- 4299
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 107 سوره بقره
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره بقره - آیهی 107
آنان که درباره ى تغییر بعضى احکام و دستورات اعتراض و ایراد مى کنند، توجهّ به حاکمیّت مطلق خداوند ندارند. حاکمیّت خداوند دایمى و ذاتى و عمومى است، ولى غیر خدا، حاکمیّت و حکومتش محدود، موقّتى، قراردادى و غیر ذاتى است. بنىاسرائیل از حاکمیّت الهى چنین تصوّر نادرستى داشته و خدا را نسبت به اِعمال حاکمیّت، دست بسته مى دانسته و مى گفتند: «یداللّه مغلولة»، در حالى که دست خداوند در آفرینش و خلقت و همچنین در وضع و جعل قوانین و تغییر و تحول آنها باز است. «بل یداه مبسوطتان»
خداوند مى تواند هرگاه اراده کند، در آفرینش ایجاد تغییر کند؛ مثلاً آب را تلخ کند؛ «لو نشاء لجعلناه اجاجاً». و یا درختان را خشک سازد؛ لو نشاء لجلناه حطاماً و بالاتر از همه، تمامى مردمان را نابود و گروه دیگرى را بیافریند؛ ان یشاء یذهبکم و یأت بخلق جدید. چنانکه به گروهى از بنىاسرائیل فرمود: کونوا قردةًخاسئین. یعنى شما به شکل بوزینگان در آیید و آنان از شکل انسانى به صورت بوزینگان در آمدند. این نوع تغییر و تحوّل را بنى اسرائیل در طول تاریخ زندگانى خویش بارها دیده است، خشک شدن دریا براى عبور آنان، اژدها شدن عصاى حضرت موسى(ع)، شکافته شدن سنگ ها و جارى شدن آب، چگونه است این همه را با چشم خود دیده اند، ولى اکنون با تغییر مختصرى در احکام و دستورات بهانهگیرى مى کنند؟
پیام ها
1- حقّ حاکمیتِ همیشگى و مطلقِ آسمان ها وزمین، مخصوص خداوند است. «له ملک السموات والارض»
2- تغییر قوانین، مخصوص خداوندى است که حاکمیّت آسمانها و زمین را دارد. لذا شائبه هیچ هوس یا ترسى در این تغییرها نیست. «ماننسخ... له ملک السموات...»
3- راضى کردن دیگران که بهانه گیر و لجوج هستند، براى شما ارزش نباشد، چون غیر از خداوند کسى شما را یاورى و سرپرستى نخواهد کرد. «ما لکم من دون اللَّه...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
آنان که درباره ى تغییر بعضى احکام و دستورات اعتراض و ایراد مى کنند، توجهّ به حاکمیّت مطلق خداوند ندارند. حاکمیّت خداوند دایمى و ذاتى و عمومى است، ولى غیر خدا، حاکمیّت و حکومتش محدود، موقّتى، قراردادى و غیر ذاتى است. بنىاسرائیل از حاکمیّت الهى چنین تصوّر نادرستى داشته و خدا را نسبت به اِعمال حاکمیّت، دست بسته مى دانسته و مى گفتند: «یداللّه مغلولة»، در حالى که دست خداوند در آفرینش و خلقت و همچنین در وضع و جعل قوانین و تغییر و تحول آنها باز است. «بل یداه مبسوطتان»
خداوند مى تواند هرگاه اراده کند، در آفرینش ایجاد تغییر کند؛ مثلاً آب را تلخ کند؛ «لو نشاء لجعلناه اجاجاً». و یا درختان را خشک سازد؛ لو نشاء لجلناه حطاماً و بالاتر از همه، تمامى مردمان را نابود و گروه دیگرى را بیافریند؛ ان یشاء یذهبکم و یأت بخلق جدید. چنانکه به گروهى از بنىاسرائیل فرمود: کونوا قردةًخاسئین. یعنى شما به شکل بوزینگان در آیید و آنان از شکل انسانى به صورت بوزینگان در آمدند. این نوع تغییر و تحوّل را بنى اسرائیل در طول تاریخ زندگانى خویش بارها دیده است، خشک شدن دریا براى عبور آنان، اژدها شدن عصاى حضرت موسى(ع)، شکافته شدن سنگ ها و جارى شدن آب، چگونه است این همه را با چشم خود دیده اند، ولى اکنون با تغییر مختصرى در احکام و دستورات بهانهگیرى مى کنند؟
پیام ها
1- حقّ حاکمیتِ همیشگى و مطلقِ آسمان ها وزمین، مخصوص خداوند است. «له ملک السموات والارض»
2- تغییر قوانین، مخصوص خداوندى است که حاکمیّت آسمانها و زمین را دارد. لذا شائبه هیچ هوس یا ترسى در این تغییرها نیست. «ماننسخ... له ملک السموات...»
3- راضى کردن دیگران که بهانه گیر و لجوج هستند، براى شما ارزش نباشد، چون غیر از خداوند کسى شما را یاورى و سرپرستى نخواهد کرد. «ما لکم من دون اللَّه...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان
کاربر مهمان
کاربر مهمان