- 74
- 1000
- 1000
- 1000
در جنگ آخرالزمانی ما کجاییم
سخنرانی حجت الاسلام امید کولیوند با موضوع «در جنگ آخرالزمانی ما کجاییم»، سال 1404
1. رهنمودهای اخلاقی و ارزشهای معنوی:
مقایسه ثروت و دردسر دنیا مردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از تاجری سخن گفت که از سفر تجاری چین بازگشته و آنقدر وضع مالیاش نیکو گشته که تمامی بستگان و دوستان بر او رشک میبرند. حضرت فرمودند: «مال دنیا هر چقدر زیاد شود، دردسرش نیز افزونتر گردد.» آنگاه فرمودند: «به صاحبان اموال غبطه نخورید»، «مگر بر آن کس که مال خود را در راه خدا ببخشد (اِلّا به مَن جادَ فی سَبیلِ الله).» و منظور از بخشش، کمک اندک میلیاردرها نیست؛ بلکه همانا چون آن بازاریای که [شیخ حسین انصاریان نقل میکرد] پس از مرگش، در صندوقچهاش نگاشته بود که تمامی ثروتش را زمین خریده، بناها ساخته و مجهز کرده و آن را به جوانانی سپرده که برای امر ازدواج نیاز به خانهوزندگی داشتند. اگر کسی چنین بود، سزاوار غبطه خوردن است.
فضیلت نظر به سیمای علی علیه السلام؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای مقایسه، از مردی پرسیدند که «آیا کسی را نشانتان دهم که سفری کوتاهتر رفته، اما سرمایه بیشتری دارد؟» پس از بازگشت، جوانی با ظاهری ساده و ژولیده آمد. حضرت فرمودند: «او امروز کاری انجام داده که اگر خداوند بخواهد ثوابش را در عالم پخش کند، کمترین اثرش آن است که گناه اهل زمین و آسمان بخشیده میشود.» آن جوان در پاسخ به چرایی این پاداش عظیم گفت: «امروز از خواب ماندم و چون دیر شده بود، گفتم امروز کاسب نیستم؛ حال که دنیایی ندارم، به عبادت مشغول شوم.» او شنیده بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «نگاه به سیمای علی علیه السلام عبادت است» (النَّظَرُ إلی وَجهِ عَلِیٍّ عِبادَةٌ). لذا به دیدار مولا رفتم و سیمای او را نظاره کردم. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تأیید فرمودند: «آری به خدا سوگند، عبادت است و چه عبادتی!» و افزودند که خداوند به تعداد هر نَفَسی که تا درِ خانه امیرالمؤمنین علیه السلام کشیده، در قیامت اجازه شفاعت هزار گنهکار را به او خواهد داد. حضور در بساط و جلسات سیدالشهدا علیه السلام نیز همین خاصیت را برای ما دارد.
2. تحلیل تاریخی تشیع و نقاط عطف:
اهمیت ورود حضرت معصومه سلاماللهعلیها به قم واقعهٔ ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم، یک اتفاق بینظیر تاریخی و یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ تشیع و حتی آخرالزمان است. این واقعه آنقدر مهم است که نباید به سادگی از آن گذشت. کسانی که میپندارند اسلام با اجتماعی یا سیاسی بودن زن مخالف است و او را محدود ساخته، باید این ایام و احوالات را مطالعه کنند. این مطالعه نشان میدهد که اسلام با حضور اجتماعی و سیاسی زن مخالف نیست، اما برای آن قاعده و قانون وضع کرده است؛ به گونهای که اگر زن قرار است در جامعه حضور یابد، باید کار و تخصص او مدنظر قرار گیرد، نه صرفاً شخص او.
نیاز به تعریف «جریانی» مسائل تاریخ اگر ما به روایات قم صرفاً به صورت مقطعی و بدون شناخت جریان تاریخ بنگریم، ممکن است آن را اتفاقی عادی بدانیم. اما یکی از مشکلات جدی ما در سالهای اخیر این بوده که مسائل تاریخ را جریانی تعریف نکردهایم. سقیفه و شهادت سیدالشهدا علیهالسلام رویدادهایی ناگهانی و فلتسهوار نبودند. قتل سیدالشهدا علیهالسلام یک اتفاق شش ماهه یا یک ساله نیست. چگونه کسی امامکُش میشود؟ مشکل مردم کوفه، جهل و فقدان اخلاص بود، نه صرفاً زنده به گور کردن دختران. مصداق اصلی این جهل، این حقیقت است که: «زیر پرچم طاغوت نمیتوان مسلمانوار زندگی کرد»، چنانکه امام فرمودند: «مِثلی لا یُبایَعُ مِثلَهُ» (مانند من با مانند او بیعت نمیکند).
