- 2713
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه32 سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان- آیه 32
وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَیْهِ الْقُرْءَانُ جُمْلَةً وَحِدَةً کَذَلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَکَ وَرَتَّلْنَهُ تَرْتِیلاً
ترجمه
و کسانى که کفر ورزیدند، (بهانهى دیگرى آورده و) گفتند: چرا (تمام) قرآن یکجا بر او نازل نشده است؟ (غافل از آن که ما) این گونه (نازل کردیم) تا دل تو را به وسیلهى آن استوار کنیم و آن را به تدریج و آرامى بر تو خواندیم.
بهانه جویان، هر لحظه بهانهى جدیدى مى گرفتند. گاهى مى گفتند: چرا به ما وحى نمى شود؟ گاهى مى گفتند: چرا فرشته وحى را نمى بینیم؟ چرا پیامبر سرمایه و کاخ و طلا ندارد؟ و گاهى مىگفتند: چرا قرآن یکجا نازل نمىشود؟
در حالى که قرآن داراى دو نزول است: یکى نزول دفعى که در شب قدر بر قلب پیامبر نازل شده است و دیگرى نزول تدریجى که به مناسبتهاى مختلف در طول بیست و سه سال نازل شده است.
آثار و دلایل نزول تدریجى قرآن:
1- نزول تدریجى، عامل ارتباط دائمى و مستمرّ پیامبر اکرم با سرچشمهى وحى و مایهى استوارى او در راه است و بیانگر آن است که رسالت یک جرقّهى مقطعى نیست.
2- دینِ زنده و جامع آن است که با حوادث و مناسبتها ارتباطى نیرومند داشته باشد، و حوادث و مناسبتها هم به مرور پیدا مىشود، نه یکدفعه.
3- انجام همهى اوامر و ترک همهى نواهى یکدفعه براى عموم مردم سخت بود وسبب عُسر و حَرَج مىشد.
4- چون هر سوره و آیهى قرآن به تنهایى یک معجزه است، بنابراین نزول تدریجى آن به منزلهى چندین معجزهى پى در پى و هر معجزهاى مایهى تسلّى قلب پیامبر در برابر آزار دشمنان است.
5 - نزول هر آیه به مناسبت نیازى که پیدا مىشود با نزول همهى آیات بدون در نظر گرفتن نیازها، تفاوت بسیار است.
6- بعضى آیات پاسخ سؤالات مردم است، پس اوّل باید سؤالش مطرح شود تا بعد آیهاى درپاسخ آن نازل شود.
7- بعضى آیات و احکام براى مدّتى معیّن نازل شده است، لذا باید آیهى ناسخ نازل شود.
ترتیل چیست؟
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: ترتیل آن است که قرآن را با بیان روشن بخوانید، (نه مثل شعر، نه مثل نثر)، هنگام برخورد بر لطایف آن توقّف کنید، روح و دل خود را صفا دهید و هدف شما در تلاوت، رسیدن به آخر سوره نباشد.
حضرت على علیه السلام فرمود: مراد از ترتیل، رعایت موارد وقف و اداى حروف است.
امام صادق علیه السلام فرمود: ترتیل، یعنى زیبا و آرام خواندن قرآن، مکث کردن در آن و پناه بردن به خداوند در هنگام تلاوت آیات مربوط به آتش و عذاب، و دعا کردن هنگام برخورد با آیات بهشت و درخواست بهشت از خداى مهربان.
.
