- 1952
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 210 - 213 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 210 - 213
وَ مَا تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّیَاطِینُ
وَ مَایَنبَغِى لَهُمْ وَ مَا یَسْتَطِیعُونَ
إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ لَمَعْزُولُونَ
فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ فَتَکُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِینَ
ترجمه
و قرآن را شیطانها نازل نکرده اند.
نه سزاوار آنان است (که شیاطین آن را نازل کنند) و نه قدرت بر این کار دارند.
بىشک آنها از شنیدن (اخبار آسمانى) برکنارند.
پس (اى پیامبر!) با خدا معبود دیگرى را نخوان که از عذاب شدگان خواهى شد.
وحى دو نوع است:
الف: وحى الهى که به وسیلهى روح الامین بر قلب پیامبر نازل مىشود، که این نوع وحى نه سزاوار جنّ و شیاطین است و نه آنها توان دریافت و ارسال آن را دارند. «و ما یَنبغى لهم و ما یَستَطیعون»
ب: نوع دیگر وحى، وسوسه ها و الهامهاى شیطانى است که شیطانها بر اولیاى خود القا مىکنند. «اِنّ الشیاطین لَیُوحون الى اولیائهم»
قرآن از استحکام ومقامى والا واز قداست وحفاظتى خاصّ برخوردار است، زیرا آورنده آن روحالامین است، از هرگونه دستبردى محفوظ است، «لمَعزولون» گیرنده آن معصوم است، «و مایَنطق عن الهَوى» وتضمین شده است. «اِنّا نحن نَزّلنا الذّکر و اِنّا له لحافظون»
مشرکان به پیامبر پیشنهاد کردند: اگر تو بتهاى ما را بخوانى و آنها را محترم بدانى، ما نیز تو را رئیس خود قرار م ىدهیم. آیه نازل شد که کفّار را مأیوس کن. «فلاتَدعُ مع اللّه»
پیام ها
1- تهمتها را قاطعانه پاسخ دهید. «و ما تَنزّلت» مشرکان القاى آیات را کار شیاطین مىپنداشتند.
2- قداست وحى، از خباثت شیاطین دور است. «ما یَنبغى لهم»
3- قدرت جن و شیاطین محدود است. «و ما یَستطیعون»
4- ورود بیگانگان به مراکز قدسى ممنوع است. «اِنّهم عن السَمعِ لمعزولون»
5 - اگر قابلیّت و پاکى و ظرفیّت باشد، فرشته را به نزول وا مىدارد. «نَزَل به الرّوح الامین على قلبک» ولى اگر آمادگى نباشد حتّى پرواز به آسمان، با برگشت و محرومیّت همراه خواهد بود. «لمعزولون»، «فاَتبَعه شهاب»(69)
6- هدف نهایىِ نزول قرآن، توحید است. «و ماتَنزّلت... فلاتَدعُ مع اللّه»
7- خداوند پیامبر را از شرک نهى مىکند، تا ما بیاموزیم وگرنه پیامبر لحظهاى به سراغ غیر خدا نرفت. (به در مى گویند تا دیوار بشنود). «فلا تدعُ مع اللّه»
8 - عصمت انبیا، با آزادى و اختیار آنان منافاتى ندارد. (پیامبر معصوم است ولى مىتواند به سراغ غیر خدا رود، لذا مورد نهى قرار مىگیرد) «فلاتَدع»
9- رهبران توحید باید خود اوّلین موحّدان باشند. «فلا تَدع»
10- غیر خدا، هر چیز و هرکس باشد، قابل پرستش نیست. «الهاً آخر»
11- شرک، سبب هلاکت امّتهاى پیشین گردیده است. «فلاتدع... فتکون من المعذّبین» (یعنى از عذابشدگان قبلى مى شوى)
12- به سراغ غیر خدا رفتن، بیچارگى و عذاب به دنبال دارد. «فتکون من المعذّبین»
13- آیات الهى، به شخصیّتهاى بزرگ نیز هشدار مى دهد. «فتکون من المعذّبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَ مَا تَنَزَّلَتْ بِهِ الشَّیَاطِینُ
وَ مَایَنبَغِى لَهُمْ وَ مَا یَسْتَطِیعُونَ
إِنَّهُمْ عَنِ السَّمْعِ لَمَعْزُولُونَ
فَلَا تَدْعُ مَعَ اللَّهِ إِلَهاً آخَرَ فَتَکُونَ مِنَ الْمُعَذَّبِینَ
ترجمه
و قرآن را شیطانها نازل نکرده اند.
