: روحیّه ابداع و اختراع و ابتکار بوجود مىآید.
جهاد در ادیان دیگر
برخلاف تبلیغاتى که دنیا براى صلح و علیه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دین، در تمام ادیان آسمانى بوده و یک ضرورت حتمى است.
در تورات مى خوانیم:
* ساکنان شهر را بدم شمشیر بکش و اموالشان را جمع نماى.
* همگى ایشان را هلاک ساز و ترحّم منما.
* چون براى مقاتله بیرون روى و دشمن را زیاد بینى، نترس.
* برادر و دوست و همسایه خود را بکشد تا کفّاره گوساله پرستى باشد.
* موسى جمعیّتى را به سوى جنگ حرکت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت.
در انجیل متى آمده است:
* گمان مبرید که آمده ام تا سلامتى بر زمین بگذارم، نیامده ام تا سلامتى بگذارم، بلکه شمشیر را.
* (هرکه جان خود را دریابد و به جنگ نیاید) آن را هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک کرد آن را خواهد یافت.
در انجیل لوقا مى خوانیم:
* دشمنان را که نخواستند من بر ایشان حکمرانى کنم، در اینجا حاضر ساخته، پیش من به قتل رسانید.
* هرکس شمشیر ندارد، جامه خود را فروخته آن را بخرد.
در قرآن نیز در سوره هاى آل عمران، مائده و بقره از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته، سخن به میان آمده است.
پیام ها
1- ملاک خیر وشر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلکه مصالح واقعى ملاک است ونباید به پیشداورى خود تکیه کنیم. «عسى ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم»
2- کراهت و محبّت نفسانى، نشانه خیر و شرّ واقعى نیست. «تکرهوا... و هو خیر لکم... تحبوا... و هو شرّ لکم»
3- جنگ و جهاد در راه دین، مایه خیر است. «کُتب علیکم القتال... و هو خیر لکم»
4- تسلیم فرمان خدایى باشیم که بر اساس علم بى نهایت به ما دستور مى دهد، گرچه ما دلیل آن را ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کلمه «کُره» به مشقّتى گفته مى شود که انسان از درون خود احساس کند، مانند ترس از جنگ. و «کَره» به مشقتى گویند که از خارج به انسان تحمیل شود، مانند حکم اجبارى در آیه «اتینا طَوعاً او کَرهاً قالَتا اَتینا طائعین» به آسمان ها و زمین گفتیم: یا با رغبت بیایید یا با اکراه، گفتند: ما با رغبت مى آییم.
آیه قبل مربوط به مال دادن بود و این آیه مربوط به جان دادن است.
اکراه از جنگ، یا به خاطر روحیّه ى رفاه طلبى است و یا به جهت انسان دوستى و رحم به دیگران و یا بخاطر عدم توازن قوا و برترى دشمن است. قرآن مى فرماید: شما آثار و نتایج جهاد را نمى دانید و فقط به زیان هاى مادّى و ظاهرى آن توجّه مى کنید، در حالى که خداوند از اسرار و آثار امروز و فرداى کارها در ابعاد مختلفش آگاه است.
جنگ با همه ى سختى هایى که دارد، آثار مثبت و فوایدى نیز دارد. از جمله:
الف: توان رزمى بالا مى رود.
ب: دشمن جسور نمى شود.
ج: روح تعهّد و ایثار در افراد جامعه بوجود مى آید.
د: قدرت و عزت اسلام و مسلمین در دنیا مطرح مى شود.
ه: امدادهاى غیبى سرازیر مى گردد.
و: روحیّه ى استمداد از خدا پیدا مى شود.
ز: اجر و پاداش الهى بدست مىآید.
ح: روحیّه ابداع و اختراع و ابتکار بوجود مىآید.
جهاد در ادیان دیگر
برخلاف تبلیغاتى که دنیا براى صلح و علیه خشونت دارد، مسئله جهاد در راه دین، در تمام ادیان آسمانى بوده و یک ضرورت حتمى است.
در تورات مى خوانیم:
* ساکنان شهر را بدم شمشیر بکش و اموالشان را جمع نماى.
* همگى ایشان را هلاک ساز و ترحّم منما.
* چون براى مقاتله بیرون روى و دشمن را زیاد بینى، نترس.
* برادر و دوست و همسایه خود را بکشد تا کفّاره گوساله پرستى باشد.
* موسى جمعیّتى را به سوى جنگ حرکت داد و مقاتله مهمّى صورت گرفت.
در انجیل متى آمده است:
* گمان مبرید که آمده ام تا سلامتى بر زمین بگذارم، نیامده ام تا سلامتى بگذارم، بلکه شمشیر را.
* (هرکه جان خود را دریابد و به جنگ نیاید) آن را هلاک سازد و هرکه جان خود را به خاطر من هلاک کرد آن را خواهد یافت.
در انجیل لوقا مى خوانیم:
* دشمنان را که نخواستند من بر ایشان حکمرانى کنم، در اینجا حاضر ساخته، پیش من به قتل رسانید.
* هرکس شمشیر ندارد، جامه خود را فروخته آن را بخرد.
در قرآن نیز در سوره هاى آل عمران، مائده و بقره از وجود جنگ و جهاد در ادیان گذشته، سخن به میان آمده است.
پیام ها
1- ملاک خیر وشر، آسانى و سختى و یا تمایلات شخصى نیست، بلکه مصالح واقعى ملاک است ونباید به پیشداورى خود تکیه کنیم. «عسى ان تکرهوا شیئاً و هو خیر لکم»
2- کراهت و محبّت نفسانى، نشانه خیر و شرّ واقعى نیست. «تکرهوا... و هو خیر لکم... تحبوا... و هو شرّ لکم»
3- جنگ و جهاد در راه دین، مایه خیر است. «کُتب علیکم القتال... و هو خیر لکم»
4- تسلیم فرمان خدایى باشیم که بر اساس علم بى نهایت به ما دستور مى دهد، گرچه ما دلیل آن را ندانیم. «واللّه یعلم و انتم لا تعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است