- 2536
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 22 و 21 سوره عنکبوت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 21 و 22
یُعَذِّبُ مَن یَشَآءُ وَیَرْحَمُ مَن یَشَآءُ وَإِلَیْهِ تُقْلَبُونَ
وَمَآ أَنتُم بِمُعْجِزِینَ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَآءِ وَمَا لَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا نَصِیرٍ
ترجمه
(خداوند،) هر که را بخواهد عذاب و هر که را بخواهد رحمت مى کند، و به سوى او بازگردانده مى شوید.
و شما هرگز نمى توانید خدا را عاجز کنید، نه در زمین و نه در آسمان، و براى شما جز خداوند، ولىّ و یاورى نیست.
شیوه تربیتى قرآن چنان است که هرگاه مِهر و قهر خداوند را بیان مى کند، ابتدا از مهر و رحمت و سپس از قهر و عذاب سخن مى گوید، ولى چون این آیه، دنبا الهى تکذیب کفّار است، ابتدا درباره عذاب و سپس درباره رحمت سخن گفته است.
در قرآن کریم، هر جا که جمله «مَن یشاء» و سخن از اراده و خواست خداوند آمده است، مشیّت با توجّه به حکمت و عدل است، زیرا اراده لهى بدون حکمت نیست.
در مجمع البیان مى خوانیم: «ولىّ» کسى است که بدون درخواست، کمک کند و «نصیر» کسى است که با درخواست فرد، او را یارى نماید و کفّار از هر دو محرومند.
پیام ها
1- دشمنان دین، با هرگونه تدبیر و تلاش و توطئه اى نمى توانند بر اراده الهى چیره شوند و از مدار قهر او خارج گردند. «و ما انتم بمعجزین»
2- براى شرک زدایى، باید انواع موهومات را نفى کرد. «ما انتم - و لا فى السماء - و لانصیر» به کفّار و دشمنان دین مى فرماید: نه شما به تنهایى کارائى دارید، «ما انتم بمعجزین» و نه از دیگران کارى ساخته است. «ما لکم... من ولىّ ولانصیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
یُعَذِّبُ مَن یَشَآءُ وَیَرْحَمُ مَن یَشَآءُ وَإِلَیْهِ تُقْلَبُونَ
وَمَآ أَنتُم بِمُعْجِزِینَ فِى الْأَرْضِ وَلَا فِى السَّمَآءِ وَمَا لَکُم مِّن دُونِ اللَّهِ مِن وَلِىٍّ وَلَا نَصِیرٍ
ترجمه
(خداوند،) هر که را بخواهد عذاب و هر که را بخواهد رحمت مى کند، و به سوى او بازگردانده مى شوید.
و شما هرگز نمى توانید خدا را عاجز کنید، نه در زمین و نه در آسمان، و براى شما جز خداوند، ولىّ و یاورى نیست.
شیوه تربیتى قرآن چنان است که هرگاه مِهر و قهر خداوند را بیان مى کند، ابتدا از مهر و رحمت و سپس از قهر و عذاب سخن مى گوید، ولى چون این آیه، دنبا الهى تکذیب کفّار است، ابتدا درباره عذاب و سپس درباره رحمت سخن گفته است.
در قرآن کریم، هر جا که جمله «مَن یشاء» و سخن از اراده و خواست خداوند آمده است، مشیّت با توجّه به حکمت و عدل است، زیرا اراده لهى بدون حکمت نیست.
در مجمع البیان مى خوانیم: «ولىّ» کسى است که بدون درخواست، کمک کند و «نصیر» کسى است که با درخواست فرد، او را یارى نماید و کفّار از هر دو محرومند.
پیام ها
1- دشمنان دین، با هرگونه تدبیر و تلاش و توطئه اى نمى توانند بر اراده الهى چیره شوند و از مدار قهر او خارج گردند. «و ما انتم بمعجزین»
2- براى شرک زدایى، باید انواع موهومات را نفى کرد. «ما انتم - و لا فى السماء - و لانصیر» به کفّار و دشمنان دین مى فرماید: نه شما به تنهایى کارائى دارید، «ما انتم بمعجزین» و نه از دیگران کارى ساخته است. «ما لکم... من ولىّ ولانصیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است