- 4340
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 65 سوره عنکبوت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 65
فَإِذَا رَکِبُواْ فِى الْفُلْکِ دَعَوُاْ اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ
ترجمه
پس هنگامى که بر کشتى سوار شوند (و خطر را احساس کنند،) خدا را با اخلاص مى خوانند (و غیر او را فراموش مى کنند) پس همین که (خداوند) آنان را به سوى خشکى رساند و نجات داد، باز ناگاه به شرک بر مى گردند.
سؤال: مادّیون در تحلیل خود، براى ریشه ایمان، مسأله ترس را مطرح مى کنند و مى گویند: سرچشمه مذهب ترس است. انسانى که بترسد، در کودکى به مادر و در بزرگسالى به قدرتى موهوم به نام خدا پناه مى برد. آیا این آیه که مى گوید: بعضى مردم، هنگام احساس خطر و غرق شدن، خدا را مى خوانند، نظریّه آنان را تأیید نمى کند؟
پاسخ: این آیه مى فرماید: توجّه به خدا به هنگام ترس است، نه آنکه اصل وجود خدا، مولود ترس است. مثلاً ما به هنگام دیدن سگ و احساس خطر، رو به سنگ مى رویم؛ امّا این، بدان معنا نیست که اصل سنگ به خاطر سگ به وجود آمده باشد. وجود قدرتى لایزال در هستى، امرى فطرى است که به هنگام حوادث، مورد توجّه انسان واقع مى شود.
پیام ها
1- ترس، غبارهاى غفلت را برطرف و فطرتخداجویى را بیدار مى کند. «فاذا رکبوا... دعوا اللّه...»
2- ایمان نباید موسمى و مقطعى باشد. «فلمّا نجّاهم... یشرکون»
3- زمین و زمان، مثالهاى قرآن را کهنه نمىکند. کشتى سوارى در طول تاریخ بشر بوده است. «فاذا رکبوا فى الفلک...»
4- مهمتر از اخلاص، حفظ آن است. «مخلصین - اذا هم یشرکون»
5 - دعاى خالصانه، مستجاب است. «دعوا اللّه مخلصین... فلمّا نجّاهم» (پس از دعا، حرف «فاء» در «فلمّا»، نشانهى استجابت دعا مى باشد)
6- نجات از مشکلات و حوادث، راهى است براى شکر نه شرک.«اذا هم یشرکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَإِذَا رَکِبُواْ فِى الْفُلْکِ دَعَوُاْ اللَّهَ مُخْلِصِینَ لَهُ الدِّینَ فَلَمَّا نَجَّاهُمْ إِلَى الْبَرِّ إِذَا هُمْ یُشْرِکُونَ
ترجمه
پس هنگامى که بر کشتى سوار شوند (و خطر را احساس کنند،) خدا را با اخلاص مى خوانند (و غیر او را فراموش مى کنند) پس همین که (خداوند) آنان را به سوى خشکى رساند و نجات داد، باز ناگاه به شرک بر مى گردند.
سؤال: مادّیون در تحلیل خود، براى ریشه ایمان، مسأله ترس را مطرح مى کنند و مى گویند: سرچشمه مذهب ترس است. انسانى که بترسد، در کودکى به مادر و در بزرگسالى به قدرتى موهوم به نام خدا پناه مى برد. آیا این آیه که مى گوید: بعضى مردم، هنگام احساس خطر و غرق شدن، خدا را مى خوانند، نظریّه آنان را تأیید نمى کند؟
پاسخ: این آیه مى فرماید: توجّه به خدا به هنگام ترس است، نه آنکه اصل وجود خدا، مولود ترس است. مثلاً ما به هنگام دیدن سگ و احساس خطر، رو به سنگ مى رویم؛ امّا این، بدان معنا نیست که اصل سنگ به خاطر سگ به وجود آمده باشد. وجود قدرتى لایزال در هستى، امرى فطرى است که به هنگام حوادث، مورد توجّه انسان واقع مى شود.
پیام ها
1- ترس، غبارهاى غفلت را برطرف و فطرتخداجویى را بیدار مى کند. «فاذا رکبوا... دعوا اللّه...»
2- ایمان نباید موسمى و مقطعى باشد. «فلمّا نجّاهم... یشرکون»
3- زمین و زمان، مثالهاى قرآن را کهنه نمىکند. کشتى سوارى در طول تاریخ بشر بوده است. «فاذا رکبوا فى الفلک...»
4- مهمتر از اخلاص، حفظ آن است. «مخلصین - اذا هم یشرکون»
5 - دعاى خالصانه، مستجاب است. «دعوا اللّه مخلصین... فلمّا نجّاهم» (پس از دعا، حرف «فاء» در «فلمّا»، نشانهى استجابت دعا مى باشد)
6- نجات از مشکلات و حوادث، راهى است براى شکر نه شرک.«اذا هم یشرکون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است