- 2044
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 18 و 19 سوره عنکبوت
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره عنکبوت - آیه 18 و 19
وَإِن تُکَذِّبُواْ فَقَدْ کَذَّبَ أُمَمٌ مِّن قَبْلِکُمْ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاَغُ الْمُبِینُ
أَوَلَمْ یَرَوْاْ کَیْفَ یُبدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ إِنَّ ذَ لِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ
ترجمه
و اگر (مرا) تکذیب کنید (تعجب ندارد)، زیرا امّتهاى پیش از شما (نیز پیامبرانشان را) تکذیب کردند و بر پیامبر (خدا) جز تبلیغ روشن (مسئولیّتى) نیست.
آیا ندیده اند که خداوند چگونه آفرینش را آغاز مى کند، سپس آن را باز مى گرداند؟ البتّه این (کار) بر خداوند آسان است.
در این دو آیه به سه اصل مشترک در میان ادیان اشاره شده است:
الف: توحید. «یُبدىء اللَّهُ الخلق»
ب: نبوّت. «و ما على الرّسول الاّالبلاغ»
ج: معاد. «ثمّ یعیده»
پیام ها
1- همه انبیا مخالفانى داشته اند. پس از مخالفت دشمنان هراسى نداشته باشیم. «کذّب اممٌ ...»
2- حوادث تاریخى، مشابه و قابل تکرار است. «اُممٌ من قبلک»
3- آشنایى با تاریخ، براى انسان یک نوع تسلّى خاطر است. «کذّب اُممٌ من قبلک»
4- تکذیب مخالفان، نباید مانع تبلیغ شود. «و ما على الرسول ...»
5 - مردم، در انتخاب عقیده آزادند و پیامبر نمى تواند آنان را مجبور کند. «و ان تکذبوا... ما على الرّسول الاّالبلاغ المبین»
من آنچه شرط بلاغ است با تو بگفتم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
6- ارشاد و تبلیغ، باید روشن و گویا باشد. «البلاغ المبین»
7- با طرح سؤال، فطرت غافلان را بیدار کنیم. «أولم یروا...»
8 - اسلام دین اندیشه است و از همه مردم براى اندیشیدن دعوت کرده است. «أولم یروا...»
9- جهان آفرینش مظهر قدرتنمایى خداوند در ایجاد حیات و مرگ پدیده ها است. «یبدىء اللّه الخلق ثمّ یعیده»
10- آفرینش، حادث و ناپایدار است و سرانجام به سوى خداوند برمى گردند. «یبدىء اللّه الخلق ثمّ یعیده»
11- اعتقاد به مبدأ، سبب اعتقاد به معاد و بى خبرى از قدرت خداوند، مایه انکار معاد است. «یبدىء اللّه الخلق ثمّ یعیده»
12- آفریدن، میراندن و دوباره زنده کردن، کار دائمى خداوند است. «یبدىء اللّه الخلق ثمّ یعیده» (فعل مضارع، نشانه استمرار و دوام است.)
13- آفرینش اوّلیه و بازآفرینى در قیامت، براى خداوند آسان است، تنها یک اراده مى خواهد. «انّ ذلک على اللّه یسیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَإِن تُکَذِّبُواْ فَقَدْ کَذَّبَ أُمَمٌ مِّن قَبْلِکُمْ وَمَا عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاَغُ الْمُبِینُ
أَوَلَمْ یَرَوْاْ کَیْفَ یُبدِئُ اللَّهُ الْخَلْقَ ثُمَّ یُعِیدُهُ إِنَّ ذَ لِکَ عَلَى اللَّهِ یَسِیرٌ
ترجمه
و اگر (مرا) تکذیب کنید (تعجب ندارد)، زیرا امّتهاى پیش از شما (نیز پیامبرانشان را) تکذیب کردند و بر پیامبر (خدا) جز تبلیغ روشن (مسئولیّتى) نیست.
آیا ندیده اند که خداوند چگونه آفرینش را آغاز مى کند، سپس آن را باز مى گرداند؟ البتّه این (کار) بر خداوند آسان است.
در این دو آیه به سه اصل مشترک در میان ادیان اشاره شده است:
الف: توحید. «یُبدىء اللَّهُ الخلق»
ب: نبوّت. «و ما على الرّسول الاّالبلاغ»
ج: معاد. «ثمّ یعیده»
پیام ها
1- همه انبیا مخالفانى داشته اند. پس از مخالفت دشمنان هراسى نداشته باشیم. «کذّب اممٌ ...»
2- حوادث تاریخى، مشابه و قابل تکرار است. «اُممٌ من قبلک»
3- آشنایى با تاریخ، براى انسان یک نوع تسلّى خاطر است. «کذّب اُممٌ من قبلک»
4- تکذیب مخالفان، نباید مانع تبلیغ شود. «و ما على الرسول ...»
5 - مردم، در انتخاب عقیده آزادند و پیامبر نمى تواند آنان را مجبور کند. «و ان تکذبوا... ما على الرّسول الاّالبلاغ المبین»
من آنچه شرط بلاغ است با تو بگفتم
تو خواه از سخنم پند گیر و خواه ملال
6- ارشاد و تبلیغ، باید روشن و گویا باشد. «البلاغ المبین»
7- با طرح سؤال، فطرت غافلان را بیدار کنیم. «أولم یروا...»
8 - اسلام دین اندیشه است و از همه مردم براى اندیشیدن دعوت کرده است. «أولم یروا...»
9- جهان آفرینش مظهر قدرتنمایى خداوند در ایجاد حیات و مرگ پدیده ها است. «یبدىء اللّه الخلق ثمّ یعیده»
10- آفرینش، حادث و ناپایدار است و سرانجام به سوى خداوند برمى گردند. «یبدىء اللّه الخلق ثمّ یعیده»
11- اعتقاد به مبدأ، سبب اعتقاد به معاد و بى خبرى از قدرت خداوند، مایه انکار معاد است. «یبدىء اللّه الخلق ثمّ یعیده»
12- آفریدن، میراندن و دوباره زنده کردن، کار دائمى خداوند است. «یبدىء اللّه الخلق ثمّ یعیده» (فعل مضارع، نشانه استمرار و دوام است.)
13- آفرینش اوّلیه و بازآفرینى در قیامت، براى خداوند آسان است، تنها یک اراده مى خواهد. «انّ ذلک على اللّه یسیر»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است