- 1833
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 90 - 95 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء - آیه 90 - 95
نکته ها
«اُزلفت» به معناى نزدیک شدن و «بُرّزت» از «بروز»، به معناى ظاهر شدن است. «غاوین» از «غواء» شرّ و جهلى را گویند که از فساد عقیده است. «کُبّ» به معناى از صورت به زمین خوردن و «کُبکُب» یعنى پى در پى از صورت به زمین خوردن، گویا دوزخیان پى در پى سقوط مىکنند و به دوزخ مىافتند، نظیر سنگى که از چند پلّه بیفتد، که در هر پلّهاى یک بار به زمین مىخورد.
امام باقر وامام صادقعلیهما السلام فرمودند: کسانى که از عدل سخن مىگویند، ولى در عمل عادل نیستند، مصداق این آیه هستند: «کُبکِبوا فیها هم والغاوُون»(33)
صاحب تفسیر اطیبالبیان، مراد از نزدیک شدن بهشت و نمودار شدن دوزخ را، باز شدن دربِ بهشت به قبر مؤمن و دربِ دوزخ به قبر کافر مىداند.
پیام ها
1- مقام مؤمنِ پرهیزکار، از بهشت بالاتر است. لذا بهشت را براى او حاضر مىکنند. «اُزلِفَت الجنّة للمتّقین» آرى، کسى که در دنیا از گناه فاصله گرفت، در قیامت بهشت با آن عظمت را به استقبالش مىآورند.
2- وعدهى خداوند بر وعید او مقدّم است. «اُزلفت الجنّة - بُرّزت الجحیم»
3- دیدن دوزخ ووسیلههاى عذاب، خود نوعى شکنجه براى دوزخیان است. «بُرّزت الجحیم»
4- سرزنش، یکى از عذابهاى روحى قیامت است. «قیل لهم این ما کنتم ...»
5 - اعتقادات انسان، در سرنوشت او نقش مهمّى دارند. «قیل لهم این ما کنتم»
6- در قیامت، از عقاید و افکار سؤال مىشود. «قیل لهم این ما کنتم تعبدون»
7- روحیّهى پرستش، در همهى انسانها هست، گرچه در بعضى از آنان به انحراف کشیده مىشود. «این ما کنتم تعبدون»
8 - هم معبودهاى خیالى به دوزخ مىروند وهم عابدهاى گمراه. «هم والغاوُون»
نکته ها
«اُزلفت» به معناى نزدیک شدن و «بُرّزت» از «بروز»، به معناى ظاهر شدن است. «غاوین» از «غواء» شرّ و جهلى را گویند که از فساد عقیده است. «کُبّ» به معناى از صورت به زمین خوردن و «کُبکُب» یعنى پى در پى از صورت به زمین خوردن، گویا دوزخیان پى در پى سقوط مىکنند و به دوزخ مىافتند، نظیر سنگى که از چند پلّه بیفتد، که در هر پلّهاى یک بار به زمین مىخورد.
امام باقر وامام صادقعلیهما السلام فرمودند: کسانى که از عدل سخن مىگویند، ولى در عمل عادل نیستند، مصداق این آیه هستند: «کُبکِبوا فیها هم والغاوُون»(33)
صاحب تفسیر اطیبالبیان، مراد از نزدیک شدن بهشت و نمودار شدن دوزخ را، باز شدن دربِ بهشت به قبر مؤمن و دربِ دوزخ به قبر کافر مىداند.
پیام ها
1- مقام مؤمنِ پرهیزکار، از بهشت بالاتر است. لذا بهشت را براى او حاضر مىکنند. «اُزلِفَت الجنّة للمتّقین» آرى، کسى که در دنیا از گناه فاصله گرفت، در قیامت بهشت با آن عظمت را به استقبالش مىآورند.
2- وعدهى خداوند بر وعید او مقدّم است. «اُزلفت الجنّة - بُرّزت الجحیم»
3- دیدن دوزخ ووسیلههاى عذاب، خود نوعى شکنجه براى دوزخیان است. «بُرّزت الجحیم»
4- سرزنش، یکى از عذابهاى روحى قیامت است. «قیل لهم این ما کنتم ...»
5 - اعتقادات انسان، در سرنوشت او نقش مهمّى دارند. «قیل لهم این ما کنتم»
6- در قیامت، از عقاید و افکار سؤال مىشود. «قیل لهم این ما کنتم تعبدون»
7- روحیّهى پرستش، در همهى انسانها هست، گرچه در بعضى از آنان به انحراف کشیده مىشود. «این ما کنتم تعبدون»
8 - هم معبودهاى خیالى به دوزخ مىروند وهم عابدهاى گمراه. «هم والغاوُون»
تاکنون نظری ثبت نشده است