- 3870
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 194 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ی 194
قبل از اسلام در میان عرب ها، هر سال چهار ماه احترام خاصّى داشت که در آن ماه ها جنگ، حرام و ممنوع بود، سه ماه آنها پى درپى که عبارتند از ذىالقعده، ذى الحجّه و محرم، و یکى هم ماه رجب که جداست. حتّى یکى از علل تسمیه ماه ذى القعده آن گفتهاند که در این ماه قعود از جنگ لازم است.
اسلام این سنّت را پذیرفت و در هر سال چهار ماه را آتش بس اعلام نمود، ولى دشمن همیشه در کمین است تا از فرصت ها سوء استفاده کند و چه بسا با خود فکر کند که چون مسلمانان در این ماه ها موظف به رعایت آتش بس هستند، پس به آنها حمله کنیم. این آیه مى فرماید: اگر مخالفان شما در این چهار ماه به شما هجوم آوردند، شما نیز در برابرشان بایستید و در همان ماه ها با آنان بجنگید و ماه حرام را در برابر ماه حرام قرار دهید. زیرا حرمت خون مسلمانان و حفظ نظام اسلامى از حرمت این ماه ها بیشتر است، و هرکس حرمتها را شکست باید مورد قصاص قرار گیرد. سپس به عنوان یک قانون کلّى مى فرماید: هرکس به شما تجاوز کرد، به همان مقدار به او تعدّى کنید. و تقوا داشته باشید و بیش از مقدار لازم قصاص نکنید و بدانید که خداوند با متّقین است.
صاحب مجمع البیان در ذیل آیه مى گوید: در مورد غصب نیز مىتوان با استدلال به این آیه تقاص کرد، یعنى از مال غاصب تقاص نمود.
پیام ها
1- همه ى زمانها یکسان نیستند، حرمت بعضى ماهها باید حفظ شود. «الشهر الحرام»
2- در اسلام بنبست وجود ندارد. حفظ اسلام و جان مسلمانها بر حفظ احترام مکان ها و زمانها مقدّم است. «فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه»
3- اسلام، دین تجاوز و تعدّى نیست، ولى تعدّى و تجاوز دیگران را نیز نمى پذیرد. «فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه»
4- حتّى در برخورد با دشمنان، عادل باشیم. «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیکم»
5 - سیستم قانونگذارى باید به نحوى باشد که موجب یأس مسلمین و جرأت کفّار نگردد و اصل مقابله به مثل به همین خاطر است. «فاعتدوا... بمثل ما اعتدى»
6- رعایت تقوى حتّى به هنگام جنگ، از اصول تربیتى اسلام است. «اتّقوا اللّه»
7- اگر در جنگ از مرز عدالت خارج نشوید، از امدادهاى الهى نیز برخوردار خواهید بود. و گمان نکنید عدالت و تقوى پیروزى شما را به تأخیر مى اندازد. «بمثل ما اعتدى... واتقوا... و اعلموا ان اللَّه مع المتّقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قبل از اسلام در میان عرب ها، هر سال چهار ماه احترام خاصّى داشت که در آن ماه ها جنگ، حرام و ممنوع بود، سه ماه آنها پى درپى که عبارتند از ذىالقعده، ذى الحجّه و محرم، و یکى هم ماه رجب که جداست. حتّى یکى از علل تسمیه ماه ذى القعده آن گفتهاند که در این ماه قعود از جنگ لازم است.
اسلام این سنّت را پذیرفت و در هر سال چهار ماه را آتش بس اعلام نمود، ولى دشمن همیشه در کمین است تا از فرصت ها سوء استفاده کند و چه بسا با خود فکر کند که چون مسلمانان در این ماه ها موظف به رعایت آتش بس هستند، پس به آنها حمله کنیم. این آیه مى فرماید: اگر مخالفان شما در این چهار ماه به شما هجوم آوردند، شما نیز در برابرشان بایستید و در همان ماه ها با آنان بجنگید و ماه حرام را در برابر ماه حرام قرار دهید. زیرا حرمت خون مسلمانان و حفظ نظام اسلامى از حرمت این ماه ها بیشتر است، و هرکس حرمتها را شکست باید مورد قصاص قرار گیرد. سپس به عنوان یک قانون کلّى مى فرماید: هرکس به شما تجاوز کرد، به همان مقدار به او تعدّى کنید. و تقوا داشته باشید و بیش از مقدار لازم قصاص نکنید و بدانید که خداوند با متّقین است.
صاحب مجمع البیان در ذیل آیه مى گوید: در مورد غصب نیز مىتوان با استدلال به این آیه تقاص کرد، یعنى از مال غاصب تقاص نمود.
پیام ها
1- همه ى زمانها یکسان نیستند، حرمت بعضى ماهها باید حفظ شود. «الشهر الحرام»
2- در اسلام بنبست وجود ندارد. حفظ اسلام و جان مسلمانها بر حفظ احترام مکان ها و زمانها مقدّم است. «فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه»
3- اسلام، دین تجاوز و تعدّى نیست، ولى تعدّى و تجاوز دیگران را نیز نمى پذیرد. «فمن اعتدى علیکم فاعتدوا علیه»
4- حتّى در برخورد با دشمنان، عادل باشیم. «فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدى علیکم»
5 - سیستم قانونگذارى باید به نحوى باشد که موجب یأس مسلمین و جرأت کفّار نگردد و اصل مقابله به مثل به همین خاطر است. «فاعتدوا... بمثل ما اعتدى»
6- رعایت تقوى حتّى به هنگام جنگ، از اصول تربیتى اسلام است. «اتّقوا اللّه»
7- اگر در جنگ از مرز عدالت خارج نشوید، از امدادهاى الهى نیز برخوردار خواهید بود. و گمان نکنید عدالت و تقوى پیروزى شما را به تأخیر مى اندازد. «بمثل ما اعتدى... واتقوا... و اعلموا ان اللَّه مع المتّقین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است