- 1915
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 32 سوره عنکبوت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 32
قَالَ إِنَّ فِیهَا لُوطاً قَالُواْ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَن فِیهَا لَنُنَجِّیَنَّهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ کَانَتْ مِنَ الْغَابِرِینَ
ترجمه
(ابراهیم) گفت: در این منطقه لوط است، فرشتگان گفتند: (نترس) ما به کسانى که در این جا هستند آگاه تریم؛ قطعاً او (لوط) و خاندانش را نجات مى دهیم، جز همسرش که از باقى ماندگان (در قهر ما) است.
از جمع این آیه و آیه 36 سوره ذاریات که مى فرماید: «فما وجدنا فیها غیر بیت من المسلمین» ما جز یک خانواده با ایمان، هیچ کس را مؤمن نیافتیم، استفاده مى شود که تنها حضرت لوط و فرزندانش مؤمن بودند و حتّى همسر او گرفتار عذاب شد.
از آیه 74 سوره هود استفاده مى شود که حضرت ابراهیم از خداوند تقاضا کرد که قهر الهى بر قوم لوط نازل نشود؛ امّا این درخواست مورد قبول واقع نشد و پاسخ آمد: از این امر صرف نظر کن. «یجادلنا فى قوم لوط... یا ابراهیم اعرض عن هذا انّه قد جاء امر ربّک»
پیام ها
1- وجود اولیاى الهى در جامعه، مانع نزول قهر الهى است. «انّ فیها لوطاً»
2- انبیا و پیروانشان، از قهر الهى در امانند. «لنُنجّینّه و اهله»
3- فرشتگان، یکایک افراد را مى شناسند. «نحن اعلم بمن فیها»
4- گاهى مردان حقّ، در نهایت غربت بودهاند. (تنها فرزندان لوط به پدرشان ایمان داشتند!) «لنُنجّینّه و اهله»
5 - فرزندان، هنگام تضادّ فکرى میان والدین، مى توانند راه حقّ را انتخاب کنند. «و اهله الاّ امراته» (فرزندان لوط، راه پدر را بر راه مادر ترجیح دادند)
6- زن، شخصیّتى مستقل دارد و مى تواند تحت تأثیر مرد یا نظام اقتصادى و فرهنگى خانواده قرار نگیرد. «الاّ امراته»
7- وابستگى رمز نجات نیست؛ وارستگى رمز نجات است. «لنُنجّینّه و اهله الاّ امراته» (همسر لوط، به او وابسته بود؛ امّا خود وارسته نبود.)
8 - عنوان اجتماعى مهم نیست؛ ایمان و عملکرد معیار است. «الاّ امراته» (همسر پیامبر بودن به تنهایى ارزش نیست، همراهى و تبعیّت از او ارزش است)
9- همسران پیامبران، معصوم نیستند. «الاّ امراته» (حتّى از میان زنان پیامبر اسلام، تنها بعضى مورد الطاف ویژه الهى بودند. چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «فانّ اللَّه أعدّ للمحسنات منکنّ أجرا عظیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
قَالَ إِنَّ فِیهَا لُوطاً قَالُواْ نَحْنُ أَعْلَمُ بِمَن فِیهَا لَنُنَجِّیَنَّهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ کَانَتْ مِنَ الْغَابِرِینَ
ترجمه
(ابراهیم) گفت: در این منطقه لوط است، فرشتگان گفتند: (نترس) ما به کسانى که در این جا هستند آگاه تریم؛ قطعاً او (لوط) و خاندانش را نجات مى دهیم، جز همسرش که از باقى ماندگان (در قهر ما) است.
از جمع این آیه و آیه 36 سوره ذاریات که مى فرماید: «فما وجدنا فیها غیر بیت من المسلمین» ما جز یک خانواده با ایمان، هیچ کس را مؤمن نیافتیم، استفاده مى شود که تنها حضرت لوط و فرزندانش مؤمن بودند و حتّى همسر او گرفتار عذاب شد.
از آیه 74 سوره هود استفاده مى شود که حضرت ابراهیم از خداوند تقاضا کرد که قهر الهى بر قوم لوط نازل نشود؛ امّا این درخواست مورد قبول واقع نشد و پاسخ آمد: از این امر صرف نظر کن. «یجادلنا فى قوم لوط... یا ابراهیم اعرض عن هذا انّه قد جاء امر ربّک»
پیام ها
1- وجود اولیاى الهى در جامعه، مانع نزول قهر الهى است. «انّ فیها لوطاً»
2- انبیا و پیروانشان، از قهر الهى در امانند. «لنُنجّینّه و اهله»
3- فرشتگان، یکایک افراد را مى شناسند. «نحن اعلم بمن فیها»
4- گاهى مردان حقّ، در نهایت غربت بودهاند. (تنها فرزندان لوط به پدرشان ایمان داشتند!) «لنُنجّینّه و اهله»
5 - فرزندان، هنگام تضادّ فکرى میان والدین، مى توانند راه حقّ را انتخاب کنند. «و اهله الاّ امراته» (فرزندان لوط، راه پدر را بر راه مادر ترجیح دادند)
6- زن، شخصیّتى مستقل دارد و مى تواند تحت تأثیر مرد یا نظام اقتصادى و فرهنگى خانواده قرار نگیرد. «الاّ امراته»
7- وابستگى رمز نجات نیست؛ وارستگى رمز نجات است. «لنُنجّینّه و اهله الاّ امراته» (همسر لوط، به او وابسته بود؛ امّا خود وارسته نبود.)
8 - عنوان اجتماعى مهم نیست؛ ایمان و عملکرد معیار است. «الاّ امراته» (همسر پیامبر بودن به تنهایى ارزش نیست، همراهى و تبعیّت از او ارزش است)
9- همسران پیامبران، معصوم نیستند. «الاّ امراته» (حتّى از میان زنان پیامبر اسلام، تنها بعضى مورد الطاف ویژه الهى بودند. چنانکه در جاى دیگر مى خوانیم: «فانّ اللَّه أعدّ للمحسنات منکنّ أجرا عظیما»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است