- 2426
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 105- 111 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 105 - 111
کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
وَ مَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍإِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
قَالُواْ أَنُؤْمِنُ لَکَ وَاتَّبَعَکَ الْأَرْذَلُونَ
ترجمه
زمانى که برادرشان نوح به آنان گفت: آیا (از خدا) پروا نمى کنید؟
همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خداوند پروا کنید و اطاعتم نمایید.
و من براى این رسالت هیچ مزدى از شما درخواست نمىکنم، پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
پس نسبت به خداوند تقوا پیشه کنید و (دستوراتم را) فرمان ببرید. آنان (به جاى ایمان آوردن) گفتند: آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالى که فرومایگان از تو پیروى کرده اند؟
نام حضرت نوح 43 بار در قرآن آمده است و خداوند حضرت ابراهیم را شیعه او دانسته «و اِنّ مِن شِیعَته لابراهیم» و سوره اى به نام نوح در قرآن آمده است. سلام خداوند به نوح، سلام خصوصى است: «سلامٌ على نوح فى العالَمین» در حالى که خداوند بر حضرت موسى و هارون و ابراهیم (ع) نیز سلام نموده است، ولى جمله «فى العالَمین» را ندارد.
آشنایى با تاریخ انبیا، انسان را شیفته آنان مى کند و روح صبر و استقامت را در آدمى زنده مى سازد.
پیام ها
1- همه انبیا داراى هدفى واحد هستند، لذا تکذیب یک پیامبر به منزله تکذیب همه پیامبران است. «کَذّبت قومُ نوحٍ المرسلین» (قوم نوح تنها حضرت نوح را تکذیب کردند، ولى قرآن مىفرماید: «المرسلین» یعنى تمام انبیا)
2- قبیله ها و امّتها را با نام رهبران و شخصیّتهاى آنان مىشناسند. «قوم نوح»
3- قبل از نوح، پیامبران متعدّدى بودهاند. «المرسلین»
4- در تبلیغ دین، از عواطف استفاده کنید. «اَخوهم»
5 - اخلاق و رفتار انبیا با مردم زمان خود، برادرانه بوده است. «اَخوهم»
6- اطّلاع از فرهنگ، زبان، آداب، رسوم و نقاط ضعف و قوّت مردم، براى مبلّغ ضرورى است. «اَخوهم» کسى که برادر مردم است، از افکار، آداب ونقاط ضعف وقوّت آنان آگاه است.
7- یکى از وظایف برادرى دینى، ارشاد برادران دیگر است. «اَخوهم ... اَلا تَتّقون»
8 - با سؤال، وجدانها را بیدار کنید. «اَلا تَتّقون»
9- پذیرفتن دعوت انبیا و اطاعت از آنان، روحیّهى تقوا لازم دارد. «اَلا تَتّقون»
10- نبوّت، به نفع بشریّت وبراى نجات انسانهاست. «اِنّى لکم رسولٌ أمین»
11- امین بودن وحسنسابقه ودلسوزى، شرط نفوذ کلام است. «لکم رسولأمین»
12- شرط اصلى در فرستاده و حامل پیام، امین بودن است. «رسول أمین»
13- بیان کمالات خود، در مواردى لازم است. «انّى لکم رسول أمین»
14- دیندارى، از اطاعت از رهبرى الهى جدا نیست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» آرى تبلور تقوا در پیروى از انبیاست.
15- دعوت به خود، براى احیاى فرمان خدا مانعى ندارد. «اَطیعون» در کنار «فاتّقوا اللّه» آمده است.
16- مبلّغ دینى نباید از مردم توقّع مادّى داشته باشد و از آنان چیزى درخواست کند. (اخلاص، شرط نفوذ کلام است). «ما أسئلکم علیه من أجر»
17- کسى که بر خدا توکّل کند، مى تواند از مردم بىنیاز باشد. «ما أسئلکم... اِن أجرى الاّ على ربّ العالمین»
18- خداوند پاداش مبلّغان دینى را برخود لازمکرده است. «اِنأجرىالاّعلىربّ...»
19- رهبر دینى نباید در موضع تهمت دنیاپرستى باشد. «و ما أسئلکم علیه من أجر»
20- راههاى بهانه را ببندید و کارهاى معنوى را به نیّت اجر و مزد مادّى انجام ندهید. «ما أسئلکم علیه من أجر» در سورهى قلم آیه 46 نیز مىخوانیم: «أم تَسئلهم أجراً فهم من مَغرَم مُثقَلون»
21- ایمان به خدا و تقواى الهى، زمینهى ایمان به رسول و اطاعت از اوست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون»
22- در مسیر تربیت و تکامل، تکرار لازم است. (در این چند آیه، چند بار فرمان تقوا صادر شده است) «فاتّقوا اللّه...»
23- اشرافىگرى مىتواند مانع ایمان آوردن باشد. زیرا مؤمنین در نظر مستکبران، اراذل و فرومایگان هستند. «و اتّبعک الاَرذَلون»
24- بیشتر یاران انبیا، فقرا و گمنامان بودند. «و اتّبعک الارذَلون»
25- حرف حقّ و مکتب حقّ را نباید به خاطر طرفداران گمنام آن تحقیر کرد. «و اتّبعک الارذَلون»
26- تعالیم انبیا، تبعیض هاى غلط اجتماعى را از بین مىبرد. «و اتّبعک الارذَلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کَذَّبَتْ قَوْمُ نُوحٍ الْمُرْسَلِینَ
إِذْ قَالَ لَهُمْ أَخُوهُمْ نُوحٌ أَلَا تَتَّقُونَ
إِنِّى لَکُمْ رَسُولٌ أَمِینٌ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
وَ مَآ أَسْئَلُکُمْ عَلَیْهِ مِنْ أَجْرٍإِنْ أَجْرِىَ إِلَّا عَلَى رَبِّ الْعَالَمِینَ
فَاتَّقُواْ اللَّهَ وَأَطِیعُونِ
قَالُواْ أَنُؤْمِنُ لَکَ وَاتَّبَعَکَ الْأَرْذَلُونَ
ترجمه
زمانى که برادرشان نوح به آنان گفت: آیا (از خدا) پروا نمى کنید؟
همانا من براى شما پیامبرى امین هستم.
