- 7551
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 29 و 30 سوره عنکبوت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 29 و 30
أَئِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ وَتَأْتُونَ فِى نَادِیکُمُ الْمُنکَرَ فَمَا کَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ
قَالَ رَبِّ انصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه
شما به سراغ مردها مى روید و راه (طبیعى زناشویى) را قطع مى کنید و در مجالس خود (آشکارا و بى پرده) اعمال ناپسند انجام مى دهید؟ پس قومش پاسخى ندادند جز این که گفتند: اگر تو (در ادّعاى پیامبرى) از راستگویانى، عذاب خدا را براى ما بیاور.
(لوط) گفت: پروردگارا! مرا بر قوم (فاسد و) تبهکار پیروز گردان.
کلمه «نادى» به معناى مجلس عمومى است. در تفاسیر مى خوانیم که قوم لوط از نظر ادب و اخلاق کاملاً سقوط کرده، در فساد و تباهى غرق بودند؛ به گونه اى که در مجالس عمومى، به یکدیگر سخن زشت مى گفتند، قمار بازى مى کردند، در حضور جمع برهنه مى شدند، به رهگذران سنگ پرتاب مى کردند و در حضور مردم، از خود باد معده خارج مى کردند، با مسافران لواط نموده و اموالشان را مى گرفتند.
درخواست عذاب، از زبان اقوام سایر انبیا نیز بیان شده است؛ قوم نوح و عاد گفتند: «فائتنا بما تعدنا»، قوم ثمود از حضرت صالح خواستند: «فاتنا بما تعدنا»، همچنین در زمان پیامبر اسلام گروهى گفتند: «ائتنا بعذاب»
ممکن است مراد از «قطع سبیل» در آیه، بستن راه بر روى مردم براى غارت اموال آنها و یا لواط با آنان باشد.
پیام ها
1- با وجود راه طبیعى و شرعى ازدواج براى ارضاى غریزه شهوت، لواط و همجنسبازى، شگفتآور است. «ائنّکم لتأتون الرّجال»
2- شیوع فساد، مانع نهى از منکر نیست. «ائنّکم لتأتون الرّجال»
3- فساد اخلاقى، انسان را به فساد عقیدتى مىکشاند. (غرق شدن در گناه و نادیده گرفتن ارزش هاى اخلاقى، باعث شک در نبوّت حضرت لوط شد.) «لتأتون الرجال - ائتنا بعذاب اللّه اِن کنتَ من الصادقین»
4- خداوند براى ارضاى غریزه جنسى، راه قرار داده و انسان را در بن بست نگذاشته است. «السبیل»
5 - گناه علنى، از زشتترین گناهان است. «فى نادیکم المنکر»
6- امنیّت و عفّت عمومى، باید محترم و محفوظ بماند. «فى نادیکم المنکر»
7- عاقبت گناه علنى، رسوایى همیشگى است. (قوم لوط مدّتى کوتاه، گناه علنى داشتند؛ امّا دهها قرن بدنام شدند.) «فى نادیکم المنکر...»
8 - صداقت و راستگویى حتّى در دید منحرفان نیز کار خوبى است. «ان کنت من الصادقین»
9- لواط، منکر و فاحشه است، «المنکر - لتأتون الفاحشة» و لواط کننده، مفسد فى الارض است. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»
10- تنها بودن، مانع نهى از منکر نیست. حضرت لوط با آنکه تنها بود؛ امّا در مقابل انحراف و منحرفان ایستاد و از خداوند استمداد نمود. «ربّ انصرنى»
11- همواره باید در فکر غلبه بر مفسدان باشیم، نه آنکه حکومت آنان را بپذیریم. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَئِنَّکُمْ لَتَأْتُونَ الرِّجَالَ وَتَقْطَعُونَ السَّبِیلَ وَتَأْتُونَ فِى نَادِیکُمُ الْمُنکَرَ فَمَا کَانَ جَوَابَ قَوْمِهِ إِلَّا أَن قَالُواْ ائْتِنَا بِعَذَابِ اللَّهِ إِن کُنتَ مِنَ الصَّادِقِینَ
قَالَ رَبِّ انصُرْنِى عَلَى الْقَوْمِ الْمُفْسِدِینَ
ترجمه
شما به سراغ مردها مى روید و راه (طبیعى زناشویى) را قطع مى کنید و در مجالس خود (آشکارا و بى پرده) اعمال ناپسند انجام مى دهید؟ پس قومش پاسخى ندادند جز این که گفتند: اگر تو (در ادّعاى پیامبرى) از راستگویانى، عذاب خدا را براى ما بیاور.
(لوط) گفت: پروردگارا! مرا بر قوم (فاسد و) تبهکار پیروز گردان.
کلمه «نادى» به معناى مجلس عمومى است. در تفاسیر مى خوانیم که قوم لوط از نظر ادب و اخلاق کاملاً سقوط کرده، در فساد و تباهى غرق بودند؛ به گونه اى که در مجالس عمومى، به یکدیگر سخن زشت مى گفتند، قمار بازى مى کردند، در حضور جمع برهنه مى شدند، به رهگذران سنگ پرتاب مى کردند و در حضور مردم، از خود باد معده خارج مى کردند، با مسافران لواط نموده و اموالشان را مى گرفتند.
درخواست عذاب، از زبان اقوام سایر انبیا نیز بیان شده است؛ قوم نوح و عاد گفتند: «فائتنا بما تعدنا»، قوم ثمود از حضرت صالح خواستند: «فاتنا بما تعدنا»، همچنین در زمان پیامبر اسلام گروهى گفتند: «ائتنا بعذاب»
ممکن است مراد از «قطع سبیل» در آیه، بستن راه بر روى مردم براى غارت اموال آنها و یا لواط با آنان باشد.
پیام ها
1- با وجود راه طبیعى و شرعى ازدواج براى ارضاى غریزه شهوت، لواط و همجنسبازى، شگفتآور است. «ائنّکم لتأتون الرّجال»
2- شیوع فساد، مانع نهى از منکر نیست. «ائنّکم لتأتون الرّجال»
3- فساد اخلاقى، انسان را به فساد عقیدتى مىکشاند. (غرق شدن در گناه و نادیده گرفتن ارزش هاى اخلاقى، باعث شک در نبوّت حضرت لوط شد.) «لتأتون الرجال - ائتنا بعذاب اللّه اِن کنتَ من الصادقین»
4- خداوند براى ارضاى غریزه جنسى، راه قرار داده و انسان را در بن بست نگذاشته است. «السبیل»
5 - گناه علنى، از زشتترین گناهان است. «فى نادیکم المنکر»
6- امنیّت و عفّت عمومى، باید محترم و محفوظ بماند. «فى نادیکم المنکر»
7- عاقبت گناه علنى، رسوایى همیشگى است. (قوم لوط مدّتى کوتاه، گناه علنى داشتند؛ امّا دهها قرن بدنام شدند.) «فى نادیکم المنکر...»
8 - صداقت و راستگویى حتّى در دید منحرفان نیز کار خوبى است. «ان کنت من الصادقین»
9- لواط، منکر و فاحشه است، «المنکر - لتأتون الفاحشة» و لواط کننده، مفسد فى الارض است. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»
10- تنها بودن، مانع نهى از منکر نیست. حضرت لوط با آنکه تنها بود؛ امّا در مقابل انحراف و منحرفان ایستاد و از خداوند استمداد نمود. «ربّ انصرنى»
11- همواره باید در فکر غلبه بر مفسدان باشیم، نه آنکه حکومت آنان را بپذیریم. «ربّ انصرنى على القوم المفسدین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است