هجرت از کوفه به قم از دوران امیرالمؤمنین علیهالسلام تا امام کاظم علیهالسلام، پایگاه تشیع همواره کوفه بوده است. در این دوران، کرسیهای درسی بسیاری بود که در کوفه از قول امام صادق و امام باقر علیهالسلام روایت میکردند. اما هرچه به اواخر حیات امام کاظم علیهالسلام و دوران زندانی شدن ایشان نزدیک میشدیم، اوضاع بر شیعیان سختتر میشد، چرا که بنیعباس قدرت یافته بودند (تا جایی که مجازاتهای هولناکی برای دوستداران علی علیهالسلام تعیین میشد). بدین سبب، کوفه دیگر برای زندگی علنی امن نبود و بزرگان شیعه باید از آن هجرت میکردند.
برای یافتن پناهگاهی جدید، به روایات رجوع شد:
1. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: «سلام خدا و رحمت خدا بر اهل قم باد» (سَلامُ اللهِ وَ رَحمَتُهُ عَلی اَهلِ قُم)، ایشان اهل رکوع، اهل سجود و اهل قیاماند.
2. امام صادق علیهالسلام، پیش از ولادت حضرت معصومه سلاماللهعلیها، قم را «بهترین سرزمین» (نِعمَ المَوضِعُ القُمُّ) معرفی کردند، به ویژه برای «پناهندهٔ ترسان» (لِلخائِفِ الطّائِف).
نقش اشعریها در تدوین مکتب شیعه به همین دلیل، سیل مهاجران اشعری یمنی به قم آمدند و شهر قم را بنا نهادند. این مهاجران دو کار اساسی انجام دادند:
1. تدوین مکتب شیعه و پالایش روایات (چون در زمان جمعآوری احادیث، در کنار روایات صحیح، روایات ضعیف و اسرائیلیات نیز به شدت وارد شده بود).
2. اخراج ناقلان روایات غلط از شهر.
اهمیت جنگ نرم در عصر کنونی در عصری که ما زندگی میکنیم، نیاز ما به مطالعه اصحاب امام باقر، امام صادق و امام رضا علیهم السلام، بیش از مطالعه اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام است؛ چرا که یاران امامان متأخر، جنگ نرم و گفتمانی را مدیریت کردند، در حالی که اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام درگیر جنگ سخت بودند. در جنگ سخت، اگر رفیقی بر زمین افتد (چون مسلم بن عوسجه)، انگیزه دیگران برای شهادت دو چندان میشود؛ و در جنگ سخت، حتی یک تازهمسلمان مسیحی یا غلام سیاه میتواند علمداری و یاری امام علیهالسلام نماید، اگرچه داشتن اصل و نسبی نیکو (مانند زهیر یا حبیب) نیز ارزشمند است
1. رهنمودهای اخلاقی و ارزشهای معنوی:
مقایسه ثروت و دردسر دنیا مردی نزد رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم آمد و از تاجری سخن گفت که از سفر تجاری چین بازگشته و آنقدر وضع مالیاش نیکو گشته که تمامی بستگان و دوستان بر او رشک میبرند. حضرت فرمودند: «مال دنیا هر چقدر زیاد شود، دردسرش نیز افزونتر گردد.» آنگاه فرمودند: «به صاحبان اموال غبطه نخورید»، «مگر بر آن کس که مال خود را در راه خدا ببخشد (اِلّا به مَن جادَ فی سَبیلِ الله).» و منظور از بخشش، کمک اندک میلیاردرها نیست؛ بلکه همانا چون آن بازاریای که [شیخ حسین انصاریان نقل میکرد] پس از مرگش، در صندوقچهاش نگاشته بود که تمامی ثروتش را زمین خریده، بناها ساخته و مجهز کرده و آن را به جوانانی سپرده که برای امر ازدواج نیاز به خانهوزندگی داشتند. اگر کسی چنین بود، سزاوار غبطه خوردن است.
فضیلت نظر به سیمای علی علیه السلام؛ پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم برای مقایسه، از مردی پرسیدند که «آیا کسی را نشانتان دهم که سفری کوتاهتر رفته، اما سرمایه بیشتری دارد؟» پس از بازگشت، جوانی با ظاهری ساده و ژولیده آمد. حضرت فرمودند: «او امروز کاری انجام داده که اگر خداوند بخواهد ثوابش را در عالم پخش کند، کمترین اثرش آن است که گناه اهل زمین و آسمان بخشیده میشود.» آن جوان در پاسخ به چرایی این پاداش عظیم گفت: «امروز از خواب ماندم و چون دیر شده بود، گفتم امروز کاسب نیستم؛ حال که دنیایی ندارم، به عبادت مشغول شوم.» او شنیده بود که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم فرموده است: «نگاه به سیمای علی علیه السلام عبادت است» (النَّظَرُ إلی وَجهِ عَلِیٍّ عِبادَةٌ). لذا به دیدار مولا رفتم و سیمای او را نظاره کردم. پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم تأیید فرمودند: «آری به خدا سوگند، عبادت است و چه عبادتی!» و افزودند که خداوند به تعداد هر نَفَسی که تا درِ خانه امیرالمؤمنین علیه السلام کشیده، در قیامت اجازه شفاعت هزار گنهکار را به او خواهد داد. حضور در بساط و جلسات سیدالشهدا علیه السلام نیز همین خاصیت را برای ما دارد.
