display result search
منو
تفسیر آیه 168 - 175 سوره شعراء

تفسیر آیه ۱۶۸ - ۱۷۵ سوره شعراء

  • ۱ تعداد قطعات
  • ۹ دقیقه مدت قطعه
  • ۱۹۶ دریافت شده
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه ۱۶۸ - ۱۷۵

قَالَ إِنِّى لِعَمَلِکُم مِّنَ الْقَالِینَ
رَبِ‏ّ نَجِّنِى وَأَهْلِى مِمَّایَعْمَلُونَ‏
فَنَجَّیْنَاهُ وَأَهْلَهُ أَجْمَعِینَ
إِلَّا َجُوزاً فِى الْغَابِرِینَ
ثُمَّ دَمَّرْنَا الْآخَرِینَ‏
وَأَمْطَرْنَا عَلَیْهِم مَّطَراً فَسَآءَ مَطَرُ الْمُنْذَرِینَ‏
إِنَّ فِى ذَلِکَ لَآیَةً وَمَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِینَ
وَإِنَّ رَبَّکَ لَهُوَ الْعَزِیزُ الرَّحِیمُ

ترجمه
لوط گفت: من مخالف شدید کردار شما هستم. پروردگارا! من و کسان مرا از (شرّ) آنچه انجام مى ‏دهند رهایى بخش.
پس (دعایش را مستجاب کردیم و) او و تمام خاندانش را نجات دادیم.
مگر پیرزنى (زن لوط) که در میان بازماندگان بود. سپس، دیگران را ریشه ‏کن کردیم.
و بر سر آنان بارانى (از...  سنگ) فرو فرستادیم. پس چه بد است باران هشدار داده شدگان.
البتّه در این (ماجرا) نشانه‏ اى (از قدرت الهى) است، لکن بیشتر مردم ایمان ‏آورنده نیستند.
همانا پروردگار تو همان تواناى مهربان است.


کلمه‏ى «قالین» به معناى اظهار نگرانى و مخالفت شدیدى است که از عمقِ جان باشد.

پیام ها
۱- با کار بد مخالفت کنید، نه با شخص خلافکار. «لعمَلِکم من القالین»
۲- انبیا، در برابر تهدیدها نمى ترسیدند و حرف خود را مى ‏زدند. «من القالین» لوط در برابر تهدید اخراج و تبعید، فرمود: من دشمن کار شما هستم.
۳- تنفّر از کار بد، هم باید زبانى باشد و هم عملى. «قال اِنّى لعملکم - ربّ نجّنى» آرى نگرانى تنها کافى نیست، باید به فکر رهایى و نجات از مرکز فساد بود.
۴- محیط آلوده براى مردان خدا قابل تحمّل نیست؛ اگر از اصلاح محیط مأیوس شدند، حداقل خود را از آنجا نجات مى‏ دهند. «نجّنى»
۵ - بزرگان جامعه باید به فکر خاندان و یاران خود باشند. «نجّنى و اهلى»
۶- دعاى انبیا مستجاب است. «ربّ نجّنى - فنجّیناه»
۷- زن، در انتخاب راه وابسته به شوهر نیست. «الاّ عجوزاً» (زن لوط راه انحرافى را برگزیده بود)
۸ - در ادیان آسمانى، همه‏ قوانین و ارزش‏ها بر اساس ضوابط است نه روابط. «الاّ عجوزًا» (زن پیامبر نیز اگر منحرف شد، هلاک مى‏ شود، زیرا ملاک و میزان، کفر و ایمان است نه رابطه ‏ها و نسبت‏ ها)
۹- حساب اطرافیان و وابستگان شخصیّت‏ها را، از حساب خود آنان جدا کنید. «الاّ عجوزًا» (ممکن است انسان پیامبر و فرستاده خدا باشد، ولى بستگانش در راه حقّ نباشند. همسر لوط در خانه پیامبر بود، ولى داراى تفکّر انحرافى بود.)
۱۰- کیفر گناه براى همه یکسان است، زن لوط در میان نابودشدگان است و امتیاز ویژه‏اى ندارد. «فى الغابرین»
۱۱- کیفر کسانى که مسیر ازدواج را به لواط مى‏ کشانند، آن است که باران رحمت، باران عذاب شود و آنان را از پاى در آورد. «فساء مَطر المنذرین»
۱۲- خداوند قبل از عذاب، هشدار مى‏دهد و اتمام حجّت مى کند. «المنذرین»
۱۳- همین که جامعه از افراد صالح خالى شد، زمینه‏ قهر الهى فراهم شده است. «نجّیناه و اهله... ثمّ دمّرنا»
۱۴- طبیعت، در اختیار قدرت الهى است. (همان قدرتى که از آسمان باران نازل مى‏ کند، مى ‏تواند سنگ نازل کند) «فامطرنا علیهم مطراً...»
۱۵- تاریخ، مایه‏ى عبرت است. «اِنّ فى ذلک لایةً»
۱۶- در تربیت، تکرار لازم است. (در این سوره بعد از نقل ماجراى هریک از پیامبران، جمله‏ى «اِنّ فى ذلک لآیة» آمده است).
۱۷- اکثر مردم پند پذیر نیستند. «و ما کان اکثرهم مؤمنین»
۱۸- قدرت همراه با رحمت ارزش دارد. «العزیز الرّحیم»

منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
   نمایش بیشتر

قطعات

  • عنوان
    زمان
  • ۹:۱۷

مشخصات

ثبت نقد و نظر نقد و نظر

    تاکنون نظری ثبت نشده است

تصاویر

پایگاه سخن