- 4111
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 190 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع سوره بقره آیه 190
در این آیه ضمن تصریح به ضرورت دفاع و مقابله در برابر تجاوز دیگران، یادآور مى شود که در میدان جنگ نیز از حدود و مرزهاى الهى تجاوز نکرده و متعرض بیماران، زنان، کودکان و سالمندانى که با شما کارى ندارند نشوید. قبل از دعوت آنان به اسلام، دست به اسلحه نبرید و شروع کننده جنگ نباشید و مقرّرات و عواطف انسانى را حتّى در جنگ مراعات کنید.
بعضى از صفات، در شرایط مختلف ارزش خود را از دست مى دهند؛ مثلا ترحّم یک ارزش است، ولى ترحّم بر پلنگ تیز دندان، ستمکارى بر گوسفندان است.
و یا علم یک ارزش است، لکن گاهى ندانستن ارزش مى شود. مثلا شبى که حضرت على (ع) در بستر پیامبر به جاى آن حضرت خوابید و پیامبر خدا هجرت نمودند، ارزش این فداکارى بدان است که حضرت على (ع) نداند که کشته مى شود یا نه. و اگر بداند که او را نمى کشند، افراد عادّى نیز حاضرند چنین عملى را انجام بدهند. به هر حال هر یک از سخاوت و شجاعت ممکن است در شرایطى کم ارزش یا پرارزش یا بى ارزش شود، لکن تنها صفتى که هرگز از ارزش نمى افتد، مسئله ى عدالت است که در هر زمان و مکان و نسبت به هر فرد، دوست یا دشمن یک ارزش است.
در اسلام براى برخورد با دشمن مراحلى تعیین شده است:
1- بى اعتنایى. «دع أذاهم»
2- اعراض. «فاعرض عنهم»
3- خشونت. «واغلظ علیهم»
4- جنگ. «فقاتلوا الّذین یقاتلونکم»
جنگ مسلمین، براى دفاع از خود و دین خداوند است، لکن هدف دشمن از جنگ، خاموش کردن نور خدا؛ «لیطفؤا نور اللَّه بافواههم» و به تسلیم کشاندن مسلمانان است. «لن ترضى عنک الیهود و لا النصارى حتّى تتّبع ملتهم»
پیام ها
1- دفاع و مقابله به مثل، از حقوق انسانى است. اگر کسى با ما جنگید ما هم با او مى جنگیم. «قاتلوا... الذین یقاتلونکم»
2- هدف از جنگ در اسلام، گرفتن آب و خاک و یا استعمار و انتقام نیست، بلکه هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهاى فاسد و آزادسازى افکار و نجات انسان ها از خرافات و موهومات مى باشد. «فى سبیل اللَّه»
3- حتّى در جنگ باید عدالت و حقّ رعایت شود. «قاتلوا... لاتعتدوا» بارها قرآن با جملهى «لاتعتدوا» سفارش کرده که در انجام هر فرمانى از حدود و مرزها تجاوز نشود.
4- ظلم و ستم، رشته محبّت الهى را پاره مى کند. «ان اللَّه لا یحبّ المعتدین»
5 - تنها حضور در جبهه سبب قرب الهى نیست، بلکه محبوبیّت نزد پروردگار زمانى است که در جنگ عادل باشیم و حقوق را رعایت کنیم. «لا تعتدوا ان اللَّه لا یحبّ المعتدین»
6- در جنگ، هدف باید فقط خدا باشد، نه هوس ها، تعصّب ها، غنائم، ریا و سمعه. «فى سبیل اللَّه»
7- حتّى در دفاع از حقّ طبیعى خود، باید خدا را در نظر گرفت. با آنکه آنان جنگ را علیه شما آغاز کردند و شما باید دفاع کنید، ولى باز هم «فى سبیل اللَّه» باشد.
منبع: پایکاه درس هایی از قرآن
در این آیه ضمن تصریح به ضرورت دفاع و مقابله در برابر تجاوز دیگران، یادآور مى شود که در میدان جنگ نیز از حدود و مرزهاى الهى تجاوز نکرده و متعرض بیماران، زنان، کودکان و سالمندانى که با شما کارى ندارند نشوید. قبل از دعوت آنان به اسلام، دست به اسلحه نبرید و شروع کننده جنگ نباشید و مقرّرات و عواطف انسانى را حتّى در جنگ مراعات کنید.
بعضى از صفات، در شرایط مختلف ارزش خود را از دست مى دهند؛ مثلا ترحّم یک ارزش است، ولى ترحّم بر پلنگ تیز دندان، ستمکارى بر گوسفندان است.
و یا علم یک ارزش است، لکن گاهى ندانستن ارزش مى شود. مثلا شبى که حضرت على (ع) در بستر پیامبر به جاى آن حضرت خوابید و پیامبر خدا هجرت نمودند، ارزش این فداکارى بدان است که حضرت على (ع) نداند که کشته مى شود یا نه. و اگر بداند که او را نمى کشند، افراد عادّى نیز حاضرند چنین عملى را انجام بدهند. به هر حال هر یک از سخاوت و شجاعت ممکن است در شرایطى کم ارزش یا پرارزش یا بى ارزش شود، لکن تنها صفتى که هرگز از ارزش نمى افتد، مسئله ى عدالت است که در هر زمان و مکان و نسبت به هر فرد، دوست یا دشمن یک ارزش است.
در اسلام براى برخورد با دشمن مراحلى تعیین شده است:
1- بى اعتنایى. «دع أذاهم»
2- اعراض. «فاعرض عنهم»
3- خشونت. «واغلظ علیهم»
4- جنگ. «فقاتلوا الّذین یقاتلونکم»
جنگ مسلمین، براى دفاع از خود و دین خداوند است، لکن هدف دشمن از جنگ، خاموش کردن نور خدا؛ «لیطفؤا نور اللَّه بافواههم» و به تسلیم کشاندن مسلمانان است. «لن ترضى عنک الیهود و لا النصارى حتّى تتّبع ملتهم»
پیام ها
1- دفاع و مقابله به مثل، از حقوق انسانى است. اگر کسى با ما جنگید ما هم با او مى جنگیم. «قاتلوا... الذین یقاتلونکم»
2- هدف از جنگ در اسلام، گرفتن آب و خاک و یا استعمار و انتقام نیست، بلکه هدف، دفاع از حقّ با حذف عنصرهاى فاسد و آزادسازى افکار و نجات انسان ها از خرافات و موهومات مى باشد. «فى سبیل اللَّه»
3- حتّى در جنگ باید عدالت و حقّ رعایت شود. «قاتلوا... لاتعتدوا» بارها قرآن با جملهى «لاتعتدوا» سفارش کرده که در انجام هر فرمانى از حدود و مرزها تجاوز نشود.
4- ظلم و ستم، رشته محبّت الهى را پاره مى کند. «ان اللَّه لا یحبّ المعتدین»
5 - تنها حضور در جبهه سبب قرب الهى نیست، بلکه محبوبیّت نزد پروردگار زمانى است که در جنگ عادل باشیم و حقوق را رعایت کنیم. «لا تعتدوا ان اللَّه لا یحبّ المعتدین»
6- در جنگ، هدف باید فقط خدا باشد، نه هوس ها، تعصّب ها، غنائم، ریا و سمعه. «فى سبیل اللَّه»
7- حتّى در دفاع از حقّ طبیعى خود، باید خدا را در نظر گرفت. با آنکه آنان جنگ را علیه شما آغاز کردند و شما باید دفاع کنید، ولى باز هم «فى سبیل اللَّه» باشد.
منبع: پایکاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است