نه سزاوار آنان است (که شیاطین آن را نازل کنند) و نه قدرت بر این کار دارند.
بىشک آنها از شنیدن (اخبار آسمانى) برکنارند.
پس (اى پیامبر!) با خدا معبود دیگرى را نخوان که از عذاب شدگان خواهى شد.
وحى دو نوع است:
الف: وحى الهى که به وسیلهى روح الامین بر قلب پیامبر نازل مىشود، که این نوع وحى نه سزاوار جنّ و شیاطین است و نه آنها توان دریافت و ارسال آن را دارند. «و ما یَنبغى لهم و ما یَستَطیعون»
ب: نوع دیگر وحى، وسوسه ها و الهامهاى شیطانى است که شیطانها بر اولیاى خود القا مىکنند. «اِنّ الشیاطین لَیُوحون الى اولیائهم»
قرآن از استحکام ومقامى والا واز قداست وحفاظتى خاصّ برخوردار است، زیرا آورنده آن روحالامین است، از هرگونه دستبردى محفوظ است، «لمَعزولون» گیرنده آن معصوم است، «و مایَنطق عن الهَوى» وتضمین شده است. «اِنّا نحن نَزّلنا الذّکر و اِنّا له لحافظون»
مشرکان به پیامبر پیشنهاد کردند: اگر تو بتهاى ما را بخوانى و آنها را محترم بدانى، ما نیز تو را رئیس خود قرار م ىدهیم. آیه نازل شد که کفّار را مأیوس کن. «فلاتَدعُ مع اللّه»
پیام ها
1- تهمتها را قاطعانه پاسخ دهید. «و ما تَنزّلت» مشرکان القاى آیات را کار شیاطین مىپنداشتند.
2- قداست وحى، از خباثت شیاطین دور است. «ما یَنبغى لهم»
3- قدرت جن و شیاطین محدود است. «و ما یَستطیعون»
4- ورود بیگانگان به مراکز قدسى ممنوع است. «اِنّهم عن السَمعِ لمعزولون»
5 - اگر قابلیّت و پاکى و ظرفیّت باشد، فرشته را به نزول وا مىدارد. «نَزَل به الرّوح الامین على قلبک» ولى اگر آمادگى نباشد حتّى پرواز به آسمان، با برگشت و محرومیّت همراه خواهد بود. «لمعزولون»، «فاَتبَعه شهاب»(69)
6- هدف نهایىِ نزول قرآن، توحید است. «و ماتَنزّلت... فلاتَدعُ مع اللّه»
7- خداوند پیامبر را از شرک نهى مىکند، تا ما بیاموزیم وگرنه پیامبر لحظهاى به سراغ غیر خدا نرفت. (به در مى گویند تا دیوار بشنود). «فلا تدعُ مع اللّه»
8 - عصمت انبیا، با آزادى و اختیار آنان منافاتى ندارد. (پیامبر معصوم است ولى مىتواند به سراغ غیر خدا رود، لذا مورد نهى قرار مىگیرد) «فلاتَدع»
9- رهبران توحید باید خود اوّلین موحّدان باشند. «فلا تَدع»
10- غیر خدا، هر چیز و هرکس باشد، قابل پرستش نیست. «الهاً آخر»
11- شرک، سبب هلاکت امّتهاى پیشین گردیده است. «فلاتدع... فتکون من المعذّبین» (یعنى از عذابشدگان قبلى مى شوى)
12- به سراغ غیر خدا رفتن، بیچارگى و عذاب به دنبال دارد. «فتکون من المعذّبین»
13- آیات الهى، به شخصیّتهاى بزرگ نیز هشدار مى دهد. «فتکون من المعذّبین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است