- 4808
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 21 سوره سجده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده - آیه 21
وَلَنُذِیقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
ترجمه
و البتّه ما غیر از آن عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب نزدیک (در این دنیا) به آنان مىچشانیم، تا شاید به سوى خدا باز گردند.
عذاب دنیا، هم نزدیک است و هم کوچک. عذاب آخرت، هم دور است و هم بزرگ. طبق قاعده، باید در برابر کلمه «ادنى» کلمه «ابعد» به کار رود ولى نمى توان گفت: قهر خدا دور است، لذا به جاى کلمه «ابعد» وصف «اکبر» آمده است؛ از طرف دیگر امکان داشت به جاى کلمه «ادنى» کلمه «اصغر» بیاید تا با کلمه «اکبر» مناسب باشد ولى نمى توان قهر خدا را کوچک شمرد، لذا در یک جا کلمهى «ادنى» به کار رفته و در یک جا کلمه «اکبر».
رسول خدا فرمودند: «مراد از «العذاب الادنى»، مصیبتها، بیمارىها و رنج هایى است که انسان در دنیا به آن گرفتار مى شود»
پیام ها
1- یکى از سنّتهاى الهى، گرفتار کردن گنهکار براى توبه است. «ولنذیقنّهم... لعلّهم یرجعون»
2- در تربیت، همیشه و همه جا، محبّت کارساز نیست، گاهى برخورد تند و قهر لازم است. «العذاب الادنى»
3- عذاب آخرت از همه عذابهاى دنیوى بزرگتر است. «العذاب الاکبر»
4- تلخىهاى دنیوى باید زنگ بیدار باش و زمینه توبه قرار گیرد. «لعلّهم یرجعون» (راه بازگشت براى خلافکاران نیز باز است.)
5 - تلخىدرس هایی از قرآن هاى دنیوى، با عدل الهى، منافاتى ندارد، زیرا بر اساس حکمت و براى اصلاح مردم است. «ولنذیقنّهم... لعلّهم یرجعون»
6- در تربیت، احتمال تأثیر کافى است و یقین لازم نیست. «لعلّهم یرجعون»
7- با چشیدن عذابهاى دنیوى، باز هم بازگشت خلافکاران از گناهان خود اجبارى نیست. «لعلّهم یرجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَلَنُذِیقَنَّهُم مِّنَ الْعَذَابِ الْأَدْنَى دُونَ الْعَذَابِ الْأَکْبَرِ لَعَلَّهُمْ یَرْجِعُونَ
ترجمه
و البتّه ما غیر از آن عذاب بزرگتر (در قیامت) از عذاب نزدیک (در این دنیا) به آنان مىچشانیم، تا شاید به سوى خدا باز گردند.
عذاب دنیا، هم نزدیک است و هم کوچک. عذاب آخرت، هم دور است و هم بزرگ. طبق قاعده، باید در برابر کلمه «ادنى» کلمه «ابعد» به کار رود ولى نمى توان گفت: قهر خدا دور است، لذا به جاى کلمه «ابعد» وصف «اکبر» آمده است؛ از طرف دیگر امکان داشت به جاى کلمه «ادنى» کلمه «اصغر» بیاید تا با کلمه «اکبر» مناسب باشد ولى نمى توان قهر خدا را کوچک شمرد، لذا در یک جا کلمهى «ادنى» به کار رفته و در یک جا کلمه «اکبر».
رسول خدا فرمودند: «مراد از «العذاب الادنى»، مصیبتها، بیمارىها و رنج هایى است که انسان در دنیا به آن گرفتار مى شود»
پیام ها
1- یکى از سنّتهاى الهى، گرفتار کردن گنهکار براى توبه است. «ولنذیقنّهم... لعلّهم یرجعون»
2- در تربیت، همیشه و همه جا، محبّت کارساز نیست، گاهى برخورد تند و قهر لازم است. «العذاب الادنى»
3- عذاب آخرت از همه عذابهاى دنیوى بزرگتر است. «العذاب الاکبر»
4- تلخىهاى دنیوى باید زنگ بیدار باش و زمینه توبه قرار گیرد. «لعلّهم یرجعون» (راه بازگشت براى خلافکاران نیز باز است.)
5 - تلخىدرس هایی از قرآن هاى دنیوى، با عدل الهى، منافاتى ندارد، زیرا بر اساس حکمت و براى اصلاح مردم است. «ولنذیقنّهم... لعلّهم یرجعون»
6- در تربیت، احتمال تأثیر کافى است و یقین لازم نیست. «لعلّهم یرجعون»
7- با چشیدن عذابهاى دنیوى، باز هم بازگشت خلافکاران از گناهان خود اجبارى نیست. «لعلّهم یرجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کاربر مهمان