- 2304
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 17 سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان- آیه 17
وَیَوْمَ یَحْشُرُهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَقُولُ ءَأَنتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبَادِى هَؤْلَا ءِ أَمْ هُمْ ضَلُّواْ السَّبِیلَ
ترجمه
(و یاد کن) روزى که خداوند مشرکان و آنچه را به جاى خدا مى پرستیدند (در یک جا) محشور کند، پس (به معبودهاى آنان) گوید: آیا شما بندگان مرا گمراه کردید، یا خودشان راه را گم کردند؟
در قرآن، عوامل گمراهى و انحراف چنین معرّفى شدهاند:
1- رفیق بد. «لقد اَضلّنى عن الذّکر» ، دوست بد مرا گمراه کرد.
2- هوى و هوس. «و لا تَتّبع الهَوى فیضلّک عن سبیل اللّه» ، از هوسهاى خود پیروى نکن، زیرا تو را از راه خدا منحرف مىکند.
3- دانشمندان منحرف. «یَکتبون الکتاب بایدیهم ثمّ یَقولون هذا من عِنداللّه» ، مطالبى را با دست خود مىنویسند و مىگویند این از طرف خداوند است.
4- رهبران گمراه. «وَ اضلّ فرعونُ قومَه» ، فرعون قوم خود را گمراه کرد.
5 - شیطان. «انّه عدوٌّ مُضِلّ مُبین» ، قطعاً شیطان گمراه کننده آشکارى است.
6- اکثریّت گمراه. «و اِن تُطِع اکثر مَن فى الارض یُضِلّوک عن سبیلِ اللّه» ، اگر از اکثریّت کسانى که در زمین هستند پیروى نمائى، تو را از راه خدا منحرف مىکنند.
7- والدین گمراه. «انّا وَجَدنا آباءنا... و انّا على آثارهم مُقتدون» ، همانا ما والدین خود را بتپرست یافتیم و به آنان اقتدا کردیم.
انگیزه هاى سؤال یکسان نیست:
الف: گاهى سؤال براى فهمیدن است. «فاسئلوا اهل الذّکر» [261]
ب: گاهى سؤال براى توبیخ دیگران است. «ءَانت قلت للنّاس اتّخذونى واُمّى الهَین من دون اللّه» [262] خداوند براى توبیخ طرفداران حضرت عیسىعلیه السلام او را مورد عتاب قرار مىدهد که آیا تو به مردم گفتى علاوه بر «اللّه»، من و مادرم را دو خداى دیگر بگیرید؟
ج: گاهى سؤال براى توبیخ شخص است. «ام هم ضلّوا السبیل»
پیام ها
1- در قیامت از مشرکان و معبودهاى آنان بازخواست مىشود. «یحشرهم و ما یعبدون فیقول...»
2- در قیامت، غیر از انسان موجودات دیگرى نیز مبعوث خواهند شد، مانند بتها. «و ما یعبدون»
3- در قیامت، همه چیز شعور پیدا مىکند و مخاطب قرار مىگیرد. «ءَانتم»
4- خداپرستى، در فطرت همهى انسانها وجود دارد و انحراف بشر عارضى است. «ءَانتم اضللتم... أم هم ضلّوا» (کلمهى «السبیل» نیز نشانهى آن است که راه معهود، همان راه طبیعى و فطرى است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
وَیَوْمَ یَحْشُرُهُمْ وَمَا یَعْبُدُونَ مِن دُونِ اللَّهِ فَیَقُولُ ءَأَنتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبَادِى هَؤْلَا ءِ أَمْ هُمْ ضَلُّواْ السَّبِیلَ
ترجمه
(و یاد کن) روزى که خداوند مشرکان و آنچه را به جاى خدا مى پرستیدند (در یک جا) محشور کند، پس (به معبودهاى آنان) گوید: آیا شما بندگان مرا گمراه کردید، یا خودشان راه را گم کردند؟
در قرآن، عوامل گمراهى و انحراف چنین معرّفى شدهاند:
1- رفیق بد. «لقد اَضلّنى عن الذّکر» ، دوست بد مرا گمراه کرد.
2- هوى و هوس. «و لا تَتّبع الهَوى فیضلّک عن سبیل اللّه» ، از هوسهاى خود پیروى نکن، زیرا تو را از راه خدا منحرف مىکند.
3- دانشمندان منحرف. «یَکتبون الکتاب بایدیهم ثمّ یَقولون هذا من عِنداللّه» ، مطالبى را با دست خود مىنویسند و مىگویند این از طرف خداوند است.
4- رهبران گمراه. «وَ اضلّ فرعونُ قومَه» ، فرعون قوم خود را گمراه کرد.
5 - شیطان. «انّه عدوٌّ مُضِلّ مُبین» ، قطعاً شیطان گمراه کننده آشکارى است.
6- اکثریّت گمراه. «و اِن تُطِع اکثر مَن فى الارض یُضِلّوک عن سبیلِ اللّه» ، اگر از اکثریّت کسانى که در زمین هستند پیروى نمائى، تو را از راه خدا منحرف مىکنند.
7- والدین گمراه. «انّا وَجَدنا آباءنا... و انّا على آثارهم مُقتدون» ، همانا ما والدین خود را بتپرست یافتیم و به آنان اقتدا کردیم.
انگیزه هاى سؤال یکسان نیست:
الف: گاهى سؤال براى فهمیدن است. «فاسئلوا اهل الذّکر» [261]
ب: گاهى سؤال براى توبیخ دیگران است. «ءَانت قلت للنّاس اتّخذونى واُمّى الهَین من دون اللّه» [262] خداوند براى توبیخ طرفداران حضرت عیسىعلیه السلام او را مورد عتاب قرار مىدهد که آیا تو به مردم گفتى علاوه بر «اللّه»، من و مادرم را دو خداى دیگر بگیرید؟
ج: گاهى سؤال براى توبیخ شخص است. «ام هم ضلّوا السبیل»
پیام ها
1- در قیامت از مشرکان و معبودهاى آنان بازخواست مىشود. «یحشرهم و ما یعبدون فیقول...»
2- در قیامت، غیر از انسان موجودات دیگرى نیز مبعوث خواهند شد، مانند بتها. «و ما یعبدون»
3- در قیامت، همه چیز شعور پیدا مىکند و مخاطب قرار مىگیرد. «ءَانتم»
4- خداپرستى، در فطرت همهى انسانها وجود دارد و انحراف بشر عارضى است. «ءَانتم اضللتم... أم هم ضلّوا» (کلمهى «السبیل» نیز نشانهى آن است که راه معهود، همان راه طبیعى و فطرى است.)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است