- 6267
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 84 و 85 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء -آیه 84 و 85
در آیه 108 سوره صافّات که ماجراى ذبح اسماعیل مطرح شده است مىفرماید: «و تَرَکنا علیه فى الآخرین» یعنى قربانى در مراسم حج را یک سنّت واجب قرار دادیم و به خاطر تسلیم بودن ابراهیم، نام نیک براى او به جاى گذاشتیم و این گونه دعایش را که مىگفت: «واجعل لى لسان صدق فى الآخرین»، مستجاب کردیم.
در آیهى 50 سورهى مریم نیز به دنبال نام حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب مى فرماید: «و جَعلنا لهم لسان صِدق عَلیّاً» ما نام بلند و نیکو براى آنان قرار دادیم
حضرت على (ع) فرمود: نام نیک، از دارایى و سرمایه بهتر است.
در روایات از لسانِ صدق و یادگار نیک، به وجود مبارک حضرت محمّد(ص) و علی (ع) تعبیر شده است. بعضى سخن پیامبر اکرم را که فرمود: «أنَا دَعوة أبى ابراهیم» یعنى من اثر دعاى پدرم ابراهیم هستم. دلیل این نکته دانسته اند. بنابراین مراد از لسانِ صدق در آیندگان، انبیایى از نسل او هستند که مکتب توحیدى را زنده نگاه داشتهاند و این آرزو با مقام پیامبرى همچون ابراهیمعلیه السلام، تناسب بیشترى دارد.
در روایات مى خوانیم: هر گاه انسان از دنیا رفت، پروندهى اعمالش بسته مىشود مگر کسى که صدقهى جاریه اى به جاى گذاشته باشد. مانند: وقف یا کتاب مفیدى که از او به جاى مانده باشد و یا فرزند صالحى که براى او دعا کند.
در روایات آمده است: هر انسانى در بهشت و دوزخ جایگاهى دارد و هنگامى که وارد دوزخ شود، خانه بهشتى او را به دیگران مى دهند و آنان وارث مى شوند.
پیام ها
1- بقاى نام مکتب و یادگار نیک را از او بخواهیم. «واجعَل لى»
2- ستایشى ارزش دارد که صادقانه باشد، نه از روى تملّق. «لسان صدق»
3- آیندگان را به حساب آوردید و قضاوت آیندگان را در نظر بگیرید. «لسان صِدقٍ فى الآخرین»
4- اتفاق نظر یهود و نصارا و مسلمانان بر عظمت ابراهیم، نمونه استجابت دعاى اوست. «لسان صِدقٍ فى الآخرین»
5 - انسانهاى بزرگ، هم محبوبیّت دنیوى مى خواهند و هم سعادت اُخروى. «لسان صِدق فى الآخرین»
6- انسان، بعد از مرگ نیز از دعاى خیر دیگران و سنّتهاى حسنهاى که بنا نهاده بهرهمند مى شود. «لسان صِدق فى الآخرین»
7- به طرحهاى کوتاه مدّت قناعت نکنیم. «لسان صدق فى الآخرین»
8 - نعمتهاى بهشتى، در برابر اعمال ما موهبتى بى رنج است. «ورثة جنّةالنّعیم» زیرا ارث، به مالى گویند که بدون رنج و تلاش به دست آید.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
در آیه 108 سوره صافّات که ماجراى ذبح اسماعیل مطرح شده است مىفرماید: «و تَرَکنا علیه فى الآخرین» یعنى قربانى در مراسم حج را یک سنّت واجب قرار دادیم و به خاطر تسلیم بودن ابراهیم، نام نیک براى او به جاى گذاشتیم و این گونه دعایش را که مىگفت: «واجعل لى لسان صدق فى الآخرین»، مستجاب کردیم.
در آیهى 50 سورهى مریم نیز به دنبال نام حضرت ابراهیم و اسحاق و یعقوب مى فرماید: «و جَعلنا لهم لسان صِدق عَلیّاً» ما نام بلند و نیکو براى آنان قرار دادیم
حضرت على (ع) فرمود: نام نیک، از دارایى و سرمایه بهتر است.
در روایات از لسانِ صدق و یادگار نیک، به وجود مبارک حضرت محمّد(ص) و علی (ع) تعبیر شده است. بعضى سخن پیامبر اکرم را که فرمود: «أنَا دَعوة أبى ابراهیم» یعنى من اثر دعاى پدرم ابراهیم هستم. دلیل این نکته دانسته اند. بنابراین مراد از لسانِ صدق در آیندگان، انبیایى از نسل او هستند که مکتب توحیدى را زنده نگاه داشتهاند و این آرزو با مقام پیامبرى همچون ابراهیمعلیه السلام، تناسب بیشترى دارد.
در روایات مى خوانیم: هر گاه انسان از دنیا رفت، پروندهى اعمالش بسته مىشود مگر کسى که صدقهى جاریه اى به جاى گذاشته باشد. مانند: وقف یا کتاب مفیدى که از او به جاى مانده باشد و یا فرزند صالحى که براى او دعا کند.
در روایات آمده است: هر انسانى در بهشت و دوزخ جایگاهى دارد و هنگامى که وارد دوزخ شود، خانه بهشتى او را به دیگران مى دهند و آنان وارث مى شوند.
پیام ها
1- بقاى نام مکتب و یادگار نیک را از او بخواهیم. «واجعَل لى»
2- ستایشى ارزش دارد که صادقانه باشد، نه از روى تملّق. «لسان صدق»
3- آیندگان را به حساب آوردید و قضاوت آیندگان را در نظر بگیرید. «لسان صِدقٍ فى الآخرین»
4- اتفاق نظر یهود و نصارا و مسلمانان بر عظمت ابراهیم، نمونه استجابت دعاى اوست. «لسان صِدقٍ فى الآخرین»
5 - انسانهاى بزرگ، هم محبوبیّت دنیوى مى خواهند و هم سعادت اُخروى. «لسان صِدق فى الآخرین»
6- انسان، بعد از مرگ نیز از دعاى خیر دیگران و سنّتهاى حسنهاى که بنا نهاده بهرهمند مى شود. «لسان صِدق فى الآخرین»
7- به طرحهاى کوتاه مدّت قناعت نکنیم. «لسان صدق فى الآخرین»
8 - نعمتهاى بهشتى، در برابر اعمال ما موهبتى بى رنج است. «ورثة جنّةالنّعیم» زیرا ارث، به مالى گویند که بدون رنج و تلاش به دست آید.
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است