پیام ها
1- رهبر باید قلبى مطمئن، استوار وآرام داشته باشد. «لنثبّت به فؤادک»
2- نتیجهى تربیت نبوى آرامش دلهاست، نه تعلیم و کسب اطلاعات. «لنُثبّت به فؤادک»
3- آموزش و تربیت باید تدریجى باشد. «و رتّلناه ترتیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَقَالَ الَّذِینَ کَفَرُواْ لَوْلَا نُزِّلَ عَلَیْهِ الْقُرْءَانُ جُمْلَةً وَحِدَةً کَذَلِکَ لِنُثَبِّتَ بِهِ فُؤَادَکَ وَرَتَّلْنَهُ تَرْتِیلاً
ترجمه
و کسانى که کفر ورزیدند، (بهانهى دیگرى آورده و) گفتند: چرا (تمام) قرآن یکجا بر او نازل نشده است؟ (غافل از آن که ما) این گونه (نازل کردیم) تا دل تو را به وسیلهى آن استوار کنیم و آن را به تدریج و آرامى بر تو خواندیم.
بهانه جویان، هر لحظه بهانهى جدیدى مى گرفتند. گاهى مى گفتند: چرا به ما وحى نمى شود؟ گاهى مى گفتند: چرا فرشته وحى را نمى بینیم؟ چرا پیامبر سرمایه و کاخ و طلا ندارد؟ و گاهى مىگفتند: چرا قرآن یکجا نازل نمىشود؟
در حالى که قرآن داراى دو نزول است: یکى نزول دفعى که در شب قدر بر قلب پیامبر نازل شده است و دیگرى نزول تدریجى که به مناسبتهاى مختلف در طول بیست و سه سال نازل شده است.
آثار و دلایل نزول تدریجى قرآن:
1- نزول تدریجى، عامل ارتباط دائمى و مستمرّ پیامبر اکرم با سرچشمهى وحى و مایهى استوارى او در راه است و بیانگر آن است که رسالت یک جرقّهى مقطعى نیست.
2- دینِ زنده و جامع آن است که با حوادث و مناسبتها ارتباطى نیرومند داشته باشد، و حوادث و مناسبتها هم به مرور پیدا مىشود، نه یکدفعه.
3- انجام همهى اوامر و ترک همهى نواهى یکدفعه براى عموم مردم سخت بود وسبب عُسر و حَرَج مىشد.
4- چون هر سوره و آیهى قرآن به تنهایى یک معجزه است، بنابراین نزول تدریجى آن به منزلهى چندین معجزهى پى در پى و هر معجزهاى مایهى تسلّى قلب پیامبر در برابر آزار دشمنان است.
5 - نزول هر آیه به مناسبت نیازى که پیدا مىشود با نزول همهى آیات بدون در نظر گرفتن نیازها، تفاوت بسیار است.
6- بعضى آیات پاسخ سؤالات مردم است، پس اوّل باید سؤالش مطرح شود تا بعد آیهاى درپاسخ آن نازل شود.
7- بعضى آیات و احکام براى مدّتى معیّن نازل شده است، لذا باید آیهى ناسخ نازل شود.
ترتیل چیست؟
پیامبر اکرم صلى الله علیه وآله فرمود: ترتیل آن است که قرآن را با بیان روشن بخوانید، (نه مثل شعر، نه مثل نثر)، هنگام برخورد بر لطایف آن توقّف کنید، روح و دل خود را صفا دهید و هدف شما در تلاوت، رسیدن به آخر سوره نباشد.
حضرت على علیه السلام فرمود: مراد از ترتیل، رعایت موارد وقف و اداى حروف است.
امام صادق علیه السلام فرمود: ترتیل، یعنى زیبا و آرام خواندن قرآن، مکث کردن در آن و پناه بردن به خداوند در هنگام تلاوت آیات مربوط به آتش و عذاب، و دعا کردن هنگام برخورد با آیات بهشت و درخواست بهشت از خداى مهربان.
.
پیام ها
1- رهبر باید قلبى مطمئن، استوار وآرام داشته باشد. «لنثبّت به فؤادک»
2- نتیجهى تربیت نبوى آرامش دلهاست، نه تعلیم و کسب اطلاعات. «لنُثبّت به فؤادک»
3- آموزش و تربیت باید تدریجى باشد. «و رتّلناه ترتیلا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است