- 4034
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 44 سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان - آیه 44
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً
ترجمه
آیا گمان مىکنى که اکثر کفّار (حقّ را) مى شنوند و (در آن) مىاندیشند؟ آنان جز مانند چهارپایان نیستند، بلکه گمراه ترند. (زیرا ارزش انسان به تعقّل و بینش اوست).
قرآن به هنگام انتقاد از کفّار، کلمهى اکثر را به کار مى برد تا حساب آن دسته را که هدایت مى شوند از باقى جدا کند.
سؤال: چرا انسان منحرف از چهارپایان بدتر است؟
پاسخ: 1- حیوان نمى تواند بیش از آنچه که هست رشد کند، ولى انسان مىتواند و زمینه و امکانات رشد کاملاً براى او فراهم است.
2- حیوان عقل ندارد تا خوب وبد را بفهمد و حقّ و باطل را بشناسد، ولى انسانهاى منحرف با داشتن عقل، آن را زیر پا گذارده و بر اساس هوس عمل مىکنند.
3- حیوان از یک غریزهى ثابت پیروى مىکند، ولى انسان منحرف از صدها هوى وهوس.
4- انسان منحرف، هم کج مىرود و هم انحراف خود را توجیه مىکند.
5 - حیوان، نسبت به کسى که به او محبّت کند رام است، ولى انسان منحرف نسبت به خداى مهربان کفر مىورزد و بسیار ناسپاس است.
6- حیوانات، تسبیح آگاهانه دارند؛ «کلّ قد عَلِم صلاته و تَسبیحه» امّا انسانهاى منحرف، اهل ذکر و تسبیح نیستند و از خدا غافلاند.
7- حیوانات، استحقاق عذاب الهى را ندارند، ولى انسان منحرف به قهر او گرفتار خواهد شد.
در حدیث آمد که یزدان مجید خلق عالم را سه گونه آفرید
یک گروه را جمله عقل و علم و جود او فرشته است و نداند جز سجود
یک گروه دیگر از دانش تهى همچو حیوان از علف در فربهى
این سوم هست آدمى زاد بشر نیم از او فرشته و نیمى ز خر
آن دو قوم آسوده از جنگ و خراب وین بشر با دو مخالف در عذاب
یک گروه مستغرق مطلق شده همچو عیسى با ملک ملحق شده
نقش آدم لیک معنا جبرئیل رسته از خشم و هوا و قال و قیل
قسم دیگر با خران ملحق شدند خشم محض و شهوت مطلق شدند
آدمىزاده طرفه معجونى است کز فرشته سرشته وز حیوان
گر رود سوى این، شود به از این ور رود سوى آن، شود پس از آن
پیام ها
1- انسان براى هدایت خود باید به رهنمودهاى پیامبر درونى، (عقل) و پیامبر بیرونى گوش فرا دهد. «ام تحسب اَنّ اکثرهم یسمعون او یعقلون»
2- کفر ونپذیرفتن دعوت انبیا، بى خردى است.«امتحسبانّاکثرهم یسمعون او یعقلون»
3- انسان که خلیفه خدا مى باشد، با نادیده گرفتن فطرت خود از حیوان نیز پستتر مى شود. «اِن هم الاّ کالانعام بل هم اضلّ سبیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
أَمْ تَحْسَبُ أَنَّ أَکْثَرَهُمْ یَسْمَعُونَ أَوْ یَعْقِلُونَ إِنْ هُمْ إِلَّا کَالْأَنْعَمِ بَلْ هُمْ أَضَلُّ سَبِیلاً
ترجمه
آیا گمان مىکنى که اکثر کفّار (حقّ را) مى شنوند و (در آن) مىاندیشند؟ آنان جز مانند چهارپایان نیستند، بلکه گمراه ترند. (زیرا ارزش انسان به تعقّل و بینش اوست).
قرآن به هنگام انتقاد از کفّار، کلمهى اکثر را به کار مى برد تا حساب آن دسته را که هدایت مى شوند از باقى جدا کند.
سؤال: چرا انسان منحرف از چهارپایان بدتر است؟
پاسخ: 1- حیوان نمى تواند بیش از آنچه که هست رشد کند، ولى انسان مىتواند و زمینه و امکانات رشد کاملاً براى او فراهم است.
2- حیوان عقل ندارد تا خوب وبد را بفهمد و حقّ و باطل را بشناسد، ولى انسانهاى منحرف با داشتن عقل، آن را زیر پا گذارده و بر اساس هوس عمل مىکنند.
3- حیوان از یک غریزهى ثابت پیروى مىکند، ولى انسان منحرف از صدها هوى وهوس.
4- انسان منحرف، هم کج مىرود و هم انحراف خود را توجیه مىکند.
5 - حیوان، نسبت به کسى که به او محبّت کند رام است، ولى انسان منحرف نسبت به خداى مهربان کفر مىورزد و بسیار ناسپاس است.
6- حیوانات، تسبیح آگاهانه دارند؛ «کلّ قد عَلِم صلاته و تَسبیحه» امّا انسانهاى منحرف، اهل ذکر و تسبیح نیستند و از خدا غافلاند.
7- حیوانات، استحقاق عذاب الهى را ندارند، ولى انسان منحرف به قهر او گرفتار خواهد شد.
در حدیث آمد که یزدان مجید خلق عالم را سه گونه آفرید
یک گروه را جمله عقل و علم و جود او فرشته است و نداند جز سجود
یک گروه دیگر از دانش تهى همچو حیوان از علف در فربهى
این سوم هست آدمى زاد بشر نیم از او فرشته و نیمى ز خر
آن دو قوم آسوده از جنگ و خراب وین بشر با دو مخالف در عذاب
یک گروه مستغرق مطلق شده همچو عیسى با ملک ملحق شده
نقش آدم لیک معنا جبرئیل رسته از خشم و هوا و قال و قیل
قسم دیگر با خران ملحق شدند خشم محض و شهوت مطلق شدند
آدمىزاده طرفه معجونى است کز فرشته سرشته وز حیوان
گر رود سوى این، شود به از این ور رود سوى آن، شود پس از آن
پیام ها
1- انسان براى هدایت خود باید به رهنمودهاى پیامبر درونى، (عقل) و پیامبر بیرونى گوش فرا دهد. «ام تحسب اَنّ اکثرهم یسمعون او یعقلون»
2- کفر ونپذیرفتن دعوت انبیا، بى خردى است.«امتحسبانّاکثرهم یسمعون او یعقلون»
3- انسان که خلیفه خدا مى باشد، با نادیده گرفتن فطرت خود از حیوان نیز پستتر مى شود. «اِن هم الاّ کالانعام بل هم اضلّ سبیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است