- 7311
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 168 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیه 168
اسلام، همواره مردم را به بهره بردن از نعمت هاى پاک و حلالِ خداوند، سفارش نموده و با هرگونه رهبانیّت و زهد بىجا مبارزه مى نماید. لذا هم خوردنى هاى ناسالم را از شیطان مى داند؛ «انّما الخمر... رجس من عمل الشّیطان» و هم نخوردن نابجا را گام شیطان مى داند؛ «کلوا... و لا تتّبعوا خطوات الشیطان» زیرا در برخى از نقل هاى تاریخى آمده است که بعضى از طوائف عرب، قسمتى از زراعت و حیوانات را بدون دلیل برخود حرام کرده بودند و گاهى نیز این تحریم ها را به خداوند نسبت مى دادند. آیه نازل شد تا رفع ابهام شود.
اسلام، به زندگى مادّى انسان توجّه کامل دارد و در رأس آنها نیازهاى غذایى است که در این مورد، ده ها آیه و صدها حدیث آمده است. یکى از وظایف انبیا نیز بیان خوردنى ها و آشامیدنى هاى حلال و حرام براى مردم است.
معمولاً قرآن در کنار اجازه مصرف، شرطى را بیان کرده است. مثلاً در اینجا مى فرماید: «کلوا... حلالاً طیباً» همچنین مى فرماید: «کلوا و اشربوا... و لا تعثوا فى الارض مفسدین» بخورید و بیاشامید... ولى در زمین فساد نکنید. در آیه دیگر مى فرماید: «کلوا واشربوا ولاتسرفوا» بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نکنید. و در جاى دیگر مى فرماید: «کلوا و اطعموا» بخورید و اطعام کنید.
در تفسیر برهان از امام صادق (ع) نقل شده است که شخصى به نام طارق، تصمیم گرفته بود تا از همسرش جدا شده و زندگى راهبان هاى داشته باشد. حضرت فرمود: «انّ هذا من خطوات الشیطان» این از گام هاى شیطان است.
پیام ها
1- شرط اساسى در مصرف، دو چیز است: حلال بودن، پاکیزه و دلپسند بودن. «کلوا حلالاً طیّباً»
2- اسلام با بعضى ریاضت ها مخالف است. «کلوا»
3- بهره گیرى از محرّمات و چیزهاى پلید و ناپاک، پیروى کردن از شیطان است. «کلوا... حلالا طیباً ولا تتبعوا خطوات الشیطان»
4- نیازهاى طبیعى بشر، زمینه اى براى انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزش هاى آن توجّه داشت. «کلوا... ولاتتبعوا خطوات...»
5 - شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف مى کند. باید از همان قدم اوّل مواظبت کرد. «خطوات الشیطان»
6- شیطان براى انحراف مردم، از راه هاى گوناگونى وارد مى شود. «خطوات»
7- وادار نمودن مردم به استفاده از حرام ها و بازداشتن آنان از نعمت هاى حلال، نمودى از دشمنى آشکار شیطان است. «کلوا... حلالا طیباً... انّه لکم عدو مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
اسلام، همواره مردم را به بهره بردن از نعمت هاى پاک و حلالِ خداوند، سفارش نموده و با هرگونه رهبانیّت و زهد بىجا مبارزه مى نماید. لذا هم خوردنى هاى ناسالم را از شیطان مى داند؛ «انّما الخمر... رجس من عمل الشّیطان» و هم نخوردن نابجا را گام شیطان مى داند؛ «کلوا... و لا تتّبعوا خطوات الشیطان» زیرا در برخى از نقل هاى تاریخى آمده است که بعضى از طوائف عرب، قسمتى از زراعت و حیوانات را بدون دلیل برخود حرام کرده بودند و گاهى نیز این تحریم ها را به خداوند نسبت مى دادند. آیه نازل شد تا رفع ابهام شود.
اسلام، به زندگى مادّى انسان توجّه کامل دارد و در رأس آنها نیازهاى غذایى است که در این مورد، ده ها آیه و صدها حدیث آمده است. یکى از وظایف انبیا نیز بیان خوردنى ها و آشامیدنى هاى حلال و حرام براى مردم است.
معمولاً قرآن در کنار اجازه مصرف، شرطى را بیان کرده است. مثلاً در اینجا مى فرماید: «کلوا... حلالاً طیباً» همچنین مى فرماید: «کلوا و اشربوا... و لا تعثوا فى الارض مفسدین» بخورید و بیاشامید... ولى در زمین فساد نکنید. در آیه دیگر مى فرماید: «کلوا واشربوا ولاتسرفوا» بخورید و بیاشامید، ولى اسراف نکنید. و در جاى دیگر مى فرماید: «کلوا و اطعموا» بخورید و اطعام کنید.
در تفسیر برهان از امام صادق (ع) نقل شده است که شخصى به نام طارق، تصمیم گرفته بود تا از همسرش جدا شده و زندگى راهبان هاى داشته باشد. حضرت فرمود: «انّ هذا من خطوات الشیطان» این از گام هاى شیطان است.
پیام ها
1- شرط اساسى در مصرف، دو چیز است: حلال بودن، پاکیزه و دلپسند بودن. «کلوا حلالاً طیّباً»
2- اسلام با بعضى ریاضت ها مخالف است. «کلوا»
3- بهره گیرى از محرّمات و چیزهاى پلید و ناپاک، پیروى کردن از شیطان است. «کلوا... حلالا طیباً ولا تتبعوا خطوات الشیطان»
4- نیازهاى طبیعى بشر، زمینه اى براى انحراف و تسلّط شیطان است. باید ضمن تأمین نیاز، به لغزش هاى آن توجّه داشت. «کلوا... ولاتتبعوا خطوات...»
5 - شیطان، انسان را قدم به قدم منحرف مى کند. باید از همان قدم اوّل مواظبت کرد. «خطوات الشیطان»
6- شیطان براى انحراف مردم، از راه هاى گوناگونى وارد مى شود. «خطوات»
7- وادار نمودن مردم به استفاده از حرام ها و بازداشتن آنان از نعمت هاى حلال، نمودى از دشمنى آشکار شیطان است. «کلوا... حلالا طیباً... انّه لکم عدو مبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است