- 3174
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 85سوره قصص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 85
إِنَّ الَّذِى فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرَ ادُّکَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَّبِّى أَعْلَمُ مَن جَآءَ بِالْهُدَى وَ مَنْ هُوَ فِى ضَلاَلٍ مُّبِینٍ
ترجمه
همانا آن کس که قرآن را (بر تو نازل و عمل به آن را) بر تو واجب کرد، قطعاً تو را به وعده گاه (و زادگاهت) باز خواهد گردانید. بگو: پروردگارم آگاه تر است که چه کسى هدایت آورده وچه کسى در گمراهى آشکار است.
در آیه هفتم گذشت که خدا به مادر موسى الهام فرمود که فرزندت را به دریا بینداز و نگران مباش که ما او را به تو باز خواهیم گرداند، «القیه فى الیمّ - انّا رادّوه الیک»
در این آیه نیز خدا به پیامبر اسلام وعده مىدهد که او را به زادگاهش بازگرداند. «لرادّک الى معاد» آرى، همان قدرتى که موسى را به مادر برگرداند، تو را نیز (بعد از هجرت) به مکّه برخواهد گرداند.
در اینکه «معاد» اشاره به چه معنایى دارد و مصداق آن چیست، نظرات متفاوتى ارائه شده است؛ بعضى آن را «مکّه» زادگاه پیامبرصلى الله علیه وآله و این آیه را یک خبر غیبى دانستهاند، که اى پیامبر! روزى همین مکّه به دست تو فتح خواهد شد و به آن بازخواهى گشت. عدهاى نیز آن را مقام محمود پیامبر (مقام شفاعت)، و جمعى هم آن را به قیامت و بهشت، معنا و تفسیر کرده اند.
امّا روایات، مراد از معاد در این آیه را رجعت پیامبر اسلام به دنیا مى دانند.
از عقاید قطعى ما که از آیات و روایات بسیارى بر مىآید، «رَجعت» است. یعنى اینکه خداوند گروهى از اولیاى خود را قبل از قیامت به دنیا برخواهد گرداند.
پیام ها
1- ابلاغ قرآن سبب تمرّد کفّار و هجرت پیامبر شد؛ امّا خداى قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. «لرادّک الى معاد»
2- تلاوت، تبلیغ و عمل به قرآن، قبل از هر کس بر خود پیامبر واجب است. «فرض علیک القرآن»
3- تعبیر به فریضه بودن قرآن، نشانه اهمیّت و جایگاه والاى آن است. «فرض علیک القرآن»
4- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط مثبت شروع کنیم. «مَن جاء بالهُدى - مَن هو فى ضلال»
منبع: پایپاه درس هایی از قرآن
إِنَّ الَّذِى فَرَضَ عَلَیْکَ الْقُرْآنَ لَرَ ادُّکَ إِلَى مَعَادٍ قُلْ رَّبِّى أَعْلَمُ مَن جَآءَ بِالْهُدَى وَ مَنْ هُوَ فِى ضَلاَلٍ مُّبِینٍ
ترجمه
همانا آن کس که قرآن را (بر تو نازل و عمل به آن را) بر تو واجب کرد، قطعاً تو را به وعده گاه (و زادگاهت) باز خواهد گردانید. بگو: پروردگارم آگاه تر است که چه کسى هدایت آورده وچه کسى در گمراهى آشکار است.
در آیه هفتم گذشت که خدا به مادر موسى الهام فرمود که فرزندت را به دریا بینداز و نگران مباش که ما او را به تو باز خواهیم گرداند، «القیه فى الیمّ - انّا رادّوه الیک»
در این آیه نیز خدا به پیامبر اسلام وعده مىدهد که او را به زادگاهش بازگرداند. «لرادّک الى معاد» آرى، همان قدرتى که موسى را به مادر برگرداند، تو را نیز (بعد از هجرت) به مکّه برخواهد گرداند.
در اینکه «معاد» اشاره به چه معنایى دارد و مصداق آن چیست، نظرات متفاوتى ارائه شده است؛ بعضى آن را «مکّه» زادگاه پیامبرصلى الله علیه وآله و این آیه را یک خبر غیبى دانستهاند، که اى پیامبر! روزى همین مکّه به دست تو فتح خواهد شد و به آن بازخواهى گشت. عدهاى نیز آن را مقام محمود پیامبر (مقام شفاعت)، و جمعى هم آن را به قیامت و بهشت، معنا و تفسیر کرده اند.
امّا روایات، مراد از معاد در این آیه را رجعت پیامبر اسلام به دنیا مى دانند.
از عقاید قطعى ما که از آیات و روایات بسیارى بر مىآید، «رَجعت» است. یعنى اینکه خداوند گروهى از اولیاى خود را قبل از قیامت به دنیا برخواهد گرداند.
پیام ها
1- ابلاغ قرآن سبب تمرّد کفّار و هجرت پیامبر شد؛ امّا خداى قرآن دوباره پیامبر را به زادگاهش برخواهد گرداند. «لرادّک الى معاد»
2- تلاوت، تبلیغ و عمل به قرآن، قبل از هر کس بر خود پیامبر واجب است. «فرض علیک القرآن»
3- تعبیر به فریضه بودن قرآن، نشانه اهمیّت و جایگاه والاى آن است. «فرض علیک القرآن»
4- در مقام بیان نیز ابتدا از نقاط مثبت شروع کنیم. «مَن جاء بالهُدى - مَن هو فى ضلال»
منبع: پایپاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است