2. تحلیل تاریخی تشیع و نقاط عطف:
اهمیت ورود حضرت معصومه سلاماللهعلیها به قم واقعهٔ ورود حضرت معصومه سلام الله علیها به شهر قم، یک اتفاق بینظیر تاریخی و یکی از مهمترین نقاط عطف تاریخ تشیع و حتی آخرالزمان است. این واقعه آنقدر مهم است که نباید به سادگی از آن گذشت. کسانی که میپندارند اسلام با اجتماعی یا سیاسی بودن زن مخالف است و او را محدود ساخته، باید این ایام و احوالات را مطالعه کنند. این مطالعه نشان میدهد که اسلام با حضور اجتماعی و سیاسی زن مخالف نیست، اما برای آن قاعده و قانون وضع کرده است؛ به گونهای که اگر زن قرار است در جامعه حضور یابد، باید کار و تخصص او مدنظر قرار گیرد، نه صرفاً شخص او.
نیاز به تعریف «جریانی» مسائل تاریخ اگر ما به روایات قم صرفاً به صورت مقطعی و بدون شناخت جریان تاریخ بنگریم، ممکن است آن را اتفاقی عادی بدانیم. اما یکی از مشکلات جدی ما در سالهای اخیر این بوده که مسائل تاریخ را جریانی تعریف نکردهایم. سقیفه و شهادت سیدالشهدا علیهالسلام رویدادهایی ناگهانی و فلتسهوار نبودند. قتل سیدالشهدا علیهالسلام یک اتفاق شش ماهه یا یک ساله نیست. چگونه کسی امامکُش میشود؟ مشکل مردم کوفه، جهل و فقدان اخلاص بود، نه صرفاً زنده به گور کردن دختران. مصداق اصلی این جهل، این حقیقت است که: «زیر پرچم طاغوت نمیتوان مسلمانوار زندگی کرد»، چنانکه امام فرمودند: «مِثلی لا یُبایَعُ مِثلَهُ» (مانند من با مانند او بیعت نمیکند).
هجرت از کوفه به قم از دوران امیرالمؤمنین علیهالسلام تا امام کاظم علیهالسلام، پایگاه تشیع همواره کوفه بوده است. در این دوران، کرسیهای درسی بسیاری بود که در کوفه از قول امام صادق و امام باقر علیهالسلام روایت میکردند. اما هرچه به اواخر حیات امام کاظم علیهالسلام و دوران زندانی شدن ایشان نزدیک میشدیم، اوضاع بر شیعیان سختتر میشد، چرا که بنیعباس قدرت یافته بودند (تا جایی که مجازاتهای هولناکی برای دوستداران علی علیهالسلام تعیین میشد). بدین سبب، کوفه دیگر برای زندگی علنی امن نبود و بزرگان شیعه باید از آن هجرت میکردند.
برای یافتن پناهگاهی جدید، به روایات رجوع شد:
1. امیرالمؤمنین علیهالسلام فرمودند: «سلام خدا و رحمت خدا بر اهل قم باد» (سَلامُ اللهِ وَ رَحمَتُهُ عَلی اَهلِ قُم)، ایشان اهل رکوع، اهل سجود و اهل قیاماند.
2. امام صادق علیهالسلام، پیش از ولادت حضرت معصومه سلاماللهعلیها، قم را «بهترین سرزمین» (نِعمَ المَوضِعُ القُمُّ) معرفی کردند، به ویژه برای «پناهندهٔ ترسان» (لِلخائِفِ الطّائِف).
نقش اشعریها در تدوین مکتب شیعه به همین دلیل، سیل مهاجران اشعری یمنی به قم آمدند و شهر قم را بنا نهادند. این مهاجران دو کار اساسی انجام دادند:
1. تدوین مکتب شیعه و پالایش روایات (چون در زمان جمعآوری احادیث، در کنار روایات صحیح، روایات ضعیف و اسرائیلیات نیز به شدت وارد شده بود).
2. اخراج ناقلان روایات غلط از شهر.
اهمیت جنگ نرم در عصر کنونی در عصری که ما زندگی میکنیم، نیاز ما به مطالعه اصحاب امام باقر، امام صادق و امام رضا علیهم السلام، بیش از مطالعه اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام است؛ چرا که یاران امامان متأخر، جنگ نرم و گفتمانی را مدیریت کردند، در حالی که اصحاب سیدالشهدا علیهالسلام درگیر جنگ سخت بودند. در جنگ سخت، اگر رفیقی بر زمین افتد (چون مسلم بن عوسجه)، انگیزه دیگران برای شهادت دو چندان میشود؛ و در جنگ سخت، حتی یک تازهمسلمان مسیحی یا غلام سیاه میتواند علمداری و یاری امام علیهالسلام نماید، اگرچه داشتن اصل و نسبی نیکو (مانند زهیر یا حبیب) نیز ارزشمند است
تاکنون نظری ثبت نشده است