- 3533
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 169 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 169
در تفسیر روح البیان آمده است که شیطان در وسوسه ى خود، مراحلى را طى مى کند: ابتدا به کفر دعوت مى نماید. اگر موفق نشد، به بدعت، اگر موفق نشد، به گناهان کبیره، اگر موفق نشد به گناهان صغیره، اگر موفق نشد، به کارهاى مباح به جاى عبادات و اگر باز هم موفق نشد، به عباداتى دعوت مى کند که پایین تر است، تا شخص از مرحله بالاتر باز بماند.
فرمان شیطان، همان وسوسه هاى اوست. نه آنکه از انسان سلب اختیار کند تا انسان مجبور به گناه شود.
تاثیر فرمان شیطان، نشان ضعف ماست. هرگاه انسان ضعیف شد، وسوسه هاى شیطان را همچون فرمان مولا مىپذیرد؛ «انمّا سلطانه على الّذین یتولّونه» وگرنه اولیاى خدا، در مرحله اى هستند که شیطان به آنان نفوذ ندارد. «انّ عبادى لیس لک علیهم سلطان»
پیام ها
1- نشانه ى دشمنى شیطان، وسوسه براى انجام فحشا و افترا به خداوند است. «عدوّ مبین انّما یأمرکم»
2- شیطان، هم دستور به گناه مى دهد، هم راه توجیه آن را نشان مى دهد. فرمان به سوء و فحشا، همان دستور به گناه و فرمان افترا بستن به خدا، دستور به توجیه گناه است. «یأمرکم... وان تقولوا»
3- اظهار نظر در باره احکام دین و فتوى دادن بدون علم، حرام است. «ان تقولوا على اللَّه ما لا تعلمون»
4- حتّى در مقام تردید و شک، نباید چیزى را به خداوند نسبت داد، تا چه رسد به مواردى که بدانیم آن حرف و سخن از خدا نیست. بنابراین باید در تفسیر قرآن و بیان احکام دقّت کرد. «وان تقولوا على اللَّه ما لاتعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در تفسیر روح البیان آمده است که شیطان در وسوسه ى خود، مراحلى را طى مى کند: ابتدا به کفر دعوت مى نماید. اگر موفق نشد، به بدعت، اگر موفق نشد، به گناهان کبیره، اگر موفق نشد به گناهان صغیره، اگر موفق نشد، به کارهاى مباح به جاى عبادات و اگر باز هم موفق نشد، به عباداتى دعوت مى کند که پایین تر است، تا شخص از مرحله بالاتر باز بماند.
فرمان شیطان، همان وسوسه هاى اوست. نه آنکه از انسان سلب اختیار کند تا انسان مجبور به گناه شود.
تاثیر فرمان شیطان، نشان ضعف ماست. هرگاه انسان ضعیف شد، وسوسه هاى شیطان را همچون فرمان مولا مىپذیرد؛ «انمّا سلطانه على الّذین یتولّونه» وگرنه اولیاى خدا، در مرحله اى هستند که شیطان به آنان نفوذ ندارد. «انّ عبادى لیس لک علیهم سلطان»
پیام ها
1- نشانه ى دشمنى شیطان، وسوسه براى انجام فحشا و افترا به خداوند است. «عدوّ مبین انّما یأمرکم»
2- شیطان، هم دستور به گناه مى دهد، هم راه توجیه آن را نشان مى دهد. فرمان به سوء و فحشا، همان دستور به گناه و فرمان افترا بستن به خدا، دستور به توجیه گناه است. «یأمرکم... وان تقولوا»
3- اظهار نظر در باره احکام دین و فتوى دادن بدون علم، حرام است. «ان تقولوا على اللَّه ما لا تعلمون»
4- حتّى در مقام تردید و شک، نباید چیزى را به خداوند نسبت داد، تا چه رسد به مواردى که بدانیم آن حرف و سخن از خدا نیست. بنابراین باید در تفسیر قرآن و بیان احکام دقّت کرد. «وان تقولوا على اللَّه ما لاتعلمون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است