- 5798
- 1000
- 1000
- 1000
تفسیر آیه 12 و 13 سوره فرقان
سخنرانی حجت الاسلام محسن قرائتی با موضوع تفسیر سوره فرقان - آیه 12 و 13
إِذَا رَأَتْهُم مِّن مَّکَانٍ بَعِیدٍ سَمِعُواْ لَهَا تَغَیُّظاً وَزَفِیراً
وَإِذَآ أُلْقُواْ مِنْهَا مَکَاناً ضَیِّقاً مُّقَرَّنِینَ دَعَوْاْ هُنَالِکَ ثُبُوراً
ترجمه
چون (دوزخ) از فاصلهى دور آنان را ببیند، خشم و خروشى از آن مىشنوند.
و چون به زنجیر بسته شده، در مکانى تنگ از آن انداخته شوند، آنجاست که ناله زنند (و مرگ خود را مىخواهند).
کلمهى «تَغیُّظ» به معناى اظهار غیظ و شدّت خشم است که گاهى با سر و صدا همراه است. «زَفیر» صداى نفس کشیدن در حال گرفتگى سینه از شدّت غم را گویند. «مُقرَّنین» بستن با غُل و زنجیر است و «ثُبور» به معناى واویلا گفتن است.
دوزخ، آن قدر بزرگ است که روز قیامت اگر از او سؤال کنند: آیا پر شدى؟ مىگوید: آیا باز هم هست؟ «هل امتلأتِ فیقول هل من مَزید» ولى با همهى بزرگى دوزخ، خلافکار در آن، مکانِ تنگى دارد. مانند وجود میخ در دیوارى بزرگ که هم بزرگى دیوار حقیقت دارد و هم تنگى مکان میخ.
در حدیثى از پیامبر اکرم آمده است: اهلدوزخ مثل میخِ در دیوار، در فشارند.
غفلت از خدا در دنیا وآخرت، تنگناهایى سخت به دنبال دارد، امّا در دنیا: «یَجعل صَدره ضَیّقا حَرَجا» خداوند سینه او را تنگ قرار مى دهد، «وَ مَن اَعرَض عن ذِکرى فانّ له مَعیشةً ضَنکا» هر کس از یاد من روىب گرداند، قطعاً براى او زندگى تنگى است و در آخرت: «واِذا اُلقوا منها مَکاناً ضیّقا» در جهنّم در مکانى تنگ انداخته شوند.
وبر عکس، توجّه وایمان به خدا، هم در دنیا مایهى گشایش است: «لَفَتحنا علیهم برکاتٍ من السماء والارض» درهاى برکات آسمان و زمین را بر روى آنان مى گشاییم. هم در آخرت: «حتّى اذا جاؤها فُتحت ابوابها» هنگام ورود به بهشت، درهاى آن گشوده مى شود.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «مکان بعید»، فاصلهى یک سال راه است.
پیام ها
1- دوزخ نوعى ادراک و احساس دارد. «رأتهم»
2- معاد جسمانى است. «من مکان بعید»
3- دوزخیان با غل و زنجیر بسته مى شوند. «مقرنین»
4- دوزخیان با تحقیر به دوزخ پرتاب مى شوند. «اُلقوا» و نفرمود: «اُدخلوا»
5 - ناله و فریاد دوزخیان از راه دور به گوش مى رسد. «دَعَوا هُنالک ثبورا» («هنالک» براى راه دور به کار مى رود)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
إِذَا رَأَتْهُم مِّن مَّکَانٍ بَعِیدٍ سَمِعُواْ لَهَا تَغَیُّظاً وَزَفِیراً
وَإِذَآ أُلْقُواْ مِنْهَا مَکَاناً ضَیِّقاً مُّقَرَّنِینَ دَعَوْاْ هُنَالِکَ ثُبُوراً
ترجمه
چون (دوزخ) از فاصلهى دور آنان را ببیند، خشم و خروشى از آن مىشنوند.
و چون به زنجیر بسته شده، در مکانى تنگ از آن انداخته شوند، آنجاست که ناله زنند (و مرگ خود را مىخواهند).
کلمهى «تَغیُّظ» به معناى اظهار غیظ و شدّت خشم است که گاهى با سر و صدا همراه است. «زَفیر» صداى نفس کشیدن در حال گرفتگى سینه از شدّت غم را گویند. «مُقرَّنین» بستن با غُل و زنجیر است و «ثُبور» به معناى واویلا گفتن است.
دوزخ، آن قدر بزرگ است که روز قیامت اگر از او سؤال کنند: آیا پر شدى؟ مىگوید: آیا باز هم هست؟ «هل امتلأتِ فیقول هل من مَزید» ولى با همهى بزرگى دوزخ، خلافکار در آن، مکانِ تنگى دارد. مانند وجود میخ در دیوارى بزرگ که هم بزرگى دیوار حقیقت دارد و هم تنگى مکان میخ.
در حدیثى از پیامبر اکرم آمده است: اهلدوزخ مثل میخِ در دیوار، در فشارند.
غفلت از خدا در دنیا وآخرت، تنگناهایى سخت به دنبال دارد، امّا در دنیا: «یَجعل صَدره ضَیّقا حَرَجا» خداوند سینه او را تنگ قرار مى دهد، «وَ مَن اَعرَض عن ذِکرى فانّ له مَعیشةً ضَنکا» هر کس از یاد من روىب گرداند، قطعاً براى او زندگى تنگى است و در آخرت: «واِذا اُلقوا منها مَکاناً ضیّقا» در جهنّم در مکانى تنگ انداخته شوند.
وبر عکس، توجّه وایمان به خدا، هم در دنیا مایهى گشایش است: «لَفَتحنا علیهم برکاتٍ من السماء والارض» درهاى برکات آسمان و زمین را بر روى آنان مى گشاییم. هم در آخرت: «حتّى اذا جاؤها فُتحت ابوابها» هنگام ورود به بهشت، درهاى آن گشوده مى شود.
امام صادق (ع) فرمود: مراد از «مکان بعید»، فاصلهى یک سال راه است.
پیام ها
1- دوزخ نوعى ادراک و احساس دارد. «رأتهم»
2- معاد جسمانى است. «من مکان بعید»
3- دوزخیان با غل و زنجیر بسته مى شوند. «مقرنین»
4- دوزخیان با تحقیر به دوزخ پرتاب مى شوند. «اُلقوا» و نفرمود: «اُدخلوا»
5 - ناله و فریاد دوزخیان از راه دور به گوش مى رسد. «دَعَوا هُنالک ثبورا» («هنالک» براى راه دور به کار مى رود)
منبع: پایگاه درس هایی از قرآن
تاکنون نظری ثبت نشده است