- 1864
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 71 - 74 سوره نمل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 71 - 74
وَیَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ
قُلْ عَسَى أَن یَکُونَ رَدِفَ لَکُم بَعْضُ الَّذِى تَسْتَعْجِلُونَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَشْکُرُونَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَیَعْلَمُ مَا تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا یُعْلِنُونَ
ترجمه
و مى گویند: اگر راست مى گویید، این وعده (عذاب دنیا یا قیامت) کى خواهد بود؟
بگو: چه بسا بخشى از آن عذابى را که با شتاب مى خواهید، در پى شما باشد (و به شما برسد و خود خبر نداشته باشید).
و البتّه پروردگار تو بر (این) مردم داراى بخشش است و لکن بیشترشان شکرگزار نیستند.
و البتّه پروردگارت، آنچه را در سینه هاشان پنهان دارند و آنچه را آشکار مىنمایند، (به خوبى) مىداند.
هنگامى که انبیا مردم را در مورد قیامت یا قهر خداوند هشدار مىدادند، مردم زمان وقوع قیامت را مى خواستند ولى از آن جا که زمان قیامت را جز خدا کسى نمى داند، انبیا پاسخ نمى دادند و تنها نسبت به اصل قهر الهى به مردم هشدار مى دادند، نه زمان آن.
آنچه در سینه هاست؛ «ما تکنّ صدورهم» قبل از کارهاى علنى؛ «ما یعلنون» آمده و این مى تواند به چند دلیل باشد:
الف: افکار و نیّتهاى درونى، انگیزه کارهاى بیرونى است و لذا مقدّم شده است.
ب: دانستن باطن افراد مهم تر از دانستن ظاهر آنان است.
ج: علم خداوند به اهداف و افکار باطنى، براى منکران معاد تهدید بیشترى دارد.
پیام ها
1- کفّاربراى مشاهدهى عذاب، شتابى همراه با مسخره دارند. «متى هذا الوعد ان کنتم صادقین»
2- ندانستن جزئیّات یک حقیقت، دلیل بر انکار اصل آن نیست. (اگر زمان وقوع قیامت را نمىدانیم، اصل آن را تکذیب نکنیم). «متى هذا الوعد»
3- ریشهى سؤال از زمان وقوع قیامت، شک در نبوّت است. «ان کنتم صادقین»
4- پاسخ دادن به هر سؤالى لازم نیست. (کفّار از پیامبر مىخواستند وقت عذاب را معیّن کند، ولى آن حضرت تعیین نمىکردند). «عسى أن یکون ردف لکم»
5 - عجلهى مردم در نزول عذاب بر کافران، حکمت خدا را تغییر نمىدهد. «عسى أن یکون... الّذى تستعجلون»
6- دنیا جاى کیفر کامل نیست. «بعض الّذى تَستعجلون»
7- کیفرهاى الهى داراى نظام و زمانبندى و مرحله به مرحله است. «ردف لکم»
8 - بیم و امید، در کنار هم سازنده است. «ردف لکم... اِنّ ربّک لذو فضل»
9- در پى بودن قهرالهى نسبت به کفّار حتمى نیست، آنان مىتوانند با توبه و تغییر موضع، نجات یابند. «عسى...» («عسى» به معناى بازبودن راه بازگشت است)
10- چشیدن گوشهاى از عذاب دنیوى مىتواند وسیلهى هوشیارى وتوبه و نوعى فضل الهى باشد. «ردف لکم بعض الّذى تستعجلون و اِنّ ربّک لذو فضل»
11- تأخیر در کیفر، یکى از شیوه هاى تربیت ونشانهى لطف الهى وفرصتى براى توبه است. «اِنّ ربّک لذو فضل»
12- اکثریّت ناسپاس، مسیر لطف خدا را تغییر نمىدهد. «لذوفضل... اکثرهم لایشکرون»
13- در علم خدا شک نکنید. «اِنّ ربّک لیعلم»
14- وقتى که خداوند همه چیز را مى داند، گناه و نفاق براى چه؟ «لیعلم ما تکنّ صدورهم و مایعلنون» مخفى یا علنى بودن امور، در علم خداوند تأثیرى ندارد.
