- 2553
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 42 و 43 سوره نمل
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره نمل - آیه 42 و 43
فَلَمَّا جَآءَتْ قِیلَ أَهَکَذَا عَرْشُکِ قَالَتْ کَأَنَّهُ هُوَ وَأُوتِینَا الْعِلْمَ مِن قَبْلِهَا وَکُنَّا مُسْلِمِینَ
وَصَدَّهَا مَاکَانَت تَّعْبُدُ مِن دُونِ اللَّهِ إِنَّهَا کَانَتْ مِن قَوْمٍ کَفِرِینَ
ترجمه
پس هنگامى که (بلقیس) آمد، به او گفته شد: آیا تخت تو این گونه است؟ گفت: گویا خود آن است، و پیش از این، به ما علم (به حقّانیّت سلیمان) داده شده و ما فرمان بردار بوده ایم.
آنچه (آن زن) به جاى خدا مى پرستید، او را (از تسلیم شدن در برابر حقّ) بازداشته بود، و او از قوم کافران بود، (ولى بعد از کفر، ایمان آورد).
جمله «و اوتینا العلم» ظاهراً ادامه کلام بلقیس است (که در ترجمه آورده ایم) و ممکن است سخن سلیمان و اطرافیان او باشد که گفته باشند: به ما، قبل از بلقیس علم داده شده و قبل از او مسلمان بودیم.
سؤال: بلقیس که از حقانیّت سلیمان اطلاع پیدا کرده بود، چرا زودتر تسلیم نشد؟
پاسخ: جامعه و محیطِ شرک مانع خط شکنى و تسلیم او شده بود، چنانکه قرآن فرمود: «و صَدّها ما کانت تَعبد من دون اللّه اِنّها کانت من قومٍ کافرین»
پیام ها
1- در برخوردهاى ابتدایى، حرف آخر را اوّل نزنید. «اهکذا - کانه هو» (نفرمود: «هذا عرشک» و او هم نگفت: «انّه هو». )
2- مکتبى ارزش دارد که بر اساس علم باشد. «و اوتینا العلم من قبلها و کنّا مسلمین»
3- محیط، جامعه و عقائد خرافى، مانع از ایمان واقعى است. «و صدّها ما کانت»
4- سوء سابقه، دلیل داشتن آینده بد نیست. «انّها کانت من قوم کافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
فَلَمَّا جَآءَتْ قِیلَ أَهَکَذَا عَرْشُکِ قَالَتْ کَأَنَّهُ هُوَ وَأُوتِینَا الْعِلْمَ مِن قَبْلِهَا وَکُنَّا مُسْلِمِینَ
وَصَدَّهَا مَاکَانَت تَّعْبُدُ مِن دُونِ اللَّهِ إِنَّهَا کَانَتْ مِن قَوْمٍ کَفِرِینَ
ترجمه
پس هنگامى که (بلقیس) آمد، به او گفته شد: آیا تخت تو این گونه است؟ گفت: گویا خود آن است، و پیش از این، به ما علم (به حقّانیّت سلیمان) داده شده و ما فرمان بردار بوده ایم.
آنچه (آن زن) به جاى خدا مى پرستید، او را (از تسلیم شدن در برابر حقّ) بازداشته بود، و او از قوم کافران بود، (ولى بعد از کفر، ایمان آورد).
جمله «و اوتینا العلم» ظاهراً ادامه کلام بلقیس است (که در ترجمه آورده ایم) و ممکن است سخن سلیمان و اطرافیان او باشد که گفته باشند: به ما، قبل از بلقیس علم داده شده و قبل از او مسلمان بودیم.
سؤال: بلقیس که از حقانیّت سلیمان اطلاع پیدا کرده بود، چرا زودتر تسلیم نشد؟
پاسخ: جامعه و محیطِ شرک مانع خط شکنى و تسلیم او شده بود، چنانکه قرآن فرمود: «و صَدّها ما کانت تَعبد من دون اللّه اِنّها کانت من قومٍ کافرین»
پیام ها
1- در برخوردهاى ابتدایى، حرف آخر را اوّل نزنید. «اهکذا - کانه هو» (نفرمود: «هذا عرشک» و او هم نگفت: «انّه هو». )
2- مکتبى ارزش دارد که بر اساس علم باشد. «و اوتینا العلم من قبلها و کنّا مسلمین»
3- محیط، جامعه و عقائد خرافى، مانع از ایمان واقعى است. «و صدّها ما کانت»
4- سوء سابقه، دلیل داشتن آینده بد نیست. «انّها کانت من قوم کافرین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است