- 3237
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 193 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه ی 193
هدف اسلام از جنگ، کشور گشایى و کسب غنائم یا انتقام گیرى نیست، بلکه غرض از جنگ و جهاد در اسلام، برچیده شدن بساط شرک و کفر است. فتنه به معناى شرک، کفر، آزمایش و شکنجه آمده است. در این آیه مى فرماید: اگر مشرکان دست از فتنه و قتال برداشتند، دیگر با آنها دشمنى و جنگ نخواهد شد. زیرا برخورد نظامى تنها با ستمکاران و متجاوزان است.
تعبیر به عدوان، به خاطر رفتار آنهاست وگرنه اسلام اهل عدوان نیست. مثل اینکه مى گوییم: جواب بدى، بدى است. با اینکه جواب بدى با بدى، عدالت است، لکن به خاطر عمل او، نامش را بدى مى گذاریم.
پیام ها
1- هدف از جنگ در اسلام، برچیدن شرک و فتنه و استقرار دین و قانون خداست. «حتى لا تکون فتنة»
2- پاکسازى، قبل از بازسازى است. ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهى مستقر گردد. اوّل کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «حتى لاتکون فتنة و یکون الدین للّه»
3- راه برگشت و توبه بر هیچ کس و در هیچ شرایطى بسته نیست. حتّى دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد، خداوند او را مورد عفو قرار مى دهد. «فان انتهوا فلا عدوان...»
4- در آیه ى قبل بخشش خداوند نسبت به گناه کفّار مطرح شده است؛ «فانّ اللّه غفور رحیم» در این آیه به مردم سفارش مىکند که در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر کنید. «فلاعدوان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
هدف اسلام از جنگ، کشور گشایى و کسب غنائم یا انتقام گیرى نیست، بلکه غرض از جنگ و جهاد در اسلام، برچیده شدن بساط شرک و کفر است. فتنه به معناى شرک، کفر، آزمایش و شکنجه آمده است. در این آیه مى فرماید: اگر مشرکان دست از فتنه و قتال برداشتند، دیگر با آنها دشمنى و جنگ نخواهد شد. زیرا برخورد نظامى تنها با ستمکاران و متجاوزان است.
تعبیر به عدوان، به خاطر رفتار آنهاست وگرنه اسلام اهل عدوان نیست. مثل اینکه مى گوییم: جواب بدى، بدى است. با اینکه جواب بدى با بدى، عدالت است، لکن به خاطر عمل او، نامش را بدى مى گذاریم.
پیام ها
1- هدف از جنگ در اسلام، برچیدن شرک و فتنه و استقرار دین و قانون خداست. «حتى لا تکون فتنة»
2- پاکسازى، قبل از بازسازى است. ابتدا فتنه برداشته شود تا بعد دین الهى مستقر گردد. اوّل کفر به طاغوت، بعد ایمان به خدا. «حتى لاتکون فتنة و یکون الدین للّه»
3- راه برگشت و توبه بر هیچ کس و در هیچ شرایطى بسته نیست. حتّى دشمن سرسخت نیز اگر تغییر مسیر دهد، خداوند او را مورد عفو قرار مى دهد. «فان انتهوا فلا عدوان...»
4- در آیه ى قبل بخشش خداوند نسبت به گناه کفّار مطرح شده است؛ «فانّ اللّه غفور رحیم» در این آیه به مردم سفارش مىکند که در صورت دست برداشتن دشمن از جنگ، شما هم از جنگ صرف نظر کنید. «فلاعدوان»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است