15- ربوبیّت خداوند، مستلزم آگاهى کامل اوست. «ربّک لیعلم»
16- علم خداوند به نهان و آشکار، ضامن عمل به وعده هاى اوست، پس عجله نکنید. «متى هذا الوعد... تستعجلون... انّ ربّک لیعلم...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَیَقُولُونَ مَتَى هَذَا الْوَعْدُ إِن کُنتُمْ صَادِقِینَ
قُلْ عَسَى أَن یَکُونَ رَدِفَ لَکُم بَعْضُ الَّذِى تَسْتَعْجِلُونَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَذُو فَضْلٍ عَلَى النَّاسِ وَلَکِنَّ أَکْثَرَهُمْ لَا یَشْکُرُونَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَیَعْلَمُ مَا تُکِنُّ صُدُورُهُمْ وَمَا یُعْلِنُونَ
ترجمه
و مى گویند: اگر راست مى گویید، این وعده (عذاب دنیا یا قیامت) کى خواهد بود؟
بگو: چه بسا بخشى از آن عذابى را که با شتاب مى خواهید، در پى شما باشد (و به شما برسد و خود خبر نداشته باشید).
و البتّه پروردگار تو بر (این) مردم داراى بخشش است و لکن بیشترشان شکرگزار نیستند.
و البتّه پروردگارت، آنچه را در سینه هاشان پنهان دارند و آنچه را آشکار مىنمایند، (به خوبى) مىداند.
هنگامى که انبیا مردم را در مورد قیامت یا قهر خداوند هشدار مىدادند، مردم زمان وقوع قیامت را مى خواستند ولى از آن جا که زمان قیامت را جز خدا کسى نمى داند، انبیا پاسخ نمى دادند و تنها نسبت به اصل قهر الهى به مردم هشدار مى دادند، نه زمان آن.
آنچه در سینه هاست؛ «ما تکنّ صدورهم» قبل از کارهاى علنى؛ «ما یعلنون» آمده و این مى تواند به چند دلیل باشد:
الف: افکار و نیّتهاى درونى، انگیزه کارهاى بیرونى است و لذا مقدّم شده است.
ب: دانستن باطن افراد مهم تر از دانستن ظاهر آنان است.
ج: علم خداوند به اهداف و افکار باطنى، براى منکران معاد تهدید بیشترى دارد.
پیام ها
1- کفّاربراى مشاهدهى عذاب، شتابى همراه با مسخره دارند. «متى هذا الوعد ان کنتم صادقین»
2- ندانستن جزئیّات یک حقیقت، دلیل بر انکار اصل آن نیست. (اگر زمان وقوع قیامت را نمىدانیم، اصل آن را تکذیب نکنیم). «متى هذا الوعد»
3- ریشهى سؤال از زمان وقوع قیامت، شک در نبوّت است. «ان کنتم صادقین»
4- پاسخ دادن به هر سؤالى لازم نیست. (کفّار از پیامبر مىخواستند وقت عذاب را معیّن کند، ولى آن حضرت تعیین نمىکردند). «عسى أن یکون ردف لکم»
5 - عجلهى مردم در نزول عذاب بر کافران، حکمت خدا را تغییر نمىدهد. «عسى أن یکون... الّذى تستعجلون»
6- دنیا جاى کیفر کامل نیست. «بعض الّذى تَستعجلون»
7- کیفرهاى الهى داراى نظام و زمانبندى و مرحله به مرحله است. «ردف لکم»
8 - بیم و امید، در کنار هم سازنده است. «ردف لکم... اِنّ ربّک لذو فضل»
9- در پى بودن قهرالهى نسبت به کفّار حتمى نیست، آنان مىتوانند با توبه و تغییر موضع، نجات یابند. «عسى...» («عسى» به معناى بازبودن راه بازگشت است)
10- چشیدن گوشهاى از عذاب دنیوى مىتواند وسیلهى هوشیارى وتوبه و نوعى فضل الهى باشد. «ردف لکم بعض الّذى تستعجلون و اِنّ ربّک لذو فضل»
11- تأخیر در کیفر، یکى از شیوه هاى تربیت ونشانهى لطف الهى وفرصتى براى توبه است. «اِنّ ربّک لذو فضل»
12- اکثریّت ناسپاس، مسیر لطف خدا را تغییر نمىدهد. «لذوفضل... اکثرهم لایشکرون»
13- در علم خدا شک نکنید. «اِنّ ربّک لیعلم»
14- وقتى که خداوند همه چیز را مى داند، گناه و نفاق براى چه؟ «لیعلم ما تکنّ صدورهم و مایعلنون» مخفى یا علنى بودن امور، در علم خداوند تأثیرى ندارد.
15- ربوبیّت خداوند، مستلزم آگاهى کامل اوست. «ربّک لیعلم»
16- علم خداوند به نهان و آشکار، ضامن عمل به وعده هاى اوست، پس عجله نکنید. «متى هذا الوعد... تستعجلون... انّ ربّک لیعلم...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است