- 3694
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 20 سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان- آیه 20
وَمَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَیَأْکُلُونَ الطَّعَامَ وَ یَمْشُونَ فِى الْأَسْوَاقِ وَ جَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَ کَانَ رَبُّکَ بَصِیراً
ترجمه
و ما پیش از تو هیچ پیامبرى نفرستادیم مگر آن که آنان (نیز) غذا مىخوردند و در بازارها راه مى رفتند، و ما بعضى از شما را وسیلهى آزمایش بعضى دیگر قرار دادیم. آیا صبر و تحمّل از خود نشان مى دهید؟ و پروردگار تو همواره بیناست.
در آیهى هفتم این سوره، بهانه جویى کفّار دربارهى زندگى عادى پیامبر اسلام عنوان شد. خداوند در این آیه مىفرماید: همهى انبیا غذا مىخوردند و با مردم و در میان آنان بودند و در بازارها رفت و آمد داشتند.
پیام ها
1- فرستادن انبیا، از برنامه ها و سنّتهاى الهى است. «وماارسلنا قبلک منالمرسلین»
2- آشنایى با تاریخ، هم بهانه جویان را خلع سلاح مى کند و هم مایه تسلى پیامبر اکرم است. «و ماارسلنا قبلک... انهم لیأکلون الطعام»
3- تمام انبیا، زندگى مردمى داشتند. «لیأکلون الطعام و یمشون ...»
4- مربّى باید با مردم حشر و نشر داشته باشد. «یمشون فىالاسواق»
5 - زندگى ساده انبیا، براى مردم آزمایش است. «یمشون فىالاسواق - و جعلنا بعضکم لبعض فتنة» (آرى، اگر پیامبران، زندگى مرفّه و کاخ و طلا داشتند، مردم به خاطر دنیاطلبى، گرد آنان جمع مىشدند که چنین گرایشى ارزش نداشت. ارزش در این است که انسان از فردى در ظاهر عادّى، اطاعت کند.)
6- یکى از وسایل آزمایش مردم، خود مردماند. «جعلنا بعضکم لبعض فتنة» گاهى کسى ثروتمند است تا معلوم شود شکر مىکند یا طغیان. و کسى فقیر است تا آزمایش شود که آیا صبر مىکند یا بر ثروتمند حسد مىورزد.
7- کلید موفّقیّت در آزمایشهاى الهى صبر است. «فتنة أتصبرون»
8 - فلسفهى آزمایشهاى الهى، پرورش انسانهاست. «ربّک»
9- در آزمایش هاى الهى، مسألهاى براى خداوند کشف نمىشود، زیرا او به همه چیز آگاه است. «و کان ربّک بصیرا» (آزمایشهاى او براى شکوفا شدن خصلتهاى درونى انسان است، زیرا کیفر و پاداش بر اساس بروز و ظهور خصلتها است.)
10- علم به این که زیر نظر خداوند هستیم، عامل پیداش صبر است. «أتَصبرون و کان ربّک بصیرا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَمَآ أَرْسَلْنَا قَبْلَکَ مِنَ الْمُرْسَلِینَ إِلَّا إِنَّهُمْ لَیَأْکُلُونَ الطَّعَامَ وَ یَمْشُونَ فِى الْأَسْوَاقِ وَ جَعَلْنَا بَعْضَکُمْ لِبَعْضٍ فِتْنَةً أَتَصْبِرُونَ وَ کَانَ رَبُّکَ بَصِیراً
ترجمه
و ما پیش از تو هیچ پیامبرى نفرستادیم مگر آن که آنان (نیز) غذا مىخوردند و در بازارها راه مى رفتند، و ما بعضى از شما را وسیلهى آزمایش بعضى دیگر قرار دادیم. آیا صبر و تحمّل از خود نشان مى دهید؟ و پروردگار تو همواره بیناست.
در آیهى هفتم این سوره، بهانه جویى کفّار دربارهى زندگى عادى پیامبر اسلام عنوان شد. خداوند در این آیه مىفرماید: همهى انبیا غذا مىخوردند و با مردم و در میان آنان بودند و در بازارها رفت و آمد داشتند.
پیام ها
1- فرستادن انبیا، از برنامه ها و سنّتهاى الهى است. «وماارسلنا قبلک منالمرسلین»
2- آشنایى با تاریخ، هم بهانه جویان را خلع سلاح مى کند و هم مایه تسلى پیامبر اکرم است. «و ماارسلنا قبلک... انهم لیأکلون الطعام»
3- تمام انبیا، زندگى مردمى داشتند. «لیأکلون الطعام و یمشون ...»
4- مربّى باید با مردم حشر و نشر داشته باشد. «یمشون فىالاسواق»
5 - زندگى ساده انبیا، براى مردم آزمایش است. «یمشون فىالاسواق - و جعلنا بعضکم لبعض فتنة» (آرى، اگر پیامبران، زندگى مرفّه و کاخ و طلا داشتند، مردم به خاطر دنیاطلبى، گرد آنان جمع مىشدند که چنین گرایشى ارزش نداشت. ارزش در این است که انسان از فردى در ظاهر عادّى، اطاعت کند.)
6- یکى از وسایل آزمایش مردم، خود مردماند. «جعلنا بعضکم لبعض فتنة» گاهى کسى ثروتمند است تا معلوم شود شکر مىکند یا طغیان. و کسى فقیر است تا آزمایش شود که آیا صبر مىکند یا بر ثروتمند حسد مىورزد.
7- کلید موفّقیّت در آزمایشهاى الهى صبر است. «فتنة أتصبرون»
8 - فلسفهى آزمایشهاى الهى، پرورش انسانهاست. «ربّک»
9- در آزمایش هاى الهى، مسألهاى براى خداوند کشف نمىشود، زیرا او به همه چیز آگاه است. «و کان ربّک بصیرا» (آزمایشهاى او براى شکوفا شدن خصلتهاى درونى انسان است، زیرا کیفر و پاداش بر اساس بروز و ظهور خصلتها است.)
10- علم به این که زیر نظر خداوند هستیم، عامل پیداش صبر است. «أتَصبرون و کان ربّک بصیرا»
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است