- 1611
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 63 - 68 سوره شعراء
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره شعراء -آیه 63 - 68
کلمهى «اِنفلاق» به معناى شکافته شدن، «فِرق» به معناى قطعه و «طَود» به معناى کوه مى باشد. گویا در اثر شکافته شدن رود بزرگ نیل که همچون دریاست، آب در دو طرف خشکىِ ایجاد شده چنان روى هم انباشته شد که همانند دو کوه بلند گردید.
پیام ها
1- کارهاى انبیا با اراده پروردگار و وحى الهى است. «فاوحینا...»
2- خداوند کارهایى را به دست اولیاى خود انجام مى دهد تا مردم به آنان توجّه کنند و از آنان اطاعت نمایند. «فاوحینا الى موسى أنِ اضرب» (آرى، طبیعت و مظاهر آن، با ارادهى خداوند در اختیار بندگان خاصّ ومقهور آنان است.)
3- با ارادهى خداوند، یک عصا روزى اژدها مىشود و سبب ترس دشمنان مىگردد و یک روز کلید رحمت و باز شدن راه براى مؤمنان مى شود.
4- با ارادهى خداوند، یک عصا گاهى سبب جوشیدن آب از سنگ است: «اِضرب بعصاک الحجر» و گاهى سبب خشک شدن دریا. «اِضرب بعصاک البحر»
5 - همهى هستى و فعل وانفعالات آن، با ارادهى خداوند است. «أوحینا - أزلفنا - أنجینا - أغرقنا»
6- نجات و رستگارى در سایه همراهى با انبیاست. «أنجینا موسى و من معه»
7- خداوند یاران خود را در سختترین شرایط از بن بست نجات مىدهد. «أنجینا موسى ومن معه»
8 - شکافته شدن دریا و غرق شدن فرعونیان، نشانه قدرت و قهر الهى و مایهى پند است. «اِنّ فى ذلک لآیةً»
9- سنّت الهى در طول تاریخ، یارى حقّ و سرکوب باطل است. «لآیة» آرى، نشانه و عبرت بودن یک حادثه، زمانى است که آن حادثه یا مشابه آن در طول تاریخ تکرار شدنى باشد.
10- خداوند با بیان تاریخ گذشتگان، به پیامبر اسلام دلدارى و درس صبر مى دهد. «ما کان اکثرهم مؤمنین»
11- پندپذیران کم هستند. «لآیة و ما کان اکثرهم مؤمنین»
12- پیامبر اسلام تحت حمایت ویژهى خداوند است. «ربّک» (خطاب به پیامبر است که همان گونه که ما مخالفان موسى را نابود کردیم، با همان عزّت و قدرت مىتوانیم مخالفان تو را نیز نابود کنیم.)
13- کفر مردم، ضررى به عزّت خداوند نمىزند. «ما کان اکثرهم مؤمنین - اِنّ ربّک لهو العزیز الرّحیم»
14- مربّى، هم باید قدرتمند باشد و هم مهربان. «اِنّ ربّک لهوالعزیز الرّحیم»
15- مهلتى که خداوند به کفّار مى دهد از ضعف و ناتوانى نیست، بر اساس مهر و رحمت است تا شاید توبه کنند. «العزیز الرّحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
کلمهى «اِنفلاق» به معناى شکافته شدن، «فِرق» به معناى قطعه و «طَود» به معناى کوه مى باشد. گویا در اثر شکافته شدن رود بزرگ نیل که همچون دریاست، آب در دو طرف خشکىِ ایجاد شده چنان روى هم انباشته شد که همانند دو کوه بلند گردید.
پیام ها
1- کارهاى انبیا با اراده پروردگار و وحى الهى است. «فاوحینا...»
2- خداوند کارهایى را به دست اولیاى خود انجام مى دهد تا مردم به آنان توجّه کنند و از آنان اطاعت نمایند. «فاوحینا الى موسى أنِ اضرب» (آرى، طبیعت و مظاهر آن، با ارادهى خداوند در اختیار بندگان خاصّ ومقهور آنان است.)
3- با ارادهى خداوند، یک عصا روزى اژدها مىشود و سبب ترس دشمنان مىگردد و یک روز کلید رحمت و باز شدن راه براى مؤمنان مى شود.
4- با ارادهى خداوند، یک عصا گاهى سبب جوشیدن آب از سنگ است: «اِضرب بعصاک الحجر» و گاهى سبب خشک شدن دریا. «اِضرب بعصاک البحر»
5 - همهى هستى و فعل وانفعالات آن، با ارادهى خداوند است. «أوحینا - أزلفنا - أنجینا - أغرقنا»
6- نجات و رستگارى در سایه همراهى با انبیاست. «أنجینا موسى و من معه»
7- خداوند یاران خود را در سختترین شرایط از بن بست نجات مىدهد. «أنجینا موسى ومن معه»
8 - شکافته شدن دریا و غرق شدن فرعونیان، نشانه قدرت و قهر الهى و مایهى پند است. «اِنّ فى ذلک لآیةً»
9- سنّت الهى در طول تاریخ، یارى حقّ و سرکوب باطل است. «لآیة» آرى، نشانه و عبرت بودن یک حادثه، زمانى است که آن حادثه یا مشابه آن در طول تاریخ تکرار شدنى باشد.
10- خداوند با بیان تاریخ گذشتگان، به پیامبر اسلام دلدارى و درس صبر مى دهد. «ما کان اکثرهم مؤمنین»
11- پندپذیران کم هستند. «لآیة و ما کان اکثرهم مؤمنین»
12- پیامبر اسلام تحت حمایت ویژهى خداوند است. «ربّک» (خطاب به پیامبر است که همان گونه که ما مخالفان موسى را نابود کردیم، با همان عزّت و قدرت مىتوانیم مخالفان تو را نیز نابود کنیم.)
13- کفر مردم، ضررى به عزّت خداوند نمىزند. «ما کان اکثرهم مؤمنین - اِنّ ربّک لهو العزیز الرّحیم»
14- مربّى، هم باید قدرتمند باشد و هم مهربان. «اِنّ ربّک لهوالعزیز الرّحیم»
15- مهلتى که خداوند به کفّار مى دهد از ضعف و ناتوانى نیست، بر اساس مهر و رحمت است تا شاید توبه کنند. «العزیز الرّحیم»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است