- 2344
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 57 و 58 سوره نمل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 57 و 58
فَأَنجَیْنَهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَهَا مِنَ الْغَبِرِینَ
وَأَمْطَرْنَا عَلَیْهِم مَّطَراً فَسَآءَ مَطَرُ الْمُنذَرِینَ
ترجمه
پس ما لوط و خانوادهاش را نجات دادیم، جز زنش را که (به خاطر انحراف) مقدّر کرده بودیم از بازماندگان (و هلاک شدگان در آن شهر) باشد.
سپس بارانى (از سنگ) بر سر آنها باریدیم (و همگى زیر آن دفن شدند) و چه بد است باران انذار شدگان.
کلمه «غابرین» به معناى بازماندگان و هلاک شدگان است، این کلمه هفت بار در قرآن به کار رفته و تمام هفت مورد دربارهى همسر لوط است.
مراد از باران، گِل سخت است، به دلیل آیهى «و اَمطرنا علیهم حجارة من سِجّیل»
خداوند بارها نجات مؤمنان و خوش عاقبتى متّقین را وعده داده و تحقّق آن را در تاریخ انبیا و امّتها بیان کرده است، از جمله:
الف: «انّا لننصر رسلنا والّذین آمنوا» ما قطعاً پیامبران و کسانى را که ایمان آوردهاند یارى خواهیم کرد.
ب: «حقّاً علینا ننج المؤمنین» بر ما لازم است که اهل ایمان را نجات دهیم.
پیام ها
1- ثمرهى تقوا و پاکدامنى در دنیا، نجات از قهر الهى است. «فانجیناه»
2- نجات الهى از طریق اسباب طبیعى است. (لوط به امر خدا از منطقه خارج شد تا نجات پیدا کند). «فانجیناه»
3- رهبران الهى، تحت حمایت خداوند هستند. «فانجیناه»
4- زن در انتخاب عقیده، مستقلّ است ونظام خانوادگى، محیط زندگى و وابستگى اقتصادى به شوهر، او را در انتخاب عقیده و عمل مجبور نمىکند. «الاّامراته»
5 - وابستگى، عامل نجات نیست؛ شایستگى لازم است. «الاّامراته»
6- در کیفر و مجازات متخلفان، تحت تأثیر روابط قرار نگیرید. «الاّامراته»
7- در برخوردها، حساب هر کسى را جداگانه بررسى کنیم؛ انحراف همسر، به پاکى شوهر ضررى نمى زند. «فانجیناه... الاّامراته» (همسر پیامبر مى تواند دوزخى باشد)
8 - گاهى همسر، عامل نفوذى مخالفان است. (هرگاه زمینهاى براى لواط پیدا مى شد، مثلاً اگر مهمانان زیبا صورتى به خانه حضرت لوط مىآمدند، این زن مردم را خبر مى کرد و به گناه دیگران راضى بود). «الاّامراته»
9- مقدرات الهى، به عملکرد خود انسان بستگى دارد. «قدّرناها»
10- کسانى که با لواط تولید نسل را قطع مىکنند، با سنگباران شدن، نسل خودشان قطع مىشود. «امطرنا»
11- تغییر مسیر ازدواج، به همجنسبازى، و تغییر قانون خلقت، سبب تغییر باران رحمت به باران عذاب مى شود. «فساء مطر المنذرین»
12- عقابهاى الهى، بعد از اتمام حجّت است. «مطر المنذرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَأَنجَیْنَهُ وَأَهْلَهُ إِلَّا امْرَأَتَهُ قَدَّرْنَهَا مِنَ الْغَبِرِینَ
وَأَمْطَرْنَا عَلَیْهِم مَّطَراً فَسَآءَ مَطَرُ الْمُنذَرِینَ
ترجمه
پس ما لوط و خانوادهاش را نجات دادیم، جز زنش را که (به خاطر انحراف) مقدّر کرده بودیم از بازماندگان (و هلاک شدگان در آن شهر) باشد.
سپس بارانى (از سنگ) بر سر آنها باریدیم (و همگى زیر آن دفن شدند) و چه بد است باران انذار شدگان.
کلمه «غابرین» به معناى بازماندگان و هلاک شدگان است، این کلمه هفت بار در قرآن به کار رفته و تمام هفت مورد دربارهى همسر لوط است.
مراد از باران، گِل سخت است، به دلیل آیهى «و اَمطرنا علیهم حجارة من سِجّیل»
خداوند بارها نجات مؤمنان و خوش عاقبتى متّقین را وعده داده و تحقّق آن را در تاریخ انبیا و امّتها بیان کرده است، از جمله:
الف: «انّا لننصر رسلنا والّذین آمنوا» ما قطعاً پیامبران و کسانى را که ایمان آوردهاند یارى خواهیم کرد.
ب: «حقّاً علینا ننج المؤمنین» بر ما لازم است که اهل ایمان را نجات دهیم.
پیام ها
1- ثمرهى تقوا و پاکدامنى در دنیا، نجات از قهر الهى است. «فانجیناه»
2- نجات الهى از طریق اسباب طبیعى است. (لوط به امر خدا از منطقه خارج شد تا نجات پیدا کند). «فانجیناه»
3- رهبران الهى، تحت حمایت خداوند هستند. «فانجیناه»
4- زن در انتخاب عقیده، مستقلّ است ونظام خانوادگى، محیط زندگى و وابستگى اقتصادى به شوهر، او را در انتخاب عقیده و عمل مجبور نمىکند. «الاّامراته»
5 - وابستگى، عامل نجات نیست؛ شایستگى لازم است. «الاّامراته»
6- در کیفر و مجازات متخلفان، تحت تأثیر روابط قرار نگیرید. «الاّامراته»
7- در برخوردها، حساب هر کسى را جداگانه بررسى کنیم؛ انحراف همسر، به پاکى شوهر ضررى نمى زند. «فانجیناه... الاّامراته» (همسر پیامبر مى تواند دوزخى باشد)
8 - گاهى همسر، عامل نفوذى مخالفان است. (هرگاه زمینهاى براى لواط پیدا مى شد، مثلاً اگر مهمانان زیبا صورتى به خانه حضرت لوط مىآمدند، این زن مردم را خبر مى کرد و به گناه دیگران راضى بود). «الاّامراته»
9- مقدرات الهى، به عملکرد خود انسان بستگى دارد. «قدّرناها»
10- کسانى که با لواط تولید نسل را قطع مىکنند، با سنگباران شدن، نسل خودشان قطع مىشود. «امطرنا»
11- تغییر مسیر ازدواج، به همجنسبازى، و تغییر قانون خلقت، سبب تغییر باران رحمت به باران عذاب مى شود. «فساء مطر المنذرین»
12- عقابهاى الهى، بعد از اتمام حجّت است. «مطر المنذرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است