- 6622
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 246 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 246
«مَلأ» به بزرگان و اشرافى گفته مى شود که هیبت آنها چشم و سینه ها را پر مى کند.
بنى اسرائیل بعد از حضرت موسى (ع) ، به خاطر قانون شکنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت قرار گرفته، آزادى و سرزمین خود را از دست دادند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر یوغ طاغوت، تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب کند تا به رهبرى او با طاغوت مبارزه کنند، ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندکى به میدان نبرد پشت کرده و از آن دستور سرپیچى نمودند.
پیام ها
1- مسلمانان باید با دقّت تاریخ بنى اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر»
2- وجود رهبر الهى، مانع پراکندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى»
3- بعضى از انبیا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم»
4- فرمانده نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست.
5 - جنگ موفق، فرمانده لایق مى خواهد. «ابعث لنا ملکا»
6- براى نجات از طاغوتها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم»
7- تعهّد گرفتن از کسانى که پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم»
8 - رهبر باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شکنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم»
9- جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا»
10- پیدایش مشکلات، سبب بیدارى وحرکت براى رهایى است. «اخرجنا»
11- میدان مبارزه، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا»
خوش بود گرمحک تجربه آید به میان / تا سیه روى شود هر که در او غش باشد
12- پیمان شکنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین»
13- خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! «واللّه علیمٌ»
اگر مى فرمود: «نبیّهم» اشاره کمترى داشت که پیامبر خاصّى است و همین که فرمود: «لنبىّ لهم» این اشاره تشدید مى شود.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
«مَلأ» به بزرگان و اشرافى گفته مى شود که هیبت آنها چشم و سینه ها را پر مى کند.
بنى اسرائیل بعد از حضرت موسى (ع) ، به خاطر قانون شکنى و رفاه طلبى، مجدّداً تحت سلطه و فشار طاغوت قرار گرفته، آزادى و سرزمین خود را از دست دادند. آنها براى نجات از آوارگى و خارج شدن از زیر یوغ طاغوت، تصمیم به مبارزه گرفتند و از پیامبر خویش اشموئیل خواستند براى آنها فرمانده و امیرى را انتخاب کند تا به رهبرى او با طاغوت مبارزه کنند، ولى با همه این ادعاها وقتى دستور صادر شد، همه آنها جز اندکى به میدان نبرد پشت کرده و از آن دستور سرپیچى نمودند.
پیام ها
1- مسلمانان باید با دقّت تاریخ بنى اسرائیل را بنگرند و پند بگیرند. «ألم تَر»
2- وجود رهبر الهى، مانع پراکندگى، آوارگى و ستم پذیرى است. «من بعد موسى»
3- بعضى از انبیا، تنها براى گروهى از مردم رسالت داشتند، نه همه مردم. «اذ قالوا لنبىّ لهم»
4- فرمانده نظامى باید از سوى رهبر آسمانى انتخاب و نصب شود. «ابعث لنا» پس دین از سیاست جدا نیست.
5 - جنگ موفق، فرمانده لایق مى خواهد. «ابعث لنا ملکا»
6- براى نجات از طاغوتها باید به انبیاى الهى پناه برد. «قالوالنبى لهم»
7- تعهّد گرفتن از کسانى که پیشنهادات اصلاحى دارند لازم است. «هل عسیتم»
8 - رهبر باید آینده نگر باشد و احتمال پیمان شکنى و فرار از مسئولیّت را از سوى مردم بدهد. «هل عسیتم»
9- جهاد براى رفع ظلم و دفاع از وطن، جهاد در راه خداست. «ومالنا الاّ نقاتل فى سبیل اللّه و قد اخرجنا من دیارنا وابنائنا»
10- پیدایش مشکلات، سبب بیدارى وحرکت براى رهایى است. «اخرجنا»
11- میدان مبارزه، عامل ارزیابى افراد پر ادّعا است. «توّلوا»
خوش بود گرمحک تجربه آید به میان / تا سیه روى شود هر که در او غش باشد
12- پیمان شکنان و شعار دهندگان بى عمل، ظالمند. «علیم بالظالمین»
13- خداوند آگاه است، پس این همه تظاهر براى چه؟! «واللّه علیمٌ»
اگر مى فرمود: «نبیّهم» اشاره کمترى داشت که پیامبر خاصّى است و همین که فرمود: «لنبىّ لهم» این اشاره تشدید مى شود.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است