- 3706
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 3 سوره سجده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره سجده - آیه 3
أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ بَلْ هُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ لِتُنذِرَ قَوْماً مَّآ أَتَاهُم مِّن نَّذِیرٍ مِّن قَبْلِکَ لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ
ترجمه
آیا مى گویند: (پیامبر) قرآن را به دروغ ساخته؟ بلکه آن همان حقّ منحصر به فرد است که از طرف پروردگارت مى باشد تا قومى را که قبل از تو هیچ هشدار دهنده اى برایشان نیامده بود بترسانى، تا شاید هدایت یابند.
«نذیر»، از «انذار» به ترساندن همراه با آگاهى گفته مى شود، که همان هشدار است.
سؤال: با این که قرآن مى فرماید: «و اِن من امّة الاّ خلا فیها نذیر» هیچ امتّى بدون پیامبر نبوده است، پس چگونه این آیه مى فرماید: قبل از تو هیچ پیامبرى براى مردم مکّه نیامده بود؟
پاسخ: 1. تا قبل از اسلام، ساکنان جزیرة العرب و مردم مکّه متشکّل نشده و به صورت امّت در نیامده بودند و پراکنده و متفرّق زندگى مى کردند.
2. منظور آن است که قبل از تو پیامبر بزرگى که دعوت رسمى و علنى داشته باشد نیامده است، نه آنکه هیچ هشدار دهنده اى نیامده باشد.
پیام ها
1- نقل شبهات دینى و سخنان باطل، براى ردّ آن مانعى ندارد. «ام یقولون افتراه»
2- تکذیب قرآن، شیوه دائمى کفّار است. «ام یقولون» ولى شما حقّ را بگویید و از هدایت شان مأیوس نشوید. «لعلّهم یهتدون»
3- کفّار، منطق ندارند و از حربهى تهمت استفاده مى کنند. «افتراه»
4- در برابر تلاش مخالفان براى تضعیف حقّ، باید حقّ و پیروان حقّ را تقویت کرد. «بل هو الحقّ»
5 - سرچشمه حقّ، خداست. «الحقّ من ربّک»
6- خداوند به شخص رسول اکرم عنایت خاص دارد. «ربّک»
7- از اهداف اصلى بعثت انبیا، انذاز مردم است. «لتنذر»
8 - آشنایى با گذشته مخاطبان، براى مبلّغ لازم است. «لتنذر قوماً ما أتاهم من نذیر من قبلک»
9- انذار، براى هدایت است. «لتنذر - لعلّهم یهتدون»
10- کتاب و پیامبر براى هدایت انسان کافى نیستند، این خود انسان است که باید زمینه و استعداد هدایت را در خود به وجود آورده و آن را انتخاب و اختیار کند. «لعلّهم یهتدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَمْ یَقُولُونَ افْتَرَاهُ بَلْ هُوَ الْحَقُّ مِن رَّبِّکَ لِتُنذِرَ قَوْماً مَّآ أَتَاهُم مِّن نَّذِیرٍ مِّن قَبْلِکَ لَعَلَّهُمْ یَهْتَدُونَ
ترجمه
آیا مى گویند: (پیامبر) قرآن را به دروغ ساخته؟ بلکه آن همان حقّ منحصر به فرد است که از طرف پروردگارت مى باشد تا قومى را که قبل از تو هیچ هشدار دهنده اى برایشان نیامده بود بترسانى، تا شاید هدایت یابند.
«نذیر»، از «انذار» به ترساندن همراه با آگاهى گفته مى شود، که همان هشدار است.
سؤال: با این که قرآن مى فرماید: «و اِن من امّة الاّ خلا فیها نذیر» هیچ امتّى بدون پیامبر نبوده است، پس چگونه این آیه مى فرماید: قبل از تو هیچ پیامبرى براى مردم مکّه نیامده بود؟
پاسخ: 1. تا قبل از اسلام، ساکنان جزیرة العرب و مردم مکّه متشکّل نشده و به صورت امّت در نیامده بودند و پراکنده و متفرّق زندگى مى کردند.
2. منظور آن است که قبل از تو پیامبر بزرگى که دعوت رسمى و علنى داشته باشد نیامده است، نه آنکه هیچ هشدار دهنده اى نیامده باشد.
پیام ها
1- نقل شبهات دینى و سخنان باطل، براى ردّ آن مانعى ندارد. «ام یقولون افتراه»
2- تکذیب قرآن، شیوه دائمى کفّار است. «ام یقولون» ولى شما حقّ را بگویید و از هدایت شان مأیوس نشوید. «لعلّهم یهتدون»
3- کفّار، منطق ندارند و از حربهى تهمت استفاده مى کنند. «افتراه»
4- در برابر تلاش مخالفان براى تضعیف حقّ، باید حقّ و پیروان حقّ را تقویت کرد. «بل هو الحقّ»
5 - سرچشمه حقّ، خداست. «الحقّ من ربّک»
6- خداوند به شخص رسول اکرم عنایت خاص دارد. «ربّک»
7- از اهداف اصلى بعثت انبیا، انذاز مردم است. «لتنذر»
8 - آشنایى با گذشته مخاطبان، براى مبلّغ لازم است. «لتنذر قوماً ما أتاهم من نذیر من قبلک»
9- انذار، براى هدایت است. «لتنذر - لعلّهم یهتدون»
10- کتاب و پیامبر براى هدایت انسان کافى نیستند، این خود انسان است که باید زمینه و استعداد هدایت را در خود به وجود آورده و آن را انتخاب و اختیار کند. «لعلّهم یهتدون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است