- 1657
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 40 سوره قصص
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره قصص - آیه 40
فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِى الْیَمِّ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِینَ
ترجمه
پس ما (نیز) او و لشگریانش را (با قهر خود) گرفتیم و به دریا افکندیم. پس بنگر که پایان کار ستمگران چگونه است.
در این آیه فرعون و لشکرش به چیز بى ارزشى که از زمین برگرفته و به دریا پرتاب شود، تشبیه شده اند. این تحقیر براى آن است که تمام قدرتها در برابر قدرت و قهر الهى ناچیزند.
«نَبذ»، یعنى دور انداختن اشیاى بى ارزش و بى مقدار است.
پیام ها
1- کیفرهاى الهى، اختصاص به آخرت ندارد. (فرعون در همین دنیا غرق شد) «فاخذناه»
2- یاران فرد ستمکار، در سرنوشت او سهیم و شریکند. «فاخذناه و جنوده»
3- سرانجام مستکبران، ذلّت و قهر است. «فنبذناهم»
4- براى ریشهکنى فساد، باید هر چیزى که آلوده باشد از بین برود. «فنبذناهم فى الیمّ»
5 - به حوادث تاریخى به دیده عبرت بنگریم. «فانظر»
6- ستمگران، سرنوشت مشترکى دارند. «عاقبة الظالمین» (به جاى عاقبت فرعون فرمود: عاقبت همه ستمگران چنین است)
7- مهم عاقبت کار است، نه جلوه هاى زودگذر آن. «فانظر... عاقبة الظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَأَخَذْنَاهُ وَجُنُودَهُ فَنَبَذْنَاهُمْ فِى الْیَمِّ فَانظُرْ کَیْفَ کَانَ عَاقِبَةُ الظَّالِمِینَ
ترجمه
پس ما (نیز) او و لشگریانش را (با قهر خود) گرفتیم و به دریا افکندیم. پس بنگر که پایان کار ستمگران چگونه است.
در این آیه فرعون و لشکرش به چیز بى ارزشى که از زمین برگرفته و به دریا پرتاب شود، تشبیه شده اند. این تحقیر براى آن است که تمام قدرتها در برابر قدرت و قهر الهى ناچیزند.
«نَبذ»، یعنى دور انداختن اشیاى بى ارزش و بى مقدار است.
پیام ها
1- کیفرهاى الهى، اختصاص به آخرت ندارد. (فرعون در همین دنیا غرق شد) «فاخذناه»
2- یاران فرد ستمکار، در سرنوشت او سهیم و شریکند. «فاخذناه و جنوده»
3- سرانجام مستکبران، ذلّت و قهر است. «فنبذناهم»
4- براى ریشهکنى فساد، باید هر چیزى که آلوده باشد از بین برود. «فنبذناهم فى الیمّ»
5 - به حوادث تاریخى به دیده عبرت بنگریم. «فانظر»
6- ستمگران، سرنوشت مشترکى دارند. «عاقبة الظالمین» (به جاى عاقبت فرعون فرمود: عاقبت همه ستمگران چنین است)
7- مهم عاقبت کار است، نه جلوه هاى زودگذر آن. «فانظر... عاقبة الظالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است