- 2626
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 128 - 131 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 128 - 131
أَتَبْنُونَ بِکُلِّ رِیْعٍ آیَةً تَعْبَثُونَ
وَ تَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّکُمْ تَخْلُدُونَ
وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِینَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
ترجمه
(هود به مردم گفت:) آیا بر هر تپهاى بنا و قصرى بلند از روى هوا و هوس مى سازید؟
و کاخ هاى استوار مى گیرید، به امید آنکه جاودانه بمانید؟
و هرگاه کسى را کیفر مى دهید، همچون زورگویان کیفر مى دهید؟
پس، از خداوند پروا کنید و مرا فرمان برید.
«ریع» به معناى دامنه کوه و تپه است. «مَصانع» دژ و قصر محکم و بلند را گویند. و کلمه «بَطش» به معناى گرفتن با قهر و غلبه و قدرت است.
در این آیات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنه کوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمى کند. آنچه مورد انتقاد است، هدفهاى نامقدّس، «تَعبَثون» و خیالهاى واهى، «لعلّکم تخلدون» و تجاوز از اعتدال است. «جبّارین»
در روایات مى خوانیم: یکى از یاران رسول اکرم بر بام خانه اش قبّه اى ساخته بود. حضرت از دیدن آن ناراحت شد. صاحب خانه چون چنین دید، قبّه را خراب کرد. رسول خدا بار دیگر که قبّه را ندید، پرسید: قبّه چه شد؟ گفتند: همین که صاحبش دید شما ناراضى هستید آن را خراب کرد. پیامبر فرمود: «اِنّ کلّ بناء و بال على صاحبه الاّ ما لابدّ منه» هر ساختمانى که مورد نیاز نباشد، در قیامت و بال صاحبش خواهد بود.
پیام ها
1- سابقه بناهاى بلند به زمان هود مى رسد. «أتبنون بکلّ ریع آیة»
2- حرص، انسان را رها نمىکند. «بکلّ ریع»
3- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد، در نظر اولیاى خدا خوار است و مردم را به خاطر آن سرزنش مىکنند. «أتبنون... تعبثون»
4- تمدن و رفاه کاذب، عامل غرور و مانع حقّ پذیرى است. «أتبنون»
5 - شروع کار انبیا با انتقاد از وضع نابسامان موجود و بیدار کردن وجدانها از طریق سؤال است. «أتبنون بکلّ ریع ...»
6- کارهاى ستمگران، یا براى مطرح کردن خود است «آیة» یا براى بقاى خود «تخلدون» یا استثمار و استعمار مردم است. «جبّارین»
7- در هر کارى باید هدفى والا داشت. «أتبنون... تعبثون»
8 - ثروت، سرمایه وساختمانهاى بلند در دست نااهلان، براى ارضاى هوا و هوس است. «تعبثون»
9- انتقاد قرآن از روحیّه کاخ نشینى و عیّاشى است، نه اصل ساختمان. «تعبثون» (تولید، ابتکار، هنر و به کارگیرى امکانات و نیروى انسانى و... باید در مسیر نیاز واقعى باشد، نه بیهوده)
10- قصرها و کاخها، زندگى را جاودانه نمى کنند. «تتّخذون مصانع لعلّکم تخلدون»
11- آفات ساختمان، چهار چیز است:
الف: حرص و اسراف. «بکلّ ریع»
ب: تفاخر و خودنمایى. «آیة»
ج: بُلهوسى. «تَعبَثون»
د: دنیا گرایى و غفلت. «لعلّکم تخلدون»
12- قوانین کیفرى باید عادلانه باشد. (قرآن از کیفرهاى ظالمانه انتقاد مى کند) «بَطَشتم جبّارین»
13- دیندارى، محور و رهبر و الگو لازم دارد. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
14- دیندارى، هم پرواى قلبى است و هم اطاعت عملى. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
15- بى تقوایى عامل همه مفاسد است. حضرت هود پس از انتقاد از فکر و عمل کافران فرمود: «فاتّقوا اللّه...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَتَبْنُونَ بِکُلِّ رِیْعٍ آیَةً تَعْبَثُونَ
وَ تَتَّخِذُونَ مَصَانِعَ لَعَلَّکُمْ تَخْلُدُونَ
وَإِذَا بَطَشْتُم بَطَشْتُمْ جَبَّارِینَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
ترجمه
(هود به مردم گفت:) آیا بر هر تپهاى بنا و قصرى بلند از روى هوا و هوس مى سازید؟
و کاخ هاى استوار مى گیرید، به امید آنکه جاودانه بمانید؟
و هرگاه کسى را کیفر مى دهید، همچون زورگویان کیفر مى دهید؟
پس، از خداوند پروا کنید و مرا فرمان برید.
