- 3181
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 236 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 236
برخى گمان مى کردند، طلاق قبل از عمل زناشویى و یا قبل از تعیین مهریه، صحیح نیست. این آیه ضمن اصلاح این تفکّر، مورد هدیه را نیز یادآورى مى کند.
پیام ها
1- حتّى طلاق دادن باید در فضاى خیرخواهى و نیکى باشد. «ان طلّقتم... متعوهنّ... بالمعروف حقّاً على المحسنین»
2- عفت کلام، یک ارزش است. به جاى تصریح به مسائل زناشویى، خداوند مى فرماید: «ما لم تمسّوهنّ»
3- تعیین و پرداخت مهریه، بر مرد واجب است. «تفرضوا لهنّ فریضة»
4- تلخى طلاق را با هدیهاى مناسب جبران نمائید. هرچند آمیزش جنسى صورت نگرفته است، ولى طلاق یک نوع فشار روحى براى زن محسوب مى شود که با احسان و هدیه اى شایسته باید جبران شود. «متّعوهنّ»
5 - عقد ازدواج، قداست و احترام دارد. با اینکه آمیزشى صورت نگرفته است، لکن اجراى صیغه ى عقد، به زن حقّ مى دهد تا به هنگام جدایى هدیه اى مناسب دریافت نماید. «متّعوهنّ»
6- حفظ انصاف و عدالت از سوى مرد و زن، مورد نظر است. همانگونه که سرشکستگى زن باید با هدیه اى مناسب جبران شود، مرد نیز نباید به خاطر هدیه، تحت فشار قرار گیرد و هر کس باید به مقدار توانایى اش اقدام کند. «على الموسع قدره و على المقتر قدره»
7- تکلیف مرد در برابر خانواده، به قدر توان او مى باشد. «على الموسع قدره و على المقتر قدره»
8 - احترام به شئون اجتماعى همسر، لازم است. کلمه «معروف» یعنى در هدیه دادن باید مسائل عرفى و اجتماعى را مراعات نمود. «متاعا بالمعروف»
9- از افراط و تفریط در امور زندگى دورى کنید. «بالمعروف»
10- هدیه به همسر، از نشانه هاى نیکوکاران است. «متاعا بالمعروف حقّا على المحسنین»
11- هدیه ى جنسى، بهتر از پول نقد است. کلمه «متاع» به جاى درهم و دینار، نشانه ى آن است که هدیه جنس باشد. «متاعا بالمعروف»
12- هدیه اى که شوهر به همسر مى دهد، تحمیل بار و باج و صدقه نپندارد، یک نوع حقّ زن بر مرد است. «حقّاً على المحسنین»
13- اخلاق، پشتوانه احکام الهى است. «حقّاً على المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
برخى گمان مى کردند، طلاق قبل از عمل زناشویى و یا قبل از تعیین مهریه، صحیح نیست. این آیه ضمن اصلاح این تفکّر، مورد هدیه را نیز یادآورى مى کند.
پیام ها
1- حتّى طلاق دادن باید در فضاى خیرخواهى و نیکى باشد. «ان طلّقتم... متعوهنّ... بالمعروف حقّاً على المحسنین»
2- عفت کلام، یک ارزش است. به جاى تصریح به مسائل زناشویى، خداوند مى فرماید: «ما لم تمسّوهنّ»
3- تعیین و پرداخت مهریه، بر مرد واجب است. «تفرضوا لهنّ فریضة»
4- تلخى طلاق را با هدیهاى مناسب جبران نمائید. هرچند آمیزش جنسى صورت نگرفته است، ولى طلاق یک نوع فشار روحى براى زن محسوب مى شود که با احسان و هدیه اى شایسته باید جبران شود. «متّعوهنّ»
5 - عقد ازدواج، قداست و احترام دارد. با اینکه آمیزشى صورت نگرفته است، لکن اجراى صیغه ى عقد، به زن حقّ مى دهد تا به هنگام جدایى هدیه اى مناسب دریافت نماید. «متّعوهنّ»
6- حفظ انصاف و عدالت از سوى مرد و زن، مورد نظر است. همانگونه که سرشکستگى زن باید با هدیه اى مناسب جبران شود، مرد نیز نباید به خاطر هدیه، تحت فشار قرار گیرد و هر کس باید به مقدار توانایى اش اقدام کند. «على الموسع قدره و على المقتر قدره»
7- تکلیف مرد در برابر خانواده، به قدر توان او مى باشد. «على الموسع قدره و على المقتر قدره»
8 - احترام به شئون اجتماعى همسر، لازم است. کلمه «معروف» یعنى در هدیه دادن باید مسائل عرفى و اجتماعى را مراعات نمود. «متاعا بالمعروف»
9- از افراط و تفریط در امور زندگى دورى کنید. «بالمعروف»
10- هدیه به همسر، از نشانه هاى نیکوکاران است. «متاعا بالمعروف حقّا على المحسنین»
11- هدیه ى جنسى، بهتر از پول نقد است. کلمه «متاع» به جاى درهم و دینار، نشانه ى آن است که هدیه جنس باشد. «متاعا بالمعروف»
12- هدیه اى که شوهر به همسر مى دهد، تحمیل بار و باج و صدقه نپندارد، یک نوع حقّ زن بر مرد است. «حقّاً على المحسنین»
13- اخلاق، پشتوانه احکام الهى است. «حقّاً على المحسنین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است