پس، از خداوند پروا کنید و اطاعتم نمایید.
و من براى این رسالت هیچ مزدى از شما درخواست نمىکنم، پاداش من جز بر پروردگار جهانیان نیست.
پس نسبت به خداوند تقوا پیشه کنید و (دستوراتم را) فرمان ببرید. آنان (به جاى ایمان آوردن) گفتند: آیا ما به تو ایمان بیاوریم در حالى که فرومایگان از تو پیروى کرده اند؟
نام حضرت نوح 43 بار در قرآن آمده است و خداوند حضرت ابراهیم را شیعه او دانسته «و اِنّ مِن شِیعَته لابراهیم» و سوره اى به نام نوح در قرآن آمده است. سلام خداوند به نوح، سلام خصوصى است: «سلامٌ على نوح فى العالَمین» در حالى که خداوند بر حضرت موسى و هارون و ابراهیم (ع) نیز سلام نموده است، ولى جمله «فى العالَمین» را ندارد.
آشنایى با تاریخ انبیا، انسان را شیفته آنان مى کند و روح صبر و استقامت را در آدمى زنده مى سازد.
پیام ها
1- همه انبیا داراى هدفى واحد هستند، لذا تکذیب یک پیامبر به منزله تکذیب همه پیامبران است. «کَذّبت قومُ نوحٍ المرسلین» (قوم نوح تنها حضرت نوح را تکذیب کردند، ولى قرآن مىفرماید: «المرسلین» یعنى تمام انبیا)
2- قبیله ها و امّتها را با نام رهبران و شخصیّتهاى آنان مىشناسند. «قوم نوح»
3- قبل از نوح، پیامبران متعدّدى بودهاند. «المرسلین»
4- در تبلیغ دین، از عواطف استفاده کنید. «اَخوهم»
5 - اخلاق و رفتار انبیا با مردم زمان خود، برادرانه بوده است. «اَخوهم»
6- اطّلاع از فرهنگ، زبان، آداب، رسوم و نقاط ضعف و قوّت مردم، براى مبلّغ ضرورى است. «اَخوهم» کسى که برادر مردم است، از افکار، آداب ونقاط ضعف وقوّت آنان آگاه است.
7- یکى از وظایف برادرى دینى، ارشاد برادران دیگر است. «اَخوهم ... اَلا تَتّقون»
8 - با سؤال، وجدانها را بیدار کنید. «اَلا تَتّقون»
9- پذیرفتن دعوت انبیا و اطاعت از آنان، روحیّهى تقوا لازم دارد. «اَلا تَتّقون»
10- نبوّت، به نفع بشریّت وبراى نجات انسانهاست. «اِنّى لکم رسولٌ أمین»
11- امین بودن وحسنسابقه ودلسوزى، شرط نفوذ کلام است. «لکم رسولأمین»
12- شرط اصلى در فرستاده و حامل پیام، امین بودن است. «رسول أمین»
13- بیان کمالات خود، در مواردى لازم است. «انّى لکم رسول أمین»
14- دیندارى، از اطاعت از رهبرى الهى جدا نیست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون» آرى تبلور تقوا در پیروى از انبیاست.
15- دعوت به خود، براى احیاى فرمان خدا مانعى ندارد. «اَطیعون» در کنار «فاتّقوا اللّه» آمده است.
16- مبلّغ دینى نباید از مردم توقّع مادّى داشته باشد و از آنان چیزى درخواست کند. (اخلاص، شرط نفوذ کلام است). «ما أسئلکم علیه من أجر»
17- کسى که بر خدا توکّل کند، مى تواند از مردم بىنیاز باشد. «ما أسئلکم... اِن أجرى الاّ على ربّ العالمین»
18- خداوند پاداش مبلّغان دینى را برخود لازمکرده است. «اِنأجرىالاّعلىربّ...»
19- رهبر دینى نباید در موضع تهمت دنیاپرستى باشد. «و ما أسئلکم علیه من أجر»
20- راههاى بهانه را ببندید و کارهاى معنوى را به نیّت اجر و مزد مادّى انجام ندهید. «ما أسئلکم علیه من أجر» در سورهى قلم آیه 46 نیز مىخوانیم: «أم تَسئلهم أجراً فهم من مَغرَم مُثقَلون»
21- ایمان به خدا و تقواى الهى، زمینهى ایمان به رسول و اطاعت از اوست. «فاتّقوا اللّه و اَطیعون»
22- در مسیر تربیت و تکامل، تکرار لازم است. (در این چند آیه، چند بار فرمان تقوا صادر شده است) «فاتّقوا اللّه...»
23- اشرافىگرى مىتواند مانع ایمان آوردن باشد. زیرا مؤمنین در نظر مستکبران، اراذل و فرومایگان هستند. «و اتّبعک الاَرذَلون»
24- بیشتر یاران انبیا، فقرا و گمنامان بودند. «و اتّبعک الارذَلون»
25- حرف حقّ و مکتب حقّ را نباید به خاطر طرفداران گمنام آن تحقیر کرد. «و اتّبعک الارذَلون»
26- تعالیم انبیا، تبعیض هاى غلط اجتماعى را از بین مىبرد. «و اتّبعک الارذَلون»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است