«ریع» به معناى دامنه کوه و تپه است. «مَصانع» دژ و قصر محکم و بلند را گویند. و کلمه «بَطش» به معناى گرفتن با قهر و غلبه و قدرت است.
در این آیات، قرآن از اصل ساختمان سازى در دامنه کوه و ساختن دژ و داشتن قدرت انتقاد نمى کند. آنچه مورد انتقاد است، هدفهاى نامقدّس، «تَعبَثون» و خیالهاى واهى، «لعلّکم تخلدون» و تجاوز از اعتدال است. «جبّارین»
در روایات مى خوانیم: یکى از یاران رسول اکرم بر بام خانه اش قبّه اى ساخته بود. حضرت از دیدن آن ناراحت شد. صاحب خانه چون چنین دید، قبّه را خراب کرد. رسول خدا بار دیگر که قبّه را ندید، پرسید: قبّه چه شد؟ گفتند: همین که صاحبش دید شما ناراضى هستید آن را خراب کرد. پیامبر فرمود: «اِنّ کلّ بناء و بال على صاحبه الاّ ما لابدّ منه» هر ساختمانى که مورد نیاز نباشد، در قیامت و بال صاحبش خواهد بود.
پیام ها
1- سابقه بناهاى بلند به زمان هود مى رسد. «أتبنون بکلّ ریع آیة»
2- حرص، انسان را رها نمىکند. «بکلّ ریع»
3- آنچه در چشم دنیاپرستان جلوه دارد، در نظر اولیاى خدا خوار است و مردم را به خاطر آن سرزنش مىکنند. «أتبنون... تعبثون»
4- تمدن و رفاه کاذب، عامل غرور و مانع حقّ پذیرى است. «أتبنون»
5 - شروع کار انبیا با انتقاد از وضع نابسامان موجود و بیدار کردن وجدانها از طریق سؤال است. «أتبنون بکلّ ریع ...»
6- کارهاى ستمگران، یا براى مطرح کردن خود است «آیة» یا براى بقاى خود «تخلدون» یا استثمار و استعمار مردم است. «جبّارین»
7- در هر کارى باید هدفى والا داشت. «أتبنون... تعبثون»
8 - ثروت، سرمایه وساختمانهاى بلند در دست نااهلان، براى ارضاى هوا و هوس است. «تعبثون»
9- انتقاد قرآن از روحیّه کاخ نشینى و عیّاشى است، نه اصل ساختمان. «تعبثون» (تولید، ابتکار، هنر و به کارگیرى امکانات و نیروى انسانى و... باید در مسیر نیاز واقعى باشد، نه بیهوده)
10- قصرها و کاخها، زندگى را جاودانه نمى کنند. «تتّخذون مصانع لعلّکم تخلدون»
11- آفات ساختمان، چهار چیز است:
الف: حرص و اسراف. «بکلّ ریع»
ب: تفاخر و خودنمایى. «آیة»
ج: بُلهوسى. «تَعبَثون»
د: دنیا گرایى و غفلت. «لعلّکم تخلدون»
12- قوانین کیفرى باید عادلانه باشد. (قرآن از کیفرهاى ظالمانه انتقاد مى کند) «بَطَشتم جبّارین»
13- دیندارى، محور و رهبر و الگو لازم دارد. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
14- دیندارى، هم پرواى قلبى است و هم اطاعت عملى. «فاتّقوا اللّه و اَطعیون»
15- بى تقوایى عامل همه مفاسد است. حضرت هود پس از انتقاد از فکر و عمل کافران فرمود: «فاتّقوا اللّه...»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است