- 1388
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 160 -164 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 160 - 164
کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِینَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
وَ مَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
قوم لوط (نیز) انبیا را تکذیب کردند.
زمانى که برادرشان لوط به آنان گفت: آیا (از شرک و انحراف دورى، و از خدا) پروا نمى کنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خداوند پروا کنید و مرا اطاعت نمایید.
و من در برابر رسالتم از شما مزدى درخواست نمىکنم. (زیرا) مزد من تنها بر پروردگار جهانیان است.
حضرت لوط با حضرت ابراهیم همزمان بودند، ولى در این سوره فاصلهى داستان ابراهیم و لوط حدود یکصد آیه است و این، به خاطر آن است که در نقل هاى قرآن عبرتها مهم است، نه تنظیم و سیر تاریخى.
پیام ها
1- موضوعات اصلى را سرفصل کلام خود قرار دهید. «کذّبت ثمود ...»
(در آغاز تاریخ تمام انبیا در این سوره، کلمهى «کذّبت» مطرح شده و این به جهت آن است که هدف از نقل تاریخ آن بزرگواران در این سوره، بیان تکذیب مردم لجوج و کیفر الهى آنان است.)
2- تکذیب یک پیامبر به منزله تکذیب همه پیامبران است. «کذّبت... المرسلین» (با اینکه هر قومى پیامبر خود را تکذیب مى کرد، ولى چون انبیا داراى هدف و برنامه و احدى هستند، تکذیب یکى از آنها به منزله تکذیب همه آنان است)
3- رابطهى رهبر آسمانى با مردم، رابطهى برادرى است. «اخوهم»
4- کسى که پرواى درونى ندارد، از هر جهت آسیب پذیر است و هیچ حقّى را نمىپذیرد. «الا تتّقون»
5 - رهبران آسمانى باید به سراغ مردم روند و خود و اهداف خود را به آنان عرضه کنند. «الا تتّقون انّى لکم ...»
6- تقوا، بستر و زمینه حقّ پذیرى و اطاعت از انبیا است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»
7- دیندارى، بدون اطاعت از رهبرى کامل نیست. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»
8 - اگر به مال مردم چشم ندوزیم، سخنان ما بیشتر اثر مى کند. «ما اسئلکم»
9- کسى مى تواند از مردم بى نیاز باشد که توکّلش بر خداوند زیاد باشد. «الا على ربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کَذَّبَتْ قَوْمُ لُوطٍ الْمُرْسَلِینَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ لُوطٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
وَ مَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍ إِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ
ترجمه
قوم لوط (نیز) انبیا را تکذیب کردند.
زمانى که برادرشان لوط به آنان گفت: آیا (از شرک و انحراف دورى، و از خدا) پروا نمى کنید؟ همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خداوند پروا کنید و مرا اطاعت نمایید.
و من در برابر رسالتم از شما مزدى درخواست نمىکنم. (زیرا) مزد من تنها بر پروردگار جهانیان است.
حضرت لوط با حضرت ابراهیم همزمان بودند، ولى در این سوره فاصلهى داستان ابراهیم و لوط حدود یکصد آیه است و این، به خاطر آن است که در نقل هاى قرآن عبرتها مهم است، نه تنظیم و سیر تاریخى.
پیام ها
1- موضوعات اصلى را سرفصل کلام خود قرار دهید. «کذّبت ثمود ...»
(در آغاز تاریخ تمام انبیا در این سوره، کلمهى «کذّبت» مطرح شده و این به جهت آن است که هدف از نقل تاریخ آن بزرگواران در این سوره، بیان تکذیب مردم لجوج و کیفر الهى آنان است.)
2- تکذیب یک پیامبر به منزله تکذیب همه پیامبران است. «کذّبت... المرسلین» (با اینکه هر قومى پیامبر خود را تکذیب مى کرد، ولى چون انبیا داراى هدف و برنامه و احدى هستند، تکذیب یکى از آنها به منزله تکذیب همه آنان است)
3- رابطهى رهبر آسمانى با مردم، رابطهى برادرى است. «اخوهم»
4- کسى که پرواى درونى ندارد، از هر جهت آسیب پذیر است و هیچ حقّى را نمىپذیرد. «الا تتّقون»
5 - رهبران آسمانى باید به سراغ مردم روند و خود و اهداف خود را به آنان عرضه کنند. «الا تتّقون انّى لکم ...»
6- تقوا، بستر و زمینه حقّ پذیرى و اطاعت از انبیا است. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»
7- دیندارى، بدون اطاعت از رهبرى کامل نیست. «فاتّقوا اللّه و اطیعون»
8 - اگر به مال مردم چشم ندوزیم، سخنان ما بیشتر اثر مى کند. «ما اسئلکم»
9- کسى مى تواند از مردم بى نیاز باشد که توکّلش بر خداوند زیاد باشد. «الا على ربّ العالمین»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است