- 2923
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 11 سوره سجده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده - آیه 11
قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِى وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ
ترجمه
بگو: فرشته مرگ که بر شما گمارده شده، جانتان را مى گیرد، سپس به سوى پرودگارتان برگردانده مى شوید
کلمه «تَوَفّى» به معناى باز پس گرفتن کامل چیزى است. با توجّه به اینکه بدن مرده پس از مرگ در جاى خود باقى مى ماند، پس مراد از گرفتن به طور کامل، گرفتن روح است که حقیقت انسان است، او اگر رفت، انسان به طور کامل رفته است. بنابراین روح داراى اصالت و استقلال بوده و باقى است و در قیامت همین روح با ملحق شدن دوباره به جسم، برانگیخته خواهد شد.
قرآن درباره شیوه قبض روح، سه تعبیر دارد:
الف: در یک جا مى فرماید: فرشتگان، جان و روح آدمى را مى گیرند. «تتوفّاهم الملائکة»
ب: در آیه مورد بحث، مأمور قبض روح را فرشته اى به نام ملک الموت معرّفى کرده است.
ج: در آیه 42 سوره زمر این کار را به خداوند نسبت مى دهد. «اللّه یتوفى الانفس»
در جمع این سه آیه شاید بتوان گفت: فرشتگان، روح را مى گیرند و آن را به ملک الموت تحویل مى دهند و او به خداى متعال تحویل مى دهد. چنانکه امام صادق (ع) در پاسخ این سؤال که در اطراف جهان افراد زیادى در آنِ واحد مى میرند، چگونه ملک الموت در یک لحظه در همه جا حضور دارد؟ فرمودند: «او یارانى از فرشتگان دارد که روح مردم را از اطراف مى گیرند، سپس ملک الموت ارواح را از فرشتگان تحویل مى گیرد».
شاید هم درجات مردم سبب تفاوت قبض روح آنان مى شود به این معنا که مردم عادى را فرشتگان و مردم با تقوا را ملک الموت و اولیاى خدا را خداوند قبض روح مى کند.
پیام ها
1- شبهات را بدون پاسخ نگذارید. «قالوا... قل...»
2- حقیقت انسان روح اوست، همین که روح قبض شد گویا انسان قبض شده است. «یتوفّاکم»
3- فرشتگان از انجام مأموریّت، شانه خالى نمى کنند. «ملک الموت الّذى وُکّل بکم»
4- مرگ انسان و دفن او، گامى براى زنده شدن اوست، همان گونه که دفن بذر گامى براى سبز شدن است. «ثم الى ربّکم ترجعون»
5- همان خدایى که جانها را مى گیرد، روزى با یک اراده، همه انسانها را به سوى خود برمىگرداند. «ترجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قُلْ یَتَوَفَّاکُم مَّلَکُ الْمَوْتِ الَّذِى وُکِّلَ بِکُمْ ثُمَّ إِلَى رَبِّکُمْ تُرْجَعُونَ
ترجمه
بگو: فرشته مرگ که بر شما گمارده شده، جانتان را مى گیرد، سپس به سوى پرودگارتان برگردانده مى شوید
کلمه «تَوَفّى» به معناى باز پس گرفتن کامل چیزى است. با توجّه به اینکه بدن مرده پس از مرگ در جاى خود باقى مى ماند، پس مراد از گرفتن به طور کامل، گرفتن روح است که حقیقت انسان است، او اگر رفت، انسان به طور کامل رفته است. بنابراین روح داراى اصالت و استقلال بوده و باقى است و در قیامت همین روح با ملحق شدن دوباره به جسم، برانگیخته خواهد شد.
قرآن درباره شیوه قبض روح، سه تعبیر دارد:
الف: در یک جا مى فرماید: فرشتگان، جان و روح آدمى را مى گیرند. «تتوفّاهم الملائکة»
ب: در آیه مورد بحث، مأمور قبض روح را فرشته اى به نام ملک الموت معرّفى کرده است.
ج: در آیه 42 سوره زمر این کار را به خداوند نسبت مى دهد. «اللّه یتوفى الانفس»
در جمع این سه آیه شاید بتوان گفت: فرشتگان، روح را مى گیرند و آن را به ملک الموت تحویل مى دهند و او به خداى متعال تحویل مى دهد. چنانکه امام صادق (ع) در پاسخ این سؤال که در اطراف جهان افراد زیادى در آنِ واحد مى میرند، چگونه ملک الموت در یک لحظه در همه جا حضور دارد؟ فرمودند: «او یارانى از فرشتگان دارد که روح مردم را از اطراف مى گیرند، سپس ملک الموت ارواح را از فرشتگان تحویل مى گیرد».
شاید هم درجات مردم سبب تفاوت قبض روح آنان مى شود به این معنا که مردم عادى را فرشتگان و مردم با تقوا را ملک الموت و اولیاى خدا را خداوند قبض روح مى کند.
پیام ها
1- شبهات را بدون پاسخ نگذارید. «قالوا... قل...»
2- حقیقت انسان روح اوست، همین که روح قبض شد گویا انسان قبض شده است. «یتوفّاکم»
3- فرشتگان از انجام مأموریّت، شانه خالى نمى کنند. «ملک الموت الّذى وُکّل بکم»
4- مرگ انسان و دفن او، گامى براى زنده شدن اوست، همان گونه که دفن بذر گامى براى سبز شدن است. «ثم الى ربّکم ترجعون»
5- همان خدایى که جانها را مى گیرد، روزى با یک اراده، همه انسانها را به سوى خود برمىگرداند. «